امروز:
چهارشنبه - 19 ارديبهشت - 1403
ساعت :

سه شنبه شب یکی از خبرهای جا خوش کرده در سایت شهرداری اهواز- که در گروه های واتساپی در حال خودنمایی بود- توجهم را جلب کرد.

خبری که از هر لحاظ بی نظیر(!) بود و از خواندن چند باره آن مشعوف و مشعوف تر شدم!!

 نگارش، ویرایش، تنظیم، ایجاز، رعایت دستور زبان فارسی و از همه مهم تر درست نویسی و بکارگیری اصولی از واژه های فارسی!! در این خبر چند خطی حرف آخر، ببخشید، حرف نخست را می زد که در حقیقت زد!

خبر را همراه با توضیحی در زیر می آورم تا شما هم مانند نگارنده با خواندن آن احساس کنید که یک دوره آموزشی 100 ساعته خبرنویسی و ویرایش خبر و چند نقطه را در یکی دو دقیقه گذرانده اید!!   

"بازدید میدانی شهردار اهواز از منطقه دو"

"شاعری شهردار اهواز در راستای برنامه های منظّم و مدوّن بازدید های میدانی با هدف ساماندهی و بازپیرایی پارک ها و بوستانها، وضعیت پروژه های عمرانی، تجهيز امكانات رفاهي و ورزشي طی بازدیدی از ساختمان اداری و واحدهای مربوطه منطفه دو بازدید کرد."

لید خبر نه بلند(!) و نه خیلی کوتاه، نه ناقص و نه غیر قابل فهم است!! برای مثال: "در راستای برنامه های منظّم و مدوّن بازدید های میدانی" بسیار بسیار واضح و روشن است و نمی شود از آن ایراد گرفت؛ چون راستای بازدید های میدانی خیلی منظم و مدون بوده است !!

البته جالب ترین، منظم ترین و نغز ترین جای لید خبر(!) این جاست که نوشته شده:" طی بازدیدی از ساختمان اداری و واحدهای مربوطه منطفه! دو بازدید کرد." در حقیقت اگر طی بازدیدی بازدید نمی کرد! اصلن ارزش خبری و درست نویسی اش زیر سوال می رفت اما چون طی بازدیدی بازدید کرد! نه تنها نمی شود به آن ایراد گرفت که باید به آن نمره بیست یا 21 داد!

باور کنید با چهار پاراگراف این خبر مهم(!) می شود یک فیلم سینمایی ساخت!! البته اگر این خبر به ترکیه صادر شود در از آن سریال دویست سیصد قسمتی می سازند که حتا نیاز به آب برای بستن به سریال نباشد و سریع روی آنتن ببرند و ما هم نگاه کنیم و حال!!

انگار از موضوع دور شدیم. ادامه خبر را بخوانید:

"در ادامه این بازدید شهردار اهواز پس از بازدید(!) از سطح منطقه دو جلسه ای با مدیران و مسئولین این حوزه در راستای بهبود اجرای هر چه بهتر پروژه ها(!)، توزیع عادلانه خدمات شهری، روند و نحوه اجرای آسفالت معابر داشت که توسط مدیران در این جلسه نقطه نظرات(!) سودمندی ارائه شد."

البته در این باره ممکن است خواننده مغرضی بفرماید: مگر قبلن در "راستای بهبود اجرای هرچه بهتر! پروژه ها با توزیع عادلانه خدمات شهری و چند نقطه جلسه تشکیل نمی شد که حالا تشکیل شده است؟!" که در این باره باید به این مغرض حالی کرد و گفت: آدم حسابی! نقطه نظرات(!) سودمند ارایه شده مگر می شود به آن شک کرد!!؟

ادامه خبر را بخوانید:

"در ادامه این جلسه در خصوص بهینه سازی خدمات شهری در راستای رفاه حال شهروندان(!) نیز بحث و گفتگو شد و شاعری دستوراتی(!) را نسبت به امر نظافت شهر، پیگیری امورات عمرانی ،نظافت پارکها وکاشت گلهای فصلی صادر کرد."

به راستی که اگر شاعری نبود که دستوراتی صادر کند(!) آن هم درباره امر نظافت شهر و پیگری امورات(!) عمرانی و نظافت پارک ها و کاشت گل ها، تا حال کلان شهر را آت و آشغال پر کرده بود و چرخ امورات(!) عمرانی هم پنچر شده بود و پارک ها کثیف بودند و گل ها هم خشک!!

آخر خبر را هم بخوانید که می خواهیم برویم به کارمان برسیم:

"گفتنی است، جلسه مذکور با پیشنهادات(!) ارزنده مدیران شهری نسبت به ارتقا سطح کیفی پارکها و فضای سبز این حوزه(!) به پایان رسید."

البته باز هم ممکن است مغرضی بگوید: در جلسه مذکور(!) پیشنهادات(!) ارزنده مدیران شهری درباره ارتقا(!) سطح کیفی پارک ها و فضای سبز این حوزه اگر به درد بخور بودند که شاعری دستوراتی صادر نمی فرمود درباره نظافت شهر و پارک ها و کاشت گل های فصلی و پیگیری امورات عمرانی؟!   

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید