امروز:
پنجشنبه - 6 ارديبهشت - 1403
ساعت :

سیر تا پیاز عملیات بقا در لیگ برتر فوتبال ایران؛ فانوس را روشن نگه دار!

 هفت تیم همچنان خطر سقوط را حس می‌کنند و از این بین ۲ تیم به دسته پایین‌تر می‌روند؛ در ۲ هفته باقیمانده باید منتظر رخ دادن اتفاقات هیجان انگیزی از سوی فانوس به دست‌ها باشیم.

بیست و هشت هفته از لیگ برتر فوتبال ایران گذشت و برعکس بالای جدول که تکلیف قهرمان مشخص شده و معادله سهمیه هم به مجهولی سابق نیست؛ در پایین جدول همچنان رقابت داغ و تنگاتنگی بین هفت تیم وجود دارد. هفت تیمی که دوست ندارند جزو ۲ سقوط کننده باشند و می‌خواهند همچنان در سطح اول فوتبال ایران باقی بمانند.

در حال حاضر جدول رده‌بندی برای هفت تیمی که احتمال سقوط دارند به شرح زیر است:

۱۰-ذوب‌آهن اصفهان ۲۹ امتیاز با تفاضل ۷- (نساجیA، گل‌گهرH)

۱۱-گل گهرسیرجان ۲۹ امتیاز با تفاضل ۸-  (پرسپولیسH، ذوب‌آهنA)

۱۲-سایپا تهران ۲۸ امتیاز با تفاضل ۸-  (نفت مسجدسلیمانH، پرسپولیسA)

۱۳-ماشین‌سازی تبریز ۲۸ امتیاز با تفاضل ۱۲-  (تراکتورA-صنعت نفتH)

۱۴-پیکان تهران ۲۷ امتیاز با تفاضل ۶-  (استقلالA، سپاهانH)

۱۵-پارس جنوبی جم ۲۶ امتیاز با تفاضل ۹-  (فولادH، نفت مسجدسلیمانA)

۱۶-شاهین بوشهر ۲۲ امتیاز با تفاضل ۲۶-  (صنعت نفتA، استقلالH)

شاهین و پارس جنوبی:

اتفاق جذابی نیست اما هر ۲ نماینده استان بوشهر در آستانه سقوط هستند. ماجرای شاهین بسیار پیچیده است و تنها یک معجزه می‌تواند این تیم را در لیگ برتر نگه دارد و مانع از دومین سقوطش در تاریخ مسابقات شود. شاگردان مهدی پاشازاده با اینکه سه بازی است باختی نداشته‌اند اما برای بقا نه تنها باید از سد صنعت نفت و استقلال بگذرند؛ بلکه می‌بایست امیدوار باشند پارس در برابر فولاد و نفت مسجدسلیمان در بهترین شرایط یک امتیاز بگیرد و پیکان نیز در برابر استقلال و سپاهان شکست بخورد. اتفاقی بسیار بعید که مملو از اما و اگر است. با این حال شاهین همچنان امیدوار است.

اوضاع پارس اما کمی بهتر است. تساوی مقابل ماشین‌سازی آنها را همچنان امیدوار نگه داشته است. شاگردان سیروس پورموسوی باید در برابر ۲ نماینده خوزستان به حداقل یک برد برسند. کسب ۲ پیروزی بدون شک پارس را در لیگ برتر نگه خواهد داشت؛ بدون در نظر گرفتن نتیجه دیگر رقبا. البته که یک تساوی هم ممکن است پارس را در لیگ نگه دارد.

پیکان، ماشین‌سازی و سایپا:

تیم عبدالله ویسی با برد مقابل صنعت نفت یک رده در جدول صعود داشت. آنها در اوج آمادگی هستند ولی ۲ حریف بعدی‌شان بسیار سرسخت خواهند بود. پیکان می‌داند که استقلال برای قطعی کردن سهمیه به چیزی جز برد در ورزشگاه آزادی فکر نمی‌کند و همچنین سپاهان با اینکه سرمربی خود را از دست داده تا روز آخر برای کسب سهمیه آسیایی تلاش خواهد کرد مگر اینکه در هفته بیست و نهم همه چیز برای طلایی‌پوشان تمام شود.

ماشین‌سازی اگر آن گل دقایق آخر را از پارس دریافت نمی‌کرد حالا با ۳۰ امتیاز در رده دهم بود و بهترین وضعیت را داشت اما حالا آنها خطر را حس می‌کنند. یک برد از سوی تیم پانزدهم جدول آنها را می‌تواند به منطقه سقوط بکشاند. تیم افاضلی از تبریز خارج نخواهد شد. آنها ابتدا در برابر تراکتوری مصاف می‌دهند که برای کسب سهمیه باید ماشین را شکست دهد و در هفته آخر هم آنها باید به دیدار صنعت نفتی بروند که انگیزه زیادی ندارد و در هفته‌ای که گذشتند به پیکان هم نه نگفت. شاید پیروزی در همان دیدار بقای سبزقبایان را تضمین کند.

سایپا به همراه نساجی یکی از ۲ تیمی است که بعد از کرونا شکست نخورده است. آنها حالا با ۲۸ امتیاز اوضاع نسبتا پایداری دارند. آنها باید در هفته بیست و نهم، در خانه خود از سد نفت مسجدسلیمان بگذرند تا خیالشان راحت شود اما در هفته سی‌ام نیز فرصت خوبی خواهند داشت. قرعه‌کشی جام حذفی انجام شد و پرسپولیس باید در یکی از ۲ روز چهار یا پنج شهریور باید به مصاف استقلال برود؛ به همین دلیل دیدار احتمالا یحیی در هفته پایانی به بازیکنان اصلی‌اش استراحت خواهد داد و این به نفع تیم ابراهیم صادقی است.

گل‌گهر و ذوب‌آهن:

تنها بازی ۶ امتیازی باقیمانده بین همین ۲ تیم در هفته سی‌ام خواهد بود که ذوب میزبان است. یک برد در ۲ دیدار باقیمانده بدون شک آنها را در لیگ نگه می‌دارد اما احتمالا بدون برد هم باید تیم بوناچیچ و جلالی را نجات یافته بدانیم؛ مگر اینکه اتفاق عجیبی رخ دهد. ذوب در هفه بیست و نهم باید به مازندران برود و مقابل نساجیِ شکست ناپذیر پیکار کند و گل‌گهر در سیرجان میزبان پرسپولیس است.

در ۲ هفته پایانی چهار تیم استقلال، پرسپولیس، نفت مسجدسلیمان و صنعت نفت آبادان نقش بسیار مهمی در ماجرای سقوط و بقای تیم‌ها خواهند داشت چرا که هر کدام باید با ۲ تیم فانوس به دست پیکار داشته باشند. در بین این چهار تیم تنها استقلال هدف بزرگی پیش روی خود دارد و سه تیم دیگر نه دغدغه سهمیه دارند و نه خطر سقوط و همین باعث می‌شود تا پیش‌بینی بازی‌ها کمی دشوار شود. به امید اینکه شایسته‌ترین تیم‌ها در لیگ نوزدهم بمانند.

نکته:

H ابتدای  Home هست و منظور میزبانی تیم در خطر سقوط است.

A ابتدای Away هست  و منظور میهمانی تیم در خطر سقوط است.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید