معرفی یک پیشکسوت ورزش؛

ستاره ای از آسمان فوتبال هفتکل/ تکنیکی، قدرتمند و گلزنی کم نظیر

 قلم ورزش در دنباله سریال نوشتاری  معرفی پیشکسوتان ورزش، این بار به سراغ یک فوتبالی خاص رفته است.

فوتبالیستی تکنیکی به ویژه در دریبل کردن حریفان، قدرتمند و گلزنی کم نظیر که از درون معادن بکر فوتبال محلات یا به عبارتی دیگر از درون زمین های خاکی رشد کرد و شکفت.

او درسال ۱۳۲۸به دنیا آمد. سال ۱۳۴۰  در فضای فوتبال کشف شد. دوران مبتدی و حرفه ای فوتبال را در شهرهای هفتگل، اصفهان، اهواز و تهران تجربه کرد و سال ۱۳۵۴در سن ۲۶سالگی از فوتبال کنار کشید. هم چنین در سه رشته ورزشی  فوتبال، والیبال و بسکتبال تبحر خاصی داشت.

نخستین بارتبحر ورزشی خود را در المپیاد ورزشی مدارس استان- که به میزبانی خرمشهر برکزار می شد-  به عنوان یک پدیده آموزشگاهی به نمایش گذاشت و توجه همگان را به خود جلب کرد؛ اما بنا به توصیه یک بزرگ مرد و دلسوز و خیر خواه ورزش استان به سمت مستطیل سبز فوتبال کشیده شد و خیلی زود به دلیل فیزیک جسمی و نوع بازی خاص فوتبالش، دیده شد و ابتدا در فوتبال زادگاهش هفتکل نامش بر سر زبان ها افتاد..

او به دلیل علاقه به رنگ آبی، نخستین بار پیراهن تیم تاج را به تن کرد و همبازی هوشنگ ممبینی، سیاوش حیدری و صفر علیپور شد. بعد آز آن راهی استان اصفهان شد و به رغم خوزستانی بودنش، موفق به عضویت در تیم جوانان اصفهان شد و در رقابت های فوتبال جوانان کشور در کنار بهرام عاطف، مجید ندیمیان و رسول خروش، برای فوتبال اصفهان بازی کرد.

 سال ۱۳۴۵ برای ادامه تحصیل در سیکل دوم دبیرستان به اهواز آمد و این بار با پیراهن آموزشگاه های خوزستان در مقطع دبیرستان، خوش درخشید و پرویز ابوطالب مربی وقت تیم ملی جوانان ایران وقتی شاهد بازیش بود از فرد بغل دستی خودش، زنده یاد هوشنگ خلفی دبیر ورزش و داور ارزنده و صاحب نام فوتبال خوزستان پرسید: آن جوان رعنا که این چنین پرقدرت بازی می کنه و دربیل می زنه کیه؟

مرحوم هوشنگ خلفی در پاسخ مربی تیم ملی جوانان گفت: "غلام کیانپور"

و این چنین شد که غلام کیانپور در سال ۱۳۵۰ موفق به همراه تیم ملی جوانان ایران و بازیکنانی هم چون منصور رشیدی، جواد الله وردی، فریدون لقمان، اسماعیل حاج رحیمی پور، مهدی ویسی، نصرالله عبدالهی در رقابت های فوتبال جوانان آسیایی توکیو ژاپن شرکت کرد.

غلام کیانپور اواخر دهه چهل رسما پیراهن تیم تاج اهواز را به تن کرد و در فروردین سال ۱۳۵۲ هنگام برگزاری مسابقات تاج های سراسر کشور(جام علم)-که به میزبانی اهواز بود- به عنوان کاپیتان تیم تاج اهواز بسیار خوش درخشید و در شهریور همان سال که فدراسیون فوتبال اعلام کرد: در نخستین دوره لیگ فوتبال تخت جمشید فقط یک تیم از تیم هایی که نام شان تاج است حق حضور در این رقابت ها را دارد و آن تیم تاج تهران خواهد بود، لذا غلام کیانپور و عده ای از بازیکنان مطرح تاج اهواز بنا به مصلحت فوتبال اهواز،  پیراهن تیم نورد اهواز را بر تن کردند و دراین تیم، هم بازی زنده یاد نوری خدایاری، حمید شهبازی، پور قائد، حسن سالمی، برادران شیدایی، صفر چالشتری و...شد.

کیانپور سال ۱۳۵۳مورد توجه زنده یاد حسین فکری مربی وقت تیم عقاب تهران قرار گرفت و همین توجه غلام کیانپور را پایتخت نشین و بازی در تیم عقاب تهران را تجربه کرد.

بازیکن موفق و محبوب دهه چهل و پنجاه فوتبال خوزستان که خودش را مدیون زمین های خاکی  و خروجی واقعی فوتبال محلات و فوتبال آموزشگاهی هفتگل می داند سرانجام در سن ۲۶سالگی مصلحت دید،کفش های فوتبالی خود را برای همیشه  در پست توی دیوار خانه اش به عنوان یادگار دوران جوانی و حضور در فضای مستطیل سبز فوتبال آویزان کند تا نام و مرامش هم چنان به نیکی یاد شود و در میان اهالی ورزش به عنوان نمونه اخلاق ارزشی ورزش ماندگار بماند.

غلام کیانپور، دربیل زن، پرقدرت و گلزن کم نظیر فوتبال خوزستان چه در دوران بازیگری و چه بعد از آن هرگز خود را مدعی و طلبکار و پیشکسوتی ورزش و فوتبال ندانست  و همیشه عنوان می کند:  فوتبال برای من یک سرگرمی و تفریح سالم بود که از پرتو آن حضور  دراجتماع و فضای ورزش نام غلام کیانپور مطرح شد. هرگز خود را طلبکار ورزش و فوتبال نمی دانم؛ اما اعتقاد دارم مسوولان ورزش و فوتبال به همراه مدیران تیم های فوتبال در سراسر کشور بدانند و قبول کنند این فوتبالی که اینک در دستان شان قرار دارد مطمینن پیشینه ای دارد و برای رقم خوردن پیشینه ورزش و فوتبال، مربیان، ورزشکاران و مدیرانی به همراه هواداران تلاش کرده اند که اینک شما در راس آن قرار گرفته اید.

ای کاش گاهی از آن عقبه یادی شود و قدردان شان بود.

غلام کیانپور پیشکسوت فوتبال خوزستان چه زیبا و دلنشین سخنی گفت که مدت هاست حرف دل همه پیشکسوتان و اهالی ورزش و فوتبال خوزستان است.

ای کاش مفهوم این کلام پر محتوا درک شود و پیشکسوتان به جای رانده شدن، دیده شوند. ان شاالله.

سیدمهدی ابوس

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

نظرات (1)

  • محمد تقی مطیعی

    چهارشنبه 24 فروردين 1401 - چهارشنبه, آوریل 13 2022 5:05:41pm

    یکی از بهترین بازیهای کیانژور مقابل استوا بخارست رومانی بود که دویاسه گل به تیم استوت زد