امروز:
شنبه - 1 ارديبهشت - 1403
ساعت :

این روزها سریالی از شبکه سه  تلویزیون ایران در حال پخش است به اسم "نجلا"

داستان سریال به سال های ابتدای انقلاب و دفاع مقدس مربوط می شود.

پخش این سریال به دلیل ارایه چهره ای مخدوش از خوزستانی ها مورد خشم و اعتراض مردم خوزستان به ویژه آبادان و خرمشهر واقع شده است.

نمایش چهره هایی ساده لوح، خلاف کار از مردم جنوب، لهجه ای غُلو شده و استفاده اغراق آمیز از فون تیره ( ماده مخصوص گریم صورت)  برای تیره نشان دادن چهره شخصیت های خوزستانی از جمله موارد مورد اعتراض مردم خوزستان به این سریال است.

اما سوای تمام این اعتراض های به حق، یک نکته مهم وجود دارد که از محتوای خود سریال و اهانت به جنوبی ها به ویژه آبادانی ها دردناک تر است و آن هم حضور هنرمندان خوزستانی در این سریال برای بازی در نقش های دست چندم و چند پلانه است.

شبه هنرمندانی که برای دیده شدن به هرقیمتی، تن به این ذلت و خفت داده و جاده صاف کن سازندگان سریال شدند. بیش از آن که مردم خوزستان سازندگان این سریال را مقصر قلمداد کنند بهتر است  هنرمندان خوزستانی که بخش اعظم این ننگ هستند را بازخواست کنند!

متاسفانه این رویه غلط سال ها نه تنها در صدا و سیما بلکه سینمای ایران تکرار می شود.

سریال کیمیا مثال دیگری از این دست فیلم و سریال سازی است. سریالی که این روزها از یکی از شبکه های ایرانی بازپخش می شود.

در قسمت هایی از این سریال که به حمله رژیم بعث به خرمشهر می پردازد، در حالی که بچه های جنوب مشغول خلاف بودند یک خانواده  تهرانی که به دلیل ماموریت پدر خانواده در جنوب هستند نقش ناجی خرمشهر را پیدا می کنند.

در این سریال، خوزستانی ها به جز سیاهی لشکر نقش دیگری در حماسه مقاومت خرمشهر نداشتند و در میان جنگ و آتش، بچه های جنوب با چهره هایی ذغال و سیاه سوخته، با عینک ریبون و دمپایی ابری و زیرپوش های سفید چرک مرده بی تفاوت به حمله عراق مشغول نی انبان نوازی کنار کارون هستند و این قصه در سریال کذایی نجلا ادامه پیدا کرد.

🏻حسن نسیمی

 نویسنده، کارگردان و بازیگر

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید