امروز:
سه شنبه - 29 خرداد - 1403
ساعت :

زنگ خطر برای مسن‌ترهای تیم ملی زده شد!

در مصاف با هنگ‌کنگ امیر قلعه‌نویی نیمی از ترکیب تیمش را جوان کرد و البته هزینه این جوانگرایی را هم داد.

به گزارش حبیب خبر از "ورزش ‌سه"، از روز اولی که امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم ملی پس از پشت سر گذاشتن یک جام جهانی ناکام توسط کی‌روش جانشین این سرمربی پرتغالی شد، اهالی فوتبال و تصمیم‌سازان این رشته پرطرفدار از او علاوه بر کسب نتیجه یک توقع مهم دیگر هم داشتند و آن هم تغییر نسل و پایین آوردن میانگین سنی تیم ملی بود.

ایران در جام جهانی 2022 قطر با کارلوس کی‌روش در حالی وارد این مسابقات شد که عنوان مسن‌ترین تیم تورنمنت را با میانگین 28.9 به نام خود زده بود. در جام ملت‌های آسیا امیر قلعه‌نویی تا حدی میانگین سنی تیم ملی را کاهش داد و تیم ملی با میانگین سنی 29 پس از لبنان دومین تیم مسن حاضر در مسابقات لقب گرفت.

در ماه‌های اخیر شیب جوانگرایی در تیم ملی توسط امیر قلعه‌نویی شدت بیشتری گرفته و در فیفادی فروردین ماه امیر قلعه‌نویی 11 بازیکن جدید را به اردوی تیم ملی فراخواند که در میان آنها تنها امید نورافکن 26 ساله بود و بقیه زیر 25 سال بودند تا میانگین سنی تیم ملی نسبت به جام ملت‌های آسیا 3 سال کمتر شود.

در اردوی جدید نیز جوانگرایی امیر قلعه‌نویی ادامه داشته و دعوت شدن بازیکنانی نظیر حسین پورحمیدی (26)، عارف غلامی (27)، صالح حردانی (25)، آریا یوسفی (22)، محمدجواد حسین‌نژاد (20)، ابوالفضل جلالی (25)، محمد قربانی (23)، سعید مهری (26)، الهیار صیادمنش (22) و جواد آقایی پور (24) میانگین سنی تیم ملی را پایین آورده و به میانگین 26.69 رسیده است.

در جدیدترین اردوی تیم ملی شجاع خلیل‌زاده با ۳۵ سال مسن‌ترین بازیکن و محمد جواد حسین‌نژاد ۲۰ ساله، جوان‌ترین بازیکن فهرست جدید هستند.

در حال حاضر علیرضا بیرانوند، محمد حسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، میلاد محمدی، سامان قدوس، مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش، ۷ بازیکن ۳۰ سال به بالای تیم ملی هستند.

همچنین امین حزباوی، آریا یوسفی، محمد قربانی، اللهیار صیادمنش و محمد جواد حسین‌نژاد نیز ۵ بازیکن ۲۳ سال به پایین این اردو محسوب می‌شوند.

نکته قابل توجه دیگر میانگین سنی تیم ملی در مصاف با هنگ‌کنگ است که به 27.27 رسید تا مشخص شود امیر قلعه‌نویی علاوه بر نتیجه‌گیری به ماموریت جوانگرایی نیز توجه ویژه‌ای دارد و قصد دارد نسل جدیدی را در دوران حضورش در راس کادر فنی تیم ملی در ترکیب اصلی جا بیندازد.

میانگین سنی تیم ملی در مصاف با هنگ‌کنگ ۲۷.۲۷ بود که کاهش قابل توجهی نسبت به میانگین سنی تیم در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ و جام جهانی ۲۰۲۲ دارد.

البته این ماموریت امیر قلعه‌نویی مخاطراتی نیز در پی دارد که به عنوان نمونه می‌توان به گل اول هنگ‌کنگ اشاره کرد که با اشتباه آریا یوسفی رقم خورد، اما حضور بازیکنانی نظیر  آریا یوسفی، ابوالفضل جلالی، امین حزباوی و محمد قربانی در ترکیب اصلی نشان می‌دهد که سرمربی تیم ملی عزم خود را برای پایین آوردن میانگین سنی تیم جزم کرده و در این مسیر باتجربه‌ها اگر نتوانند آمادگی خودشان را حفظ کنند به ناچار رفته رفته باید از اردوهای ملی خداحافظی کنند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید