امروز:
جمعه - 14 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 رشد اقتصادی هند به کدام سو می‌رود؟

اقتصاد هندی‌ها با سریع‌ترین سرعت خود در سال گذشته رشد کرد، این روند تحت تاثیر فعالیت خدمات و تقاضای قوی بود، اما یک فصل خشک‌تر از فصل موسمی می‌تواند رشد اقتصادی هند را مهار کند.

اقتصاد هند شاهد افزایش 7.8 درصدی در تولید ناخالص داخلی (GDP) سالانه خود بود که از رشد 6.1 درصدی ثبت شده در سه‌ماهه مارس و از پیش‌بینی 7.7 درصدی در نظرسنجی‌ها بالاتر بود.

به گزارش تجارت نیوز،همچنین این رقم بالاترین میزان از سال 2022 -زمانی که رشد 13.1 درصد بود- است.

اقتصاد هند یکی از اقتصادهای بزرگ با سریع‌ترین رشد است، به‌ویژه که روند بهبودی چین پس از همه‌گیری کند شده است.

 آنانتا ناگزواران، مشاور ارشد اقتصادی هند، پیش‌بینی رشد 6.5 درصدی خود را برای کل سال حفظ کرد. ناگزواران گفت: «چشم‌انداز رشد اقتصادی هند روشن به نظر می‌رسد، اگرچه برای عوامل خارجی خطر روند نزولی وجود دارد.»

* نظر اقتصاددانان در مورد رشد اقتصادی هند

 تاماشی دا سیلوا از کپیتال اکونومیکس گفت که داده‌های تولید ناخالص داخلی هند به‌رغم تشدید سیاست‌های بانک مرکزی هند قوی است.

 بانک مرکزی هند از می 2022 نرخ بهره خود را 250 واحد افزایش داده است.مدن سبنویس، اقتصاددان در بانک بارودا گفت: «این فشار از سمت بخش خدمات دیده می‌شود که در آن تجارت، حمل‌ونقل و بازارهای مالی و املاک و مستغلات به میزان 9.2 درصد و 12.1 درصد در نرخ‌های رشد پایه بالا رشد کرده‌اند.»

یک نظرسنجی خصوصی نشان داد که رشد بخش خدمات، موتور اصلی سومین اقتصاد بزرگ آسیا، در ماه جولای به بالاترین حد خود در 13 سال گذشته رسید.

مخارج سرمایه‌ای از 1750 میلیاردی که در مدت مشابه سال مالی گذشته خرج شده بود به حدود 2785 میلیارد روپیه (33.7 میلیارد دلار) طی آوریل تا ژوئن 2023 افزایش یافت.رشد فعالیت ساخت‌وساز نیز قوی ظاهر شد و رقم 7.9 درصد را ثبت کرد.

* همچنان نگرانی‌ها وجود دارد

اکثر اقتصاددانان هشدار دادند که شرایط خشک آب‌وهوایی می‌تواند به رشد اقتصادی هند در سه‌ماهه آینده لطمه بزند.هند احتمالاً پس از خشک‌ترین ماه اوت در بیش از یک قرن اخیر، کمترین میانگین بارندگی را در ماه سپتامبر خواهد داشت.

سوودیپ راکشیت، اقتصاددان ارشد در شرکت سهامی نهادی کوتاک، گفت: «در آینده، ما باید مراقب ریسک‌های بخش کشاورزی، حمایت از فشار سرمایه از سوی دولت‌های مرکزی و ایالتی، شرایط تقاضای جهانی و تأثیر تأخیر افزایش نرخ بهره باشیم.»

در سه‌ماهه آوریل تا ژوئن، مصرف خصوصی که نزدیک به 60 درصد از اقتصاد را تشکیل می‌دهد، حدود 6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرد که از 2.8 درصد در سه‌ماهه مارس افزایش داشت.

 بنابراین، در مقایسه با 4.5 درصد در سه‌ماهه سال قبل که تولید 4.7 درصد افزایش یافت، کمتر بود.

با این حال، رشد تشکیل سرمایه که شاخص سرمایه‌گذاری است، از 8.9 درصد در سه ماه گذشته به حدود 8 درصد در سال، نسبت به سال قبل کاهش یافت.

اقتصاددانان می‌گویند که اقتصاد هند برای ایجاد اشتغال برای میلیون‌ها جوان بیکار خود به رشد بیشتری نیاز دارد.

کونال کندو، اقتصاددان هندی در Societe Generale گفت: «ما انتظار داریم که رشد بالقوه هند طی پنج سال آینده به سمت 6.5 درصد عبور کند اما از از این رقم درصد تجاوز نمی‌کند.

ما معتقدیم که سیاستگذاران باید نرخ 8.5-9.0 درصدی را بر مبنای پایدار هدف‌گذاری کنند تا مشکل بیکاری را کاهش دهند.»

* ریسک تورم

تورم خرده‌فروشی هند در ماه ژوئیه به بالاترین حد خود در 15 ماه گذشته رسید، زیرا قیمت سبزیجات و غلات افزایش یافت.

نگسواران گفت که به دلیل سطح ضعیف مخازن، قیمت کالاها باید تحت نظر باشد و افزود که «هیچ نگرانی واقعی احتمالی وجود ندارد که تورم از کنترل خارج شود.»

برخی از اقتصاددانان دیدگاه متفاوتی دارند و انتظار دارند آب و هوای خشک می‌تواند هزینه‌ها را محدود کند.

رجانی سینها، اقتصاددان ارشد CareEdge Ratings گفت: «تورم بالای مواد غذایی برای یک دوره طولانی می‌تواند بر رشد مصرف تأثیر بگذارد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید