امروز:
جمعه - 31 فروردين - 1403
ساعت :

جنگ «رقابت» در میان تاکسی های آنلاین ایران تاکسی های اینترنتی یا آنلاین از جمله اسنپ و تپسی در سال جاری با افزایش ۵۰ تا ۷۰ درصدی کرایه ها نسبت به سال ۹۷ مسافران را پاک نامید کرده اند به گونه ای که آنان عطای رفتن با این تاکسی ها را- که دست شان در جیب مسافران بوده- به لقایش بخشیده اند و دوباره به آژانس های تاکسی تلفنی- که در این مدت مظلوم واقع شدند- روی آورده اند.

از تاكسي هاي اينترنتي، اگرچه در زمان اعلام موجوديت استقبال كمي شد اما بعد از مدتي با به روز شدن نرم افزارها و تكميل كارهاي شان براي جابه جايي راحت مسافران و سفرهاي رايگان و نرخ هاي ارزان و منصفانه با استقبال خوبي مواجه شدند اما اين تنها يك سر قضيه است!

اين تاكسي ها امروزه روي ديگر سكه را به مسافران و افرادي كه نرم افزارهاي آنان را نصب كرده اند نشان مي دهند كه حاكي از سواستفاده صاحبان شان از اعتماد شهروندان به آنان بوده است!

كاري به تريلياردر بودن مسوولان يكي دو تا از تاكسي آنلاين ها از جمله اسنپ و تپسي ندارم. تاكسي هايي كه اين روزها تابلوهاي تبليغاتي شان براي رسيدن به مقصد تمام شهر اهواز را پر كرده اند. در حقيقت اين تاكسي ها از جيب هاي مسافران و نيز رانندگاني كه براي آنان زحمت مي كشند تغذيه مي كنند!

امروزه تاكسي هاي اينترنتي با خراب كردن بازار نرخ هاي تاكسي ها و رانندگان شخصي و نيز آژانس هاي تاكسي تلفني دارند از آب گل آلود ماهي هاي منفعت خود را مي گيرند و شوربختانه هيچ نظارتي هم بر اين تاكسي هاي اينترنتي خودمختار- كه هر چه قدر بخواهند براي مسيرهاي مسافران شان تعيين قيمت كرده و در بيش تر مواقع هم آن ها را هم نقره داغ مي كنند، نيست!

روزهاي تعطيل، شنبه ها، روزهاي گرد و خاكي و باراني و مواقعي از شبانه روز كه تعداد تاكسي هاي درانتظار زياد نباشند؛ آن چنان نرخ مسيرها را بالا مي برند كه چشمان مسافران از تعجب گرد مي شود و شكل علامت سول درمي آيد. نرخ كرايه هاي مسيرها در طول امسال به ويژه در اردي بهشت و خرداد از 50 تا 70 درصد گران تر شده اند!

براي مثال: در بهمن و اسفند سال گذشته كرايه هاي داخلي از جمله در مسيرهاي ملي راه و زيتون كارمندي اهواز بين 2500 تا 3500 تومان بود اما هم اكنون به 4500 تا 6 هزار تومان رسيده؛ در حالي كه همين مسيرهاي داخلي را آژانس هاي تاكسي تلفني 4 هزار تومان مي گيرند.

يا مسير باهنر- كيان پارس كه سه ماه گذشته از 5500 تا 6 هزار تومان در طول شبانه روز بود اما امروزه به 10 هزار و 500 تومان رسيده يا مسير ملي راه به دانشگاه پيام نور اهواز كه بين 7 تا 9 هزار تومان در طول شبانه روز بود، امروزه به 12 تا 14 هزار و پانصد تومان رسيده است! در حالي كه كرايه همين مسير با آژانس هاي تاكسي تلفني هم اكنون 13 هزار تومان است و ديگر مسيرها كه نيازي به اعلام مبالغ آن ها نيست و به راحتي مي توان از طريق نرم افزارهاي اسنپ و تپسي به تعيين مبالغ سرسام آور مسيرها براي دست درازي به جيب مسافران اعتماد كرده به آن ها پي برد!

در حقیقت تاکسی های اینترنتی یا آنلاین از جمله اسنپ و تپسی در سال جاری با افزایش ۵۰ تا ۷۰ درصدی کرایه ها نسبت به سال ۹۷ مسافران را پاک نامید کرده اند به گونه ای که آنان عطای رفتن با این تاکسی ها را- که دست شان در جیب مسافران بوده- به لقایش بخشیده اند و دوباره به آژانس های تاکسی تلفنی- که در این مدت مظلوم واقع شدند- روی آورده اند.

به راستي مسووليت تاكسي ها اينترنتي آنلاين- كه حتا آفلاين هم در خالي كردن جيب هاي مسافران و نيز نگه داشتن يك شبانه روز مطالبات رانندگان تاكسي كه از سوي مسافران به صورت آنلاين پرداخت مي شود-  با چه دستگاه و افرادي است؟! تاكسي هايي كه بي ضابطه و دل بخواهي هر جور كه بخواهند براي خود تعيين قيمت مي كنند و مسافران بخت برگشته را كه اغلب كار ضروري و آني براي رسيدن به مقصد دارند به ناچار در منگنه رفتن قرار مي دهند؟!

با اين كه مسوولان استان از وضعيت نابه سامان تاكسي ها و اتوبوس ها و تعداد اندك وسايل حمل و نقل عمومي از جمله اتوبوس ها خبر دارند اما از آن جا كه 99 درصد آن ها با خودروهاي دولتي يا شخصي آمد و شد مي كنند؛ دردهاي مسافران تاكسي و اتوبوس- كه ساعت ها براي رسيدن اتوبوس در ايستگاه وقت تلف مي كنند- براي شان مهم نيست؛ هرچند كه آگاهي و غصه خوردن آن ها تاثيري در بهبود روند كار ندارد؛ چرا كه هركسي ساز خود را مي زند و اسب خود را مي راند و كار تيمي و جمعي براي حل مسايل و مشاكل مردم فقط در شعار مي گنجد نه در عمل!

امروزه مردم تنها هستند و مسوولان به پشتوانه همين مردم تنها، همراه و همدل اند و دارند از زندگي لذت خود مي برند. ما مردم هم كه بخيل خوش حالي و رفاه مسوولان نيستيم و حتا حاضريم براي همراهي و ياري آنان بيش از پيش كوشش كنيم تا از پله هاي ترقي بالا روند كه حتمن هم بالا مي روند و بايد بروند.

در اين باره هم حضرت مولوي فرموده است:" ما ز بالاییم و بالا می رویم/ ما ز دریاییم و دریا می رویم" كه در اين بيت منظورشان مسوولان است؛ اما در بيت زير با امثال ما مسافران بوده است:"ما از آن جا و از این جا نیستیم/ ما ز بی‌جاییم و بی‌جا می رویم"

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید