امروز:
شنبه - 1 ارديبهشت - 1403
ساعت :

مبارزه بوکسور ایرانی با سامورایی‌ها در رینگ

 

حمید وصالی بوکسور ایرانی ساکن ژاپن است.

رضا مقدم:در ادامه معرفی ورزشکاران و مربیان و هنرمندان و... هموطن در ژاپن به سراغ یکی از چهره‌های محجوب رفتیم که شاید کمتر کسی از دوستان باشگاه و مخاطبان از سوابق درخشان ورزشی وی اطلاع جامعی داشته باشند.

 

حمید وصالی متولد نارمک تهران که از همان کودکی با توپ فوتبال و گل کوچک پا به دنیای ورزش گذاشت و در ۱۲سالگی به دلیل  ماموریت شغلی پدرش عازم شهرستان سبزوار شد.

 

حمید از نوجوانی سحرخیز بود و هر روز صبح جهت خرید نان به نانوایی میرفت و در یکی از روزها با شنیدن ضرب مرشد متوجه باشگاه زورخانه در حوالی نانوایی شد و مشتاقانه از بیرون باشگاه و از پشت پنجره نظاره‌گر حرکات و هنرنمایی باستانی کاران با ابزار این ورزش همچون، میل، سنگ و کباده بود ودر رویای خود آرزوی داشتن بدنی تنومند همچون اینان بود تا بتواند از عهده  حرکات با ابزار سنگین زورخانه را انجام دهد.

 

تا اینکه یک روز از علاقه خود به حضور در زورخانه را با پدرشان مطرح کرد که با مخالفت ایشان روبرو شد. در یکی  از روزها که از بیرون تماشاگر باستانی کاران بود مدیر زورخانه به نام آقای محمود آقا کلان از وی درخواست کرد که به داخل بیاید و وقتی عنوان کرد والدینم مخالف حضورم در این مکان هستند که برای اخذ مجوز از والدین وقتی نام پدرشان را جویا شدند که از قضا وقتی اسم آقای حسن وصالی را شنید عنوان کرد که از دوستان هم دوره ای و قدیمی هستیم و سلام ما را به وی برسانید و پدرم نیز با شنیدن این پیام سریع برای دیدار به خدمت مدیر زورخانه، آقای محمود آقا کلان رفتند.

وقتی پدرم به خانه  مراجعت کردند با خوشرویی به من گفتند: از فردا برای تمرین می‌توانید به زورخانه بروید که از شنیدن این خبر خوشحالی خاصی مرا فرا گرفت و از فردای آن روز زیر نظر آقای محمود آقا کلان و پیشکسوتان حاضر الفبای زورخانه ای و کشتی پهلوانی رادر زورخانه ولیعصر شهرستان سبزوار شروع به تمرین و یادگیری نمودم.

 

مبارزه بوکسور ایرانی با سامورایی‌ها در رینگ

 

این دوران در حال سپری شدن بود و من هم با جدیت تمام حرکات موزون و آیین پهلوانی و اجرای ابزار سنتی را توسط بزرگان و ریش سفیدان و مرشد محترم آموختم وموفق شدم به عضویت تیم خراسان در آیم.

در مسابقات قهرمانی کشور در سال ۱۳۶۸در اجرای حرکات سنگ و کباده به مقام نخست رسیدم ودر آن مسابقات استاد فرهاد طلوع کیان نیز در حرکات میل به مقام قهرمانی نائل آمدند.

 

بعد از اتمام ماموریت پدرم دوباره به تهران برگشتیم و با توجه به فیزیک بدنی ام وهمچنین علاقه به کسب تجربه در رشته‌های دیگر و با پیشنهاد مربی بوکس به این رشته وارد شدم ودر باشگاه شیشه گران ونک تهران زیر نظر استاد شیشه گران به یادگیری بوکس پرداختم.

 

مبارزه بوکسور ایرانی با سامورایی‌ها در رینگ

حالا دیگر بعنوان یک بوکسور، آماده حضور در رینگ و مبارزه با حریفان بودم و این مهم فرا رسید ودر مسابقات بوکس آماتور به میزبانی کشورمان به مصاف حریفی از کشور ژاپن رفتم و موفق به شکست وی شدم و بعد از مبارزه سرپرست تیم ژاپن آقای کاناهیرا ماسیوکی از حرکات تکنیکی و ضربات قدرتی مشت من تمجید کرد و علت چنین ضربات با قدرت بالا را از من سوال کرد و من حضورم در نوجوانی و جوانی در تمرینات زورخانه و استفاده از ابزارهای سنگین و قدرتی این رشته را به ایشان توضیح دادم.

 

بعد از آن مسابقات و از سال ۱۹۹۲تا سال ۲۰۰۴ به طور متناوب در مسابقات رسمی آماتور ژاپن شرکت فعال داشتم و موفق به کسب گواهینامه حرفه‌ای بوکس نیز شدم.

 

در زمان حضورم در ژاپن استاد کاکتا از اساتید کیک بوکسینگ از من درخواست کرد که به این رشته ورود کنم و من نیز با علاقه ای که به کیک بوکسینگ داشتم مشتاقانه قبول کردم و از آن زمان به عنوان مربی بدنساز کیک بوکسینگ در دو باشگاه معروف توکیو منطقه شین جیکو مربیگری می کنم.

مبارزه بوکسور ایرانی با سامورایی‌ها در رینگ

 

با توجه به علاقه‌ای که به تمامی رشته های یاد شده دارم ولی ورزش زورخانه ای در روح، جسم و خونهای من جاریست و آرزو دارم این ورزش آبا واجدادی وسنتی را در ژاپن معرفی و گسترش دهم و متاسفانه هیچ وسایل آموزشی و معرفی ومکان انجام زورخانه را در ژاپن نداریم و دوستان علاقمند باستانی کار هم در کنار یکدیگر مشتاق انجام کار زورخانه ای هستند.

اینجا از مسوولان محترم فدراسیون تقاضای مساعدت و تهیه وسایل را داریم و همان طور که در درخبرها شنیدم آقای اسفنجانی به عنوان نماینده فدراسیون زورخانه ای در ژاپن منصوب و معرفی شدند ضمن تبریک به ایشان، امیدوارم وی با همکاری و مشارکت افراد کار بلد این رشته قدم های موثری برای انجام کارها و اجرایی شدن آن بردارد.

تهیه و تنظیم گزارش :رضا مقدم

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید