امروز:
چهارشنبه - 5 ارديبهشت - 1403
ساعت :

مسعود رضاییان: دولت آینده به ورزش به عنوان پدیده درجه دوم نگاه نکند

 

 یک مدیر ورزشی با بیان این‌که باید نگاه بالادستی‌ها به ورزش به عنوان یک سرگرمی تغییر پیدا کند، گفت: ورزش مثل بهداشت، آموزش، اقتصاد و خیلی دیگر از مسائل اساسی در کشورمان یک مسئله‌ ضروری است و یکی از مطالبات از دولت آینده نیز این است که به ورزش به عنوان پدیده درجه دوم نگاه نشود.

مسعود رضاییان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مشکلات ساختاری و مدیریتی در ورزش ایران، اظهار کرد: من می‌دانم جامعه‌ ورزش در سال‌هایی که گذشت شرایط خوبی در ورزش نداشت. از جمله این‌که از نظر درآمدی و اقتصادی در ورزش حداقل در باشگاه‌های ورزشی که اسم حرفه‌ای را به یدک می‌کشند، شرایط درآمدزایی به وجود نیامد.

یعنی منابع بالقوه وجود دارند اما راهکارهای مناسب برای بهره‌برداری صحیح از این منابع، حداقل برای ورزش به وجود نیامد و عمدتا ورزش ما به این شکل می‌گذرد که برخی نمی‌دانم بر اساس چه قوانین و مقرراتی می‌توانند از بودجه‌های دولتی، نیمه دولتی و شرکت‌های نیمه خصوصی و دولتی استفاده کنند و برخی دیگر نمی‌توانند. این نیز از جمله نواقصی بود که در ورزش رعایت نشد.

 

ضعف در عملکرد ورزش قهرمانی و همگانی

وی با اشاره به ضعف در عملکرد ورزش قهرمانی و همگانی ادامه داد: در بخش ورزش همگانی و قهرمانی نیز عملکرد خیلی خوبی ندیدیم و نتوانستیم از پتانسیل موجود در کشور برخوردار شویم.

اکنون هم که شاهد صحبت‌های کاندیداهای ریاست جمهوری هستم، کمتر در آن‌ها دیدم که کاندیداهایی برنامه یا حداقل دغدغه‌ای برای ورزش داشته باشند. یعنی حداقل نتوانستند نظر جامعه ورزش را با مصاحبه و مناظره‌های خود جلب کنند و این یکی از نقطه ضعف‌هایی بود که مشاهده شد.

 

نبود زیرساخت لازم و پایبندی به برنامه بلندمدت در ورزش

این مدیر با تجربه فوتبال گفت: در این سال‌ها خیلی کم به زیرساخت‌های ورزش و توسعه‌ ورزش همگانی و قهرمانی در رده‌های سنی مختلف توجه شد و به نظر می‌رسد بحث ورزش در این سال‌ها مغفول و مهجور مانده است. خیلی‌ها آمدند، حرف‌هایی را زدند اما متاسفانه عمل نکردند.

از دوستانم نیز می‌شنوم که آن‌ها هم به شدت از وضعیت موجود در ورزش، نوع برنامه‌ریزی و نبود زیرساخت لازم برای ورزش و همچنین نبود پایبندی به یک برنامه بلندمدت گله‌مند هستند و در واقع امیدی به آینده ورزش نیست و هر چه بهره‌برداری می‌کنیم، از استعدادهایی است که وجود دارد و این مهم به خاطر وجود برنامه‌های خوب نیست.

 

دولت آینده به ورزش به عنوان پدیده درجه دوم نگاه نکند

وی درباره‌ راهکار رفع مشکلات ورزش کشور نیز عنوان کرد:‌ من بارها گفته‌ام ابتدا باید نگرش تغییر کند، یعنی باید نگاه بالادستی‌ها به ورزش به عنوان یک سرگرمی تغییر پیدا کند. ورزش مثل بهداشت، آموزش، اقتصاد و خیلی دیگر از مسائل اساسی در کشورمان یک مسئله ضروری است و نباید به آن به عنوان یک پدیده درجه دوم نگاه شود و یکی از مطالبات از دولت آینده نیز این است که به ورزش به عنوان پدیده درجه دوم نگاه نشود.

این موضوع خیلی مهم است و اگر این نگاه تغییر کند، مطمئنا برنامه‌های بلندمدت استراتژیک برای تغییر وضع موجود شکل خواهد گرفت و در ورزش به جایی می‌رسیم که استحقاق آن را داریم.

 

لزوم تغییر نگاه بالادستی‌ها به ورزش

رضائیان خاطر نشان کرد: این‌که باید دعا کنیم که مثلا فلان تیم ببازد تا ما بتوانیم در فوتبال به جام جهانی صعود کنیم، به نبود برنامه و افراد شایسته در راس امور برمی‌گردد. این‌ اتفاقات به این دلیل است که افرادی ناشایست در راس امور قرار داده شدند که به صرف لابی‌گری آمده بودند و بعد نیز شاهد اتفاقات بد برای رشته‌ای مثل فوتبال بودیم که مدیریت آن‌ها به جز بدهی، دردسر و استرس برای مردم دستاورد دیگری نداشت. به هر حال امیدوارم نگاه بالادستی‌ها نسبت به ورزش تغییر کند.

 

نیاز ورزش به بودجه درست و حسابی

وی ادامه داد: به هر حال با تغییر نگاه، افراد درست با برنامه‌های درست در راس امور ورزش قرار خواهند گرفت و در نهایت رشد خواهیم کرد. استعدادهای ما به مراتب بیشتر بوده و قابل قیاس با کشورهای آسیایی نیست و آدم‌های درستی هم برای مدیریت در ورزش داریم، پس نباید اکنون در جایگاه فعلی باشیم. پس ورزش نیاز به انتخاب آدم‌های درست، با برنامه‌ها و نگاه درست دارد که متاسفانه در این سال‌ها ندیده‌ام.

ممکن است رئیس جمهوری داشته باشیم که بخواهد سرمربی تیم‌ملی را عوض کند یا ضربه پنالتی بزند اما دوست نداشته باشد که ورزش را درست کند، بنابراین نباید به ظاهر امر نگاه کنیم و باید بودجه درست و حسابی برای ورزش در نظر گرفته شود.

 

ورزش تنها از نظر تشکیلاتی بزرگ‌تر شد

این مدیر ورزشی گفت: هر کسی را هم که به عنوان وزیر ورزش انتخاب کردند در عمل با آن زمانی که اسم این وزارت‌خانه، سازمان تربیت‌بدنی بود، هیچ فرقی نداشت. ما فکر می‌کردیم اگر به وزارت ورزش و جوانان تبدیل شود، گلستان می‌شود و بودجه به ورزش می‌رسد اما مقایسه نشان می‌دهد که اتفاقی رخ نداده است و تنها یک اسم تغییر کرد و ساختار و نگاه تغییری نکرد و برنامه‌های بهتری هم تدوین نشد. در واقع تنها از نظر تشکیلاتی بزرگ‌تر شدیم، مثل بادکنکی که باد شود که به همان نسبت نیز خطر ترکیدن آن وجود دارد.

 

نیاز ورزش به یک تغییرات اساسی در  مدیریت ورزشی

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما نقش و تاثیر دولت آینده در ایجاد تحول در ورزش با رویکرد تغییرات اساسی در زیربنای سخت‌افزار و مدیریت ورزشی چیست؟ عنوان کرد: من آینده بهتری را برای ورزش متصور نیستم و فکر نمی‌کنم رئیس جمهور بعدی نیز باتوجه به دغدغه‌ها، دردسرها و چالش‌هایی که وجود دارد و پرداختن به آن‌ها به مراتب از دغدغه‌ها و مسائل ورزشی اولی‌تر است، ورزش برایش در اولویت باشد، البته نه این‌که نخواهد به ورزش بپردازد، بلکه به خاطر شرایط حاکم و چالش‌های موجود اهمیت آن‌ مسائل بیشتر از ورزش است.

اما به هر حال ورزش به یک تغییرات اساسی در زیربنای سخت‌افزار و مدیریت ورزشی نیاز دارد و شکی در این موضوع نیست و با انتخاب افراد مناسب در همین شرایط نیز می‌توانیم در راه رشد ورزش گام برداریم.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید