بهترین مربیان ایرانی شاغل در کشورهای خارجی

پراکندگی مربیان ایرانی؛ از بوندس‌لیگا تا جی‌لیگ ژاپن

پراکندگی مربیان ایرانی؛ از بوندس‌لیگا تا جی‌لیگ ژاپن

 

حضور سرمربیان ایرانی در خارج از ایران موضوعی است که با قرارداد بستن فرهاد مجیدی با تیم اتحاد کلبا امارات دوباره مطرح شده است.

 

زاوش محمدی: فرهاد مجیدی پس از قهرمانی با استقلال به یکباره با اینکه قراردادی 3 ساله داشت، از هدایت آبی پوشان استعفا داد و راهی امارات شد. مجیدی پس از جدایی از استقلال هدایت اتحاد کلبا امارات را برعهده گرفت تا جدیدترین مربی لژونر فوتبال ایران باشد.

حضور مجیدی در امارات باعث شد تا در گزارشی به بررسی حضور کم تعداد مربیان ایرانی در خارج از فوتبال ایران بپردازیم.

 

الکساندر نوری دورگه ای در بوندس لیگا

نوری هیچگاه تجربه حضور در تیم های ایرانی را ندارد اما سرمربی اسبق وردربرمن در بوندس لیگا آلمان از پدری ایرانی متولد شده و شاید حضور او در فوتبال ایران بتواند مانند قطبی با سرمربی گری همراه باشد.

نوری در اوایل فصل ۱۶-۱۷ لیگ آلمان جانشین سرمربی برمن شد و هدایت یکی از تیم های قدیمی آلمانی را عهده دار شد.

او به تازگی پیشنهادی از استقلال داشت و مذاکراتی هم با مدیران استقلال انجام داد اما او بر سر مبلغ قراردادش با آبی ها به توافق نرسید و از جمع گزینه های هدایت ابی پوشان خارج شد.

 

پراکندگی مربیان ایرانی؛ از بوندس‌لیگا تا جی‌لیگ ژاپن

 

حشمت مهاجرانی و تیم های ملی عربی

سرمربی سابق تیم ملی ایران که اولین حضور در جام جهانی در دوران سرمربی گری او رخ داد، در کشورهای حوزه خلیج فارس یکی از نام های بزرگ به شمار می رود.

مهاجرانی سرمربی گری تیم ملی عمان و امارات و البته فعالیت طولانی در لیگ امارات را در کارنامه خود دارد.

 

پراکندگی مربیان ایرانی؛ از بوندس‌لیگا تا جی‌لیگ ژاپن

 

مشهور و پرکار مثل قطبی

افشین قطبی که دوران موفقی در پرسپولیس داشت شاید نامدار ترین فرد حاضر در این لیست باشد.

سرمربی سابق تیم ملی ایران با تجربه حضور در کادر فنی گاس هیدینگ به ایران آمد و البته بعد از خروج از ایران سابقه سرمربی در لیگ مطرح ژاپن یعنی جی لیگ و لیگ تایلند را در کارنامه خود دارد.

 

پراکندگی مربیان ایرانی؛ از بوندس‌لیگا تا جی‌لیگ ژاپن

 

امید نمازی از آمریکا تا دستیاری کی روش

سرمربی سابق تیم های لیگ MLS آمریکا برای حضور در استیل آذین به ایران برگشت و البته توانست دستیاری کی روش در تیم ملی را نیز تجربه کند.

سرمربی سابق فیلادلفیا، سن دیگو اسپیریت، کلیولند فورس و ذوب آهن بعد از دستیاری در تیم ملی بانوان آمریکا اکنون در تیم هیوستون دینامو فعالیت دارد.

 

پراکندگی مربیان ایرانی؛ از بوندس‌لیگا تا جی‌لیگ ژاپن

شاگرد مورینیو در بریتانیا

ابوذر نوغانی البته هنوز در ابتدای راه قرار داد اما این انزلیچی که در تیم های پایه کاردیف سیتی انگلستان فعالیت می کند از چهره های مطرح این لیست است.

نوغانی در کارنامه خود یک دوره حضور در کلاس های مورینیو را ثبت کرده و اکنون نیز مدارج ترقی را در تیم های پایه کادریف پشت سر می گذارد.

 

پراکندگی مربیان ایرانی؛ از بوندس‌لیگا تا جی‌لیگ ژاپن

 

ناصر حجازی و تحول در فوتبال بنگلادش
حضور در محمدان بنگلادش و پیروزی برابر پرسپولیس ایران برای یک تیم بنگلادشی شاید بزرگترین افتخار فوتبال این کشور کوچک باشد که بعد از حضور اسطوره دروازه بانی ایران متحول شد.

حضور حجازی در این کشور باعث شد تا تیم ملی بنگلادش که یکی از تیم های ضعیف بود به تیمی بهتر نزدیک شود تا جایی که این تیم توانست یقه تیم ملی ایران را گرفت.

 

پراکندگی مربیان ایرانی؛ از بوندس‌لیگا تا جی‌لیگ ژاپن

 

در کنار این افراد البته سرمربیان دیگری بودند که در تیم های مختلف به ویژه در لیگ های آسیایی فعالیت داشتند.

 

تیم های معمولی اروپایی در سال های دور

عباس رضوی در سال های اوایل دهه ۶۰ تجربه حضور در لیگ سوئد و مجارستان را در کارنامه خود دارد و بهمن فروتن در لیگ های دسته سوم آلمان نیز فعالیت کرد که البته هرگز به سطح بالاتر نرسیدند.

 

لیگ امارات مقصد همیشگی مربیان قدیمی

اصغر شرفی، منصور پورحیدری، همایون شاهرخی، جلال طالبی، حسن حبیبی، ابراهیم قاسمپور و حسن روشن از جمله مربیان ایرانی بودند که تجربه حضور در لیگ های حاشیه خلیج فارس و کشورهای عربی به ویژه امارات را در کارنامه خود دارند که این حضورها در سالیان گذشته با وجود موفقیت های متعدد به درازا نیانجامید.

 

به تازگی هم فرهاد مجیدی هدایت تیم اتحاد کلبا را برعهده گرفته و راهی امارات شده است.

 

و دیگران
اردشیر پورنعمت که از مدرسان کنفدراسیون فوتبال آسیا به شمار می رود در کشورهای جنوب شرق آسیا فعالیت طولانی داشت و اکنون نیز یکی از مدرسان مطرح فوتبال است.

داریوش یزدانی از سرمربیان جوانی است که در لس آنجلس بلوز فعالیت می کرد و اکنون در تیم های پایه بارسلونا فعالیت می کند.

 

البته مربیانی بودند که در سالیان گذشته ادعای حضور در تیم های غیر ایرانی را مطرح کردند که امیر قلعه نویی و پیشنهاد پاختاکور، مجید جلالی و علیرضا منصوریان و پیشنهاد برایتون از جمله این پیشنهادها بودند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید