امروز:
پنجشنبه - 9 فروردين - 1403
ساعت :

عجایب لیگ ایران؛ قهرمانی که جام نمی‌گیرد!

 

دنیای ورزش تورنتو نوشت: لیگ برتر ایران برای نخستین بار دو تیم با میانگین دو امتیاز به ازای هر بازی را در جدول خود خواهد داشت.

 

این اتفاق در حالی رخ داده که پیش از این پرسپولیسِ لیگ پانزدهم با ۵۹ امتیاز، بهترین نایب قهرمان فوتبال ایران محسوب می‌شد و به عبارتی هیچ نایب قهرمانی به میانگین دو امتیاز در هر بازی نرسیده بود که این نکته، قهرمانی تیم‌ها با کسب ۶۰ امتیاز را تضمین می‌کرد اما اتفاقی که این فصل به دست شاگردان یحیی گل‌محمدی و محرم نویدکیا رخ داده، معادلات را عوض کرده است.

 

حتی اگر استقلال و پیکان برندگان هفته پایانی لیگ برتر باشند، پرسپولیس و سپاهان میانگین ۲.۱۳ و ۲.۰۶ در هر بازی را خواهند داشت که در سطح فوتبال ایران بی نظیر خواهد بود. کافی است این دو عدد را با آمار ۱۰ دوره اخیر لیگ برتر مقایسه شوند:

* لیگ نوزدهم: پرسپولیس (۲.۲۳) و استقلال (۱.۷۶)

* لیگ هجدهم: پرسپولیس (۲.۰۳) و سپاهان (۱.۹۳)

* لیگ هفدهم: پرسپولیس (۲.۱۳) و ذوب آهن (۱.۸۳)

* لیگ شانزدهم: پرسپولیس (۲.۲) و استقلال (۱.۹)

* لیگ پانزدهم: اس. خوزستان (۱.۹) و پرسپولیس (۱.۹)

* لیگ چهاردهم: سپاهان (۱.۹۶) و تراکتور (۱.۹۳)

* لیگ سیزدهم: فولاد (۱.۹) و پرسپولیس (۱.۸۳)

* لیگ دوازدهم: استقلال (۱.۹۷) و تراکتور (۱.۹۱)

* لیگ یازدهم: سپاهان (۱.۹۷) و تراکتور (۱.۹۴)

* لیگ دهم: سپاهان (۱.۹۴) و استقلال (۱.۹۱)

 

این آمار نشان می‌دهد که در ۱۰ سال گذشته نه تنها هیچ نایب قهرمانی به میانگین استاندارد قهرمانی نرسید، بلکه به جز پرسپولیس حتی هیچ تیم قهرمانی هم نتوانست نرخ ۲ امتیاز در هر بازی را داشته باشد و تنها استقلال و سپاهان به آستانه این رکورد رسیدند.

 

در یک دهه اخیر کم امتیاز ترین تیم نایب قهرمان، استقلال بود که در لیگ نوزدهم با میانگین ۱.۷۶ امتیاز در هر بازی جایگاه دوم را به خود اختصاص داد و از آن سو پرسپولیس با ۲.۲۳ مقتدرانه ترین قهرمان فوتبال ایران لقب گرفت.

 

نکته جالب اینکه اگر سپاهان این تعداد امتیاز را در ده سال اخیر کسب می‌کرد، می‌توانست ۸ دوره قهرمان لیگ برتر لقب بگیرد اما حالا در مقابل سدی محکم به نام پرسپولیس قرار گرفته است.

 

نزدیک ترین رقابت فوتبال ایران مربوط به لیگ پانزدهم می‌شود که هر دو تیم میانگین ۱.۹ امتیاز در هر بازی را به خود اختصاص دادند. همچنین در لیگ چهاردهم سپاهان با اختلاف ۰.۰۳ امتیاز در هر بازی، موفق شد تراکتور را از پیش رو بردارد و فاتح لیگ برتر شود.

 

اگر در هفته پایانی هر دو تیم پرسپولیس و سپاهان موفق به برتری برابر حریفان خود شوند، قهرمان متوسط ۲.۲۳ امتیاز در هر بازی را خواهد داشت و نایب ۲.۱۶ که عددی بسیار خوب محسوب می‌شود و بعید است که تا سال های سال نیز دو تیم بتوانند چنین رقابتی را داشته باشند اما شکستن مقاومت ۶۰ امتیاز برای نایب قهرمان لیگ ۱۶ تیمی، کافی است تا تضمین قهرمانی از بین برود.

 

حال در لیگ بیستم بی توجه به اینکه چه تیمی قهرمان شود، یک تیم با میانگین امتیازی قابل توجه، دستش از جام کوتاه خواهد ماند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید