امروز:
جمعه - 31 فروردين - 1403
ساعت :

وقتی خواب خطرناک می‌شود 

خواب بسیار کم یا زیاد می‌تواند عواقب جدی برای سلامتی داشته باشد.

به نقل از سایتک‌دیلی، نتایج تحقیق نروژی حدود ۲۰۰۰ بیمار نشان داد، کسانی که کمتر از ۶ ساعت یا بیش از ۹ ساعت می‌خوابند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت هستند. بیماران مبتلا به مشکلات خواب مزمن حتی بیشتر به آنتی‌بیوتیک نیاز داشتند.

این تحقیق که توسط دانشگاه برگن انجام شده است، مزایای بالقوه خواب خوب را در کاهش خطر عفونت و کاهش نیاز به آنتی‌بیوتیک‌ها برجسته می‌کند. یافته‌های این تحقیق بر اهمیت کیفیت خواب برای حفظ سلامت کلی تاکید دارد.

خواب خوب شبانه می‌تواند انواع مشکلات را حل کند اما دانشمندان اکنون شواهد جدیدی کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد خوب خوابیدن ممکن است شما را کمتر در برابر عفونت آسیب‌پذیر کند.

دانشمندان دانشگاه برگن، دانشجویان پزشکی را که در جراحی‌های پزشکان کار می‌کردند، استخدام کردند تا پرسش‌نامه‌های کوتاهی را در اختیار بیماران قرار دهند و در مورد کیفیت خواب و عفونت‌های اخیر سؤال کنند. آنان دریافتند، بیمارانی که خیلی کم یا زیاد می‌خوابند، احتمال بیشتری دارد که عفونت جدیدی را گزارش کنند و بیمارانی که مشکلات مزمن خواب را تجربه کرده‌اند، احتمال بیشتری دارد که به آنتی‌بیوتیک نیاز داشته باشند.

دکتر اینگبورگ فورتون، محقق مسئول این تحقیق، گفت: بیشتر مطالعات مشاهده‌ای قبلی به ارتباط بین خواب و عفونت در نمونه‌ای از جمعیت عمومی پرداخته‌اند. ما می‌خواستیم این ارتباط را در میان بیماران در مراقبت‌های اولیه ارزیابی کنیم، جایی که می‌دانیم شیوع مشکلات خواب بسیار بیشتر از جمعیت کل است.

* مطالعه خواب

در حال حاضر شواهدی وجود دارد که مشکلات خواب، خطر عفونت را افزایش می‌دهد. در تحقیق قبلی، افرادی که از روی عمد به ویروس راینو ویروس آلوده شده بودند، در صورت گزارش خواب سالم، احتمال کمتری داشت که سرما بخورند.

اختلالات خواب، رایج و قابل درمان هستند و اگر ارتباطی با عفونت و مکانیسمی را بتوان تایید کرد، ممکن است کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک و محافظت از افراد در برابر عفونت قبل از وقوع آنها ممکن شود اما مطالعات تجربی نمی‌توانند شرایط واقعی زندگی را بازتولید کنند.

فورتون و همکارانش پرسشنامه‌ای به دانشجویان پزشکی دادند و از آنان خواستند که آن را به بیمارانی که در اتاق انتظار جراحی‌های پزشکان عمومی در آنجا مشغول به کار بودند، تحویل دهند. ۱۸۴۸ نظرسنجی در سراسر نروژ جمع‌آوری شد.

 در این نظرسنجی‌ها از افراد خواسته شد که کیفیت خواب خود را توصیف کنند؛ مدت زمانی که به‌طور معمول می‌خوابند، چقدر احساس می‌کنند خوب می‌خوابند و چه زمانی ترجیح می‌دهند بخوابند و همچنین اینکه آیا در سه ماه گذشته عفونت داشته‌اند یا از آنتی بیوتیک استفاده کرده‌اند یا خیر. این نظرسنجی همچنین شامل مقیاسی بود که موارد اختلال بی‌خوابی مزمن را شناسایی می‌کرد.

* خطر عفونت یک چهارم یا بیشتر افزایش می‌یابد

دانشمندان دریافتند بیمارانی که کمتر از ۶ ساعت در شب می‌خوابند، ۲۷ درصد بیشتر احتمال دارد عفونت را گزارش کنند، بیمارانی که بیش از ۹ ساعت می‌خوابند، ۴۴ درصد بیشتر احتمال دارد که عفونت را گزارش کنند.

کمتر از ۶ ساعت خواب یا بی‌خوابی مزمن نیز خطر نیاز به آنتی‌بیوتیک برای غلبه بر عفونت را افزایش می‌دهد.

فورتون بیان کرد: خطر بیشتر عفونت در میان بیمارانی که خواب کوتاه یا طولانی را گزارش کرده‌اند چندان تعجب‌آور نیست زیرا می‌دانیم که ابتلا به عفونت می‌تواند باعث بد خوابی و خواب آلودگی شود اما خطر بیشتر عفونت در میان افراد مبتلا به اختلال بی‌خوابی مزمن نشان می‌دهد که جهت این رابطه نیز به سمت دیگری می‌رود. خواب کم می‌تواند شما را مستعد ابتلا به عفونت کند.

اگرچه کمی پتانسیل برای سوگیری وجود داشت به این معنا که یادآوری افراد از خواب یا مشکلات اخیر سلامتی همیشه  کامل نیست و هیچ اطلاعات بالینی از پزشکانی که بعدها بیماران را مشاهده کردند، جمع‌آوری نشد، طراحی تحقیق امکان گردآوری داده‌ها را از یک گروه مطالعه بزرگ که شرایط دنیای واقعی را تجربه می‌کردند، فراهم کرد.

فورتون خاطرنشان کرد: ما نمی‌دانیم چرا بیماران به پزشکان عمومی خود مراجعه کردند و ممکن است یک مشکل اساسی سلامت هم بر خطر کم‌خوابی و هم خطر ابتلا به عفونت تاثیر بگذار، اما فکر نمی‌کنیم که این بتواند به‌طور کامل نتایج ما را توضیح دهد.

وی ادامه داد: بی‌خوابی در بین بیمارانی که در مراقبت‌های اولیه هستند بسیار شایع است اما پزشکان عمومی آن را کمتر تشخیص داده‌اند. افزایش آگاهی از اهمیت خواب، نه تنها برای سلامت عمومی، بلکه برای سلامت بیماران، هم در بین بیماران و هم در بین پزشکان عمومی ضروری است.

یافته‌های این تحقیق در مجله Frontiers in Psychiatry منتشر شده است.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید