امروز:
سه شنبه - 29 خرداد - 1403
ساعت :

ایران، کره و ژاپن از هم دور شدند!

سازوکار قرعه‌کشی مرحله نهایی جام جهانی نکات زیادی را به دست می‌دهد.

به گزارش حبیب خبر از "ورزش سه"، روز پایانی مرحله پیش مقدماتی جام جهانی در حالی به پایان رسید که 18 تیم صعودکننده به دور نهایی مشخص شدند و حالا همه در انتظار روز هفتم تیر برای قرعه‌کشی مرحله نهایی خواهند بود، جایی که سه گروه شش تیمی مسیر صعود تیم‌ها را مشخص خواهند کرد.

سازوکار قرعه‌کشی به شکلی است که شش سید وجود خواهد داشت و تیم‌های حاضر در هر سید با یکدیگر رودررو نخواهند داشت. به این ترتیب تیم‌های اول تا سوم آسیا با یکدیگر هم‌‌گروه نخواهند داشت و تیم‌های چهارم تا ششم نیز در یک گروه قرار نخواهند گرفت و به همین ترتیب تا رتبه هجدهم ادامه خواهد داشت.

پیش از اینکه احتمالات قرعه‌کشی بررسی شود، 18 تیم حاضر در مرحله نهایی مورد بررسی قرار می‌گیرد، با این توضیح که این بررسی بر اساس رنکینگ قبلی است و رده‌بندی تازه فیفا هفته آینده منتشر خواهد شد:

سید یک: ژاپن، ایران، کره جنوبی

سید دو: استرالیا، قطر، عربستان

سید سه: عراق، ازبکستان، امارات

سید چهار: اردن، عمان، بحرین

سید پنج: چین، فلسطین، قرقیزستان

سید شش: کره شمالی، اندونزی، کویت

نکته مهم اینکه با پیروزی کره‌جنوبی مقابل چین، این تیم که در رتبه 23 در رده‌بندی فیفا قرار دارد، جایگاه خود در بین 3 تیم برتر آسیا را حفظ کرد و در قرعه‌کشی مرحله سوم انتخابی جام جهانی در سید 1 قرار خواهد گرفت. باتوجه به فاصله بسیار نزدیک استرالیا و کره، در صورتی که ببرهای تائجو هر دو بازی خود را با برد به پایان نمی‌رساندند، به سید دوم سقوط می‌کردند.

مرحله سوم انتخابی جام جهانی 2026 در قاره آسیا با حضور ۱۸ تیم در ۳ گروه برگزار می‌شود و بدین ترتیب، کره‌جنوبی با ژاپن و ایران، دو تیم قدرتمند قاره، دیدار نمی‌کند. شاگردان قلعه‌نویی، موریاسو و کیم دو هون در گروهی قرار خواهند گرفت که تیم‌های ضعیف‌تر از نظر رنکینگ فیفا در آن حضور دارند.

البته ممکن است این رنکینگ در آپدیت تازه خود دستخوش تغییر شود چرا که به عنوان مثال عربستان شکست تلخی برابر اردن داشته و عراق توانسته دو برد مهم کسب کند و از آن سو اردن نیز امیدوار به حضور در سید سوم خواهد بود.

اما به هر حال سخت‌ترین قرعه ایران که احتمال تقابل با تیمی نظیر کره‌جنوبی بود از بین رفته و حالا در بدترین حالت، ایران با استرالیا، عراق، اردن، چین و کره‌شمالی همگروه خواهد شد که البته قرارگیری در رتبه دوم این گروه نیز کار چندان دشواری برای ایران نخواهد بود.

البته در صورت تغییر سیدبندی ممکن است گروه‌بندی کمی جذاب‌تر هم بشود.

گفتنی است: بر اساس فرمت تازه ای اف سی، دو تیم سرگروه مستقیم راهی جام جهانی می‌شوند و تیم‌های سوم و چهارم به مرحله پلی آف اول می‌روند. سپس شش تیم باقی‌مانده در دو گروه سه تیمی قرار می‌گیرند و بعد تیم‌های سرگروه به جام جهانی می‌روند تا هشت نماینده مستقیم آسیا مشخص شود. پس از آن تیم‌هایی که در جایگاه دوم پلی آف قرار گرفتند باهم رودررو خواهند شد و تیم برنده به مصاف نماینده قاره دیگر می‌رود.

در مجموع به نظر سازوکار ای اف سی به شکلی است که حداقل شش قدرت برتر آسیا از همین حالا سهمیه خود را برای جام جهانی قطعی کرده‌اند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید