نظرات
- اولین نظر را شما بدهید
«به گمانم اکنون نوبت سهمخواهی رسانههاست تا از فرصت پیش رو استفاده کنند. این سهم، مادی و اقتصادی نیست بلکه شامل مطالبات بیشتر از حاکمیت برای شفافسازی اطلاعات، کاهش سانسورها، گسترش آزادی بیان و پس از بیان خواهد بود.»
به گزارش حبیب خبر، محمد مهاجری، روزنامهنگار، در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: «فـــرض کنیـــــم عناصر رسانهای همگی از کرونا جان سالم به در ببرند و به مرحله بعدی گیم یعنی پساکرونا برسند. آیا در آن مرحله غول بزرگ را خواهند کشت؟!
این یک پرسش طنز نیست. خیلی هم جدی است. این روزها که خیلی چیزها را به جهان پیش و پساز کرونا تقسیم میکنند، رسانهها هم در این دو مرحله، زیستشان متفاوت خواهد بود؟ آیا همانطور که اقتصاد، علم طب، نحوه حکمرانی، سینما و ... دوره قبل و بعداز کرونا برایشان دو عالم متفاوت با مختصات جداگانه است، رسانه همچنین وضعی خواهد داشت؟
۱- رسانهها معمولاً در بحرانها و حوادث، مشتریشان زیاد میشود. هنگام حوادث، مخاطبان به دنبال کسب اطلاعات و اخبار تازهاند و رسانهها این نیاز را بسرعت و راحتی تأمین میکنند. از اوایل اسفند گذشته بههمین دلیل رسانههای داخلی با اوجگیری شدید مخاطب مواجه شدند و تعداد مراجعه به آنها به طور شگفتانگیزی بالا رفت. حتی با این که فضای مسمومی توسط فضای مجازی علیه جریان اطلاعرسانی رسمی شکل گرفت اما خیلی زود، رسانههای رسمی جایگاه خود را بازیافتند.
۲- کارکرد دوم رسانهها، انتشار تحلیل است. کرونا از این جهت نیز به مدد رسانهها آمد و کمیت و کیفیت تحلیلها را ارتقا داد. اعلام نتایج انتخابات مجلس یازدهم و مصادف شدنش با روزهای داغ کرونا، تأثیر رسانهها را مضاعف کرد؛ هرچند که سنگینی کرونا خود را بر فضای سیاسی – انتخاباتی کشور آوار کرد اما رسانهها را از تب و تاب نینداخت؛ بهویژه این که کرونا تقریباً همه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی را تعطیل کرده بود و تنها کرکرهای که میتوانست بالا باشد، کرکره دکان رسانه بود.
۳- با این همه گمان نمیکنم رسانه پساکرونا، دورنمایی متفاوت از پیشا کرونا داشته باشد. به عبارت بهتر، رسانه محمل و بستر است و همواره در انتظار شکار موقعیتها یا خلق آنهاست. در عین حال کرونا سطح انتظار مخاطبان از رسانهها را بالا برده است. همین که در تعطیلی مطلق بسیاری از فعالیتها، رسانهها افکار عمومی را تغذیه میکردند، برای آنها فرصت مناسبی پدیدآورده که میتواند عامل رشد باشد.
رسانه در چنین موقعیتی دست بالا را پیدا میکند و میتواند برای بهبود شرایط حضورش، قدرت چانهزنی بیشتری داشته باشد.
به گمانم الان نوبت سهمخواهی سرانههاست تا از فرصت پیش رو استفاده کنند. این سهم، مادی و اقتصادی نیست بلکه شامل مطالبات بیشتر از حاکمیت برای شفافسازی اطلاعات، کاهش سانسورها، گسترش آزادی بیان و پس از بیان خواهد بود.»
ارسال نظر به عنوان مهمان