در محل علی بن مهزیار اهوازی؛

تاریخ ناطق خوزستان به تاریخ پیوست

مولف «اهواز از دیدگاه مورخین» درگذشت

محمد حسین هدایت اهوازی از پیشکسوتان عرصه فرهنگ، ادب، نویسنده و مولف خوزستانی در گذشت.

وی را که متولد ١٣٢٨ بود از دوران نوجوانی می شناختم و با وی آشنایی داشتم و در سالیان متعدد از محضر ایشان برای آگاهی از تاریخ خوزستان بهره های بسیار بردم.

زنده یاد محمدحسین هدایت اهوازی در دهه های شصت، هفتاد و هشتاد با حضور فعال در نمایشگاه های متعدد کتاب و ایرانگردی و جهانگردی، به معرفی کتاب ها و مقالات تالیف شده پیرامون مشاهیر فرهنگی، علمی و مذهبی و همچنین معرفی گنجینه های تاریخی خوزستان اقدام می کرد.

نششست هفتگی شاعران در منزل او در سی متری و در جوار کلوپ واحدی و بعدها در منزلی دیگر که روبه روی حسینه حاج نوروز دلوار قرار داشت خاطرات به یادماندی فراوانی را در ذهن من و دوستانش برجای گذاشته است.

کتاب فروشی او در دهه های گذشته که در محل علی بن مهزیار اهوازی واقع شده بود محل فروش کتاب ها و مجلات مختلف فرهنگی و علمی بود به گونه ای که بخش عمده ای از نیازهای پژوهشگران و محققان را تامین می کرد. 

زنده یاد محمد حسین هدایت اهوازی در دهه های شصت و هفتاد در معرفی خوزستان توسط نشریات کشوری از فعالان این عرصه بود و آثار متعددی از خود بر جای گذاشت.

از جمله آثار این مولف خوزستانی می توان به اهواز از دیدگاه مورخین، زندگی نامه علی بن مهزیار اهوازی، مکاتبات امام جعفر صادق با فرماندار اهواز، اشعار عارفانه از سید دیوانه و دیگر آثار اشاره کرد.

از وی کتابخانه ارزشمندی برجای مانده است که برای اینکه مورد استفاده پژوهشگران، دانشجویان و علاقه مندان قرار گیرد به شرط ماندگاری در اهواز به آستان قدس رضوی وقف شد.

وی علاقه به جمع آوری برخی از مجموعه ها داشت. از جمله علایق او مطالعه و بایگانی کلیه کتاب های مرتبط با تاریخ خوزستان و همچنین جمع آوری کارت های عروسی و برگه های ترحیم افراد مختلف در سطح خوزستان بود.

از دوستان دیرینه زنده محمد حسین هدایت اهوازی، زنده یاد منصور واحدی بود که در نمایشگاه های مختلف استانی و ملی به معرفی خوزستان در سطح گسترده می پرداختند.

اینجانب به همراه دوستانم پیش تر و در سال ۱۳۹۰ در همایش «حفاظت از میراث فرهنگی؛ بایدها و نبایدها» با رونمایی از کتاب «اهواز از دیدگاه مورخین» از تلاش های زنده یاد محمد حسین هدایت اهوازی تقدیر نمودیم.

دکتر عباس امام عضو هیت علمی دانشگاه شهید چمران در کتاب «از خوزستان و خوزستانی ها» چند صفحه از خدمات این مرحوم تقدیر کرده است.

هدایت اهوازی روز پنج شنبه بیست و ششم تیرماه ۱۳۹۹ در محل علی بن مهزیار اهوازی به خانه ابدی خود رهسپار شد. نام و یادش گرامی باد.

مجتبی گهستونی

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید