امروز:
پنجشنبه - 9 فروردين - 1403
ساعت :

طرح‌های بیان‌زدایی غیرعلمی است و در کاهش گردوغبار نمی‌تواند موثر باشد. رعایت حق آبه تالاب‌های خوزستان بهترین راه‌حل بوده و رهاسازی پسآب نیشکر در آن‌ها، به نوعی عوام‌فریبی است.

طرح‌های بیابان‌زدایی که در خوزستان در حال انجام است غلط است و ما نباید بیابان زدایی کنیم؛ بیابان یک اکوسیستم است مثل جنگل؛ مرتع، تالاب و کوهستان و واجد یک تنوع زیستی خاص خودش است.

 در بیابان‌ها یکسری گونه‌های خاص وجود دارد که اگر بیابان زدایی کنیم باید تمام این گونه‌ها از بین می‌رود و این غیرعلمی و نابودی یک اکوسیستم است.

به منظور تثبیت عرصه‌های بحرانی در خوزستان باید از گونه‌های بومی منطقه استفاده شود و نباید از گونه‌های غیر بومی مانند کهور آمریکایی یا پاکستانی استفاده کرد.

زمانی‌که در ایران حدود یک هزار و 800 گونه اندمیک یعنی گونه‌هایی که جز در ایران  در هیچ جای دیگر دنیا رشد نمی‌کند چرا باید از گونه‌های وارداتی برای تثبیت عرصه‌های بحرانی استفاده کرد.

 گونه‌های غیر بومی در رقابت  تامین آب و خاک مورد نیاز خود گونه‌های بومی را حذف کرده و با خود آفت‌هایی را می‌آورند که ممکن است این آفت‌ها خسارت‌های  جبران ناپذیری به محیط زیست بزنند.

انتشار سفید بالک (مگس‌های سفید) در چند سال گذشته در فضای تهران به این دلیل است که شهردار وقت یک نوع گونه‌ توت آمریکایی وارد فضای شهری تهران کرد و این گونه به همراه خود حشراتی را آورد که دشمن طبیعی نداشت و سبب وسعت انتشار آن شد.

طرح بیان‌زدایی در کاهش گردوغبار نمی تواند موثر باشد، ممکن است این طرح‌ها در کوتاه مدت موثر واقع شوند اما نمی توانند پایدار باشند و اگر بخواهند بمانند گونه‌های دیگری را نابود می‌کنند.

در خوزستان برای اینکه بتوان گرد و غبار را مهار کرد باید به سمت پرداخت حق آبه تالاب‌ها حرکت کرد اما مشاهده می‌شود برای اینکه اکتشافات نفتی در میدان آزادگان ارزانتر تمام شود بخش‌هایی از هور العظیم خشک می‌شود و برای مقابله با عرصه‌های ریزگرد درخت کاری می‌کنیم.

 بهترین راه حل مشکل ریزگردها در خوزستان احیای تالاب‌هاست و اینکه پساب شور نیشکر و  آب شور سدگتوند را در آن‌ها رها نکنیم؛ این فعالیت‌ها بامحیط زیست تناقص دارد و به نوعی عوام فریبی است.

 محیط زیست، وزارت نیرو و آب و برق خوزستان باید تلاش کنند تا حق‌آبه 6 تالاب خوزستان پرداخت شود. تامین حق‌آبه تالاب‌ها به طرز قابل توجهی در شرایط زیست‌محیطی خوزستان موثر خواهد شد و بیش از 90 درصد مسائل ریزگردها حل می‌شود اما  10 درصد مابقی به حل مشکلات فرامنطقه‌ای برمی‌گردد.

 90 درصد ریزگردهایی که ایجاد بحران می‌کنند و سبب می‌شود شاخص آلودگی ده‌ها برابر از حد مجاز برسد منشاء داخلی دارند. کانون این ریزگردها در منطقه هندیجان، تالاب‌های شادگان و هور العظیم، جاده اهواز- ماهشهر و مقداری از آنها مربوط به استان ایلام هستند.

ریزگردهایی که خارج از کشور می‌آید در ارتفاع بالا حرکت می‌کنند و سبب  نمی‌شود که شهر تعطیل، پروازها لغو و برق قطع شود؛ ریزگردهایی که در شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، دزفول، ماهشهر و... بحران ایجاد می‌کنند منشاء داخلی دارد و ما نباید به نسبت درصد آنها را بسنجیم بلکه باید به نسبت اهمیت سنجیده شوند.

*محمد درويش- کارشناس محیط زیست 

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید