امروز:
سه شنبه - 29 خرداد - 1403
ساعت :

کارایی تخم‌مرغ در عضله‌سازی و بهبود انرژی ورزشکاران

مسوول کمیته تغذیه ورزشی هیات پزشکی ورزشی خوزستان با بیان این که امروزه تخم‌مرغ به عنوان یکی از بهترین و کم‌هزینه‌ترین مواد غذایی برای دریافت پروتئین مورد نیاز بدن محسوب می‌شود، گفت: تخم‌مرغ به عنوان یک منبع پروتئینی کامل می‌تواند بهترین گزینه برای عضله سازی در ورزشکاران باشد.

به گزارش حبیب خبر،"رحمت اله خان محمدی" در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: تخم‌ مرغ منبع خوبی جهت دریافت اسیدهای آمینه ‌ضروری، آنتی‌اکسیدان‌ها و آهن است. پروتئین موجود در سفیده تخم‌مرغ با کیفیت‌ترین نوع پروتئین است که به عنوان پروتئین استاندارد نیز شناخته شده است.

زرده تخم‌مرغ حاوی پروتئین است و مصرف آن کلسترول خوب (HDL) را افزایش و میزان کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد و از این طریق به کاهش خطر بیماری قلبی عروقی کمک می کند.

همچنین زرده تخم‌مرغ حاوی یک ماده مغذی به نام کولین است که یکی از اجزا غشاهای سلولی است و برای سنتز استیل کولین (میانجی عصبی) به کار می‌رود.

تخم مرغ به واسطه قدرت سیرکنندگی، به کاهش چربی و وزن بدن کمک می‌کند. دو آنتی‌اکسیدان موجود در تخم‌مرغ به نام‌های لوتئین و زاکسنتین اثرات محافظتی قوی روی چشم‌ها دارند.

او در ادامه با اشاره به فواید مصرف تخم مرغ برای ورزشکاران نیز گفت: ورزشکاران در هر رشته ورزشی به خاطر انجام فعالیت‌های بدنی نیاز به مصرف پروتئین بیشتری (برای ساختن عضله و ترمیم بافت‌های آسیب دیده) دارند.

 تخم‌مرغ به عنوان یک منبع پروتئینی کامل می‌تواند بهترین گزینه برای عضله سازی در ورزشکاران باشد. تخم‌مرغ به خاطر داشتن مقدار زیادی ویتامین B۲ در آزادسازی انرژی از مواد غذایی و در نهایت بهبود سطح انرژی ورزشکاران موثر است.

مسوول کمیته تغذیه ورزشی هیات پزشکی ورزشی خوزستان افزود: علاوه بر این که مصرف تخم‌مرغ در ورزشکاران به عضله سازی و بازسازی بافت‌های آسیب کمک می کند، این نکته دارای اهمیت است که سفیده تخم‌مرغ به سبب داشتن pH حدود ۹ (وضعیت قلیایی)، به حفظ تعادل pH بدن کمک می‌کند و سبب کاهش اسیدیته خون و عضله می‌شود.

او با تاکید بر این که بهترین شکل مصرف تخم‌مرغ به صورت آب پز است، عنوان کرد: در شکل آب‌پز میزان جذب و هضم آن افزیش می یابد و کالری اضافی بابت مصرف به صورت نیمرو یا املت دریافت نمی شود.

خان محمدی گفت: ورزشکارانی که به دنبال کاهش وزن هستند می توانند با مصرف پروتئین به ویژه پروتئین موجود در سفیده تخم‌مرغ سریع تر به هدف خود برسند. یک تخم مرغ بزرگ حدود ۸۵ کالری و ۶ گرم پروتئین دارد.

ورزشکاران بهتر است حدود ۱ تا ۲ ساعت قبل از شروع تمرینات و همچنین بلافاصه پس از اتمام تمرینات ورزشی تخم مرغ مصرف کنند. این طریقه زمان مصرف تخم‌مرغ می‌تواند به جلوگیری از تحلیل عضلات و آسیب به بافت‌های بدن نیز کمک کند.

او همچنین بیان کرد: میزان مصرف تخم‌مرغ تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، سابقه خانوادگی، نحوه تهیه تخم‌مرغ، رژیم غذایی کلی و میزان کلسترل دریافتی از راه مواد غذایی قرار دارد.

ورزشکاران و افرادی که هیچ گونه بیماری ندارند می توانند هر روز ۱ تا ۲ عدد تخم مرغ مصرف کنند اما بهتر است ۴ روز در هفته مصرف شود. افرادی که دارای بیماری‌های قلبی عروقی، کلیوی و ... هستند نیز می توانند سه روز غیر متوالی در هفته تخم‌مرغ مصرف کنند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید