امروز:
شنبه - 29 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با بررسی شماری از کارشناسان اداره قوانین مجلس و برخی صاحب نظران در حوزه آموزش و پرورش، مغایرت های متعددی بین قانون مجلس و آئین نامه ابلاغی دولت در خصوص رتبه بندی معلمان، احصا شده است.

 

 نظام رتبه ‌بندی معلمان چیست؟ طرح رتبه‌ بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید.

 

 مرحله اول طرح رتبه ‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد.

 

 مشمولان طرح رتبه بندی معلمان شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاوره واحد آموزشی، مراقبت سلامت، مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی هستند.

 

 آخرین خبرها درباره طرح رتبه بندی معلمان را در ادامه بخوانید.

 

به گزارش حبیب خبر از گسترش نیوز، در قانون بودجه ۱۴۰۱، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۳۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای نظام رتبه بندی یک میلیون معلم در نظر گرفتند و دولت، هیچ محدودیت و مشکلی در تامین منابع مالی اجرای نظام رتبه بندی معلمان ندارد.

 

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، از احصای مغایرت های قانونی آئین نامه اجرایی نظام رتبه بندی معلمان و اخذ دستور رئیس مجلس برای ارجاع این آئین نامه به «هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین»، خبر داد.

 

نماینده آباده ، بوانات، خرمبید و سرچهان افزود: با مصوبه هیئت وزیران، پیش بینی مجلس در خصوص رتبه بندی معلمان به طور کامل محقق نمی شود، چرا که با اجرای این آئین نامه فقط ۷۰۰ هزار نفر از فرهنگیان کشور، از مواهب، نظام رتبه بندی مصوب مجلس بهره مند می شوند و ۳۰۰ هزار معلم، محروم می مانند.

 

زارع تاکید کرد: دغدغه مجلس اجرای قانون نظام رتبه بندی معلمان برای تمام یک میلیون جامعه فرهنگی کشور بود، اما در مصوبه دولت چنین هدفی محقق نشد.

 

نماینده مجلس با اشاره به تبصره ۲، این آئین نامه که دوازدهم تیر ماه از سوی هیات وزیران ابلاغ شده است، گفت؛ تمام افراد جدید الاستخدام و فرهنگیان برای تبدیل وضعیت باید امتیازاتی کسب کنند در حالیکه بسیاری از معلمان، در حال حاضر مشمول این شرایط نیستند.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۱، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۳۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای نظام رتبه بندی یک میلیون معلم در نظر گرفتند ، تصریح کرد: دولت ، هیچ محدودیت و مشکلی در تامین منابع مالی اجرای نظام رتبه بندی معلمان ندارد.

رحیم زارع توضیح داد : پس از احصاء مغایرت های متعدد آئین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان با قانون مجلس ،در جلسات کارشناسی، موارد مغایرت را به استحضار رئیس مجلس رساندم و آقای قالیباف دستور ارجاع و بررسی این آئین نامه را به هیات طبیق مصوبات دولت با قوانین، صادر کرد.

 

بر اساس قانون داخلی مجلس، چنانچه «هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین»، مصوبه ای را مغایر قوانین مجلس تشخیص دهد ، مغایرت های احصاء شده جهت اصلاح به دولت ابلاغ می شود و چنانچه دولت ظرف ۱۵ نسبت به استرداد یا اصلاح آئین نامه اقدام نکند ، مجلس شورای اسلامی، ابطال آئین نامه مذکور را ابلاغ می کند.

 

طرح رتبه بندی معلمان از ۳۱ شهریور ماه اجرایی می‌شود

وزیر آموزش‌وپرورش زمان آغاز اجرای طرح رتبه‌ بندی معلمان را سی‌ویکم شهریورماه سال جاری اعلام کرد.

 

به گزارش ایسنا، یوسف نوری در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) هیئت دولت، با اشاره به رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: لایحه‌ای که دولت قبلی اعلام کرده بود، بسیار ضعیف بود و متأسفانه در طول ۱۰ سال اقدامی روی آن انجام نشده بود و چون یکی از شعارهای انتخاباتی رئیس‌جمهوری بود، این موضوع در دولت سیزدهم پیگیری و با آن موافقت شد.

 

وی افزود: این امر یکی از دستاوردهای بزرگ آموزش و پرورش است؛ چراکه ارتقای نظام تعلیم و تربیت، ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی و عمومی معلمان را دربردارد؛ همچنین عدالت در پرداخت برای معلمان را تأمین می‌کند.

 

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: این لایحه علاوه بر این موارد، برکات دیگری هم دارد؛ درواقع رقابتی که بین معلمان در زمینه احراز رتبه‌ها اتفاق می‌افتد، مشروع و بسیار خوب است.

شاید یکی از علل اجرانشدنِ سند تحول بنیادین، تصویب‌نشدنِ قانون رتبه‌بندی معلمان بوده است که از ناحیه دولت‌ها حمایت نمی‌شد.

 

وی تصریح کرد: دولت جدید به دنبال اجرایی کردن این مسئله است و رئیس‌جمهوری نیز بر اجرای آن تاکید ویژه‌ای دارد. با همکاری سازمان برنامه و بودجه و امور استخدامی، نشستی خواهیم داشت و برای مرحله بعدی اجرا به استان‌ها ارسال می‌شود.

 

نوری افزود: کمیته‌های لازم یا هیئت‌های ممیزی براساس قانون شکل گرفته و رتبه‌بندی، باید وارد مرحله اجرای اصلی در درون آموزش و پرورش شود؛ شروع آن هم از سی‌ویکم شهریورماه سال جاری است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که مدارس کانکسی چه زمان جمع‌آوری می‌شود، اظهار کرد: مدارس کانکسی بالای ۱۰ نفر را اعلام کرده‌ایم تا اعتبار برای آن‌ها در نظر گرفته شود. اعتبار خوبی را هم ما و خیران، همچنین ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای این کار در نظر گرفته‌اند.

این اعتبار در طول دو سال و برای مناطق صعب‌العبور حداکثر سه سال و حدود شش هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و ما یک‌سوم این اعتبار را تأمین کرده‌ایم و کارهای آن در حال انجام است.

 

آخرین خبرها از رتبه بندی معلم | رتبه بندی معلمان شامل کدام فرهنگیان نمی شود؟

 

وزیر آموزش و پرورش در زمینه اقدامات لازم برای تأمین لوازم گرمایشی برای فصول آینده در مدارس، اظهار کرد: تقریباً می‌توان گفت اقدامات خوبی انجام شده و اعتبارات سرمایشی و گرمایشی، ردیفی را در بودجه وزارتخانه پیدا کرد و الان هم ما این اقدامات را انجام می‌دهیم و وضعیت بهتر شده است.

 

برای امر سرمایشی، هنوز در تأمین تجهیزات سرمایشی مشکل داریم؛ چراکه هم از نظر اقلیمی هوا گرم شده و هم تجهیزاتی که داشتیم، فرسوده شده است و هم اعتبارات، پاسخ‌گوی خرید وسایل سردکننده نو به آن صورت نیست؛ تلاش ما بر این است که تأمین لازم را انجام دهیم اما درمجموع در زمینه تجهیزات، وضعیت ما مطلوب است.

 

آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌ بندی معلمان ابلاغ شد

علی بهادری جهرمی از ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون رتبه ‌بندی معلمان خبر داد.

 

سخنگوی دولت ظهر امروز در صفحه شخصی خود نوشت: آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی معلمان ابلاغ شد.

 

۱۶ اسفند شورای نگهبان لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان را پس از ده سال تایید کرد.

 

بر اساس این قانون، معلمان در ۵ رتبه «آموزشیار معلم»، «مربی معلم»، «استادیار معلم»، «دانشیار معلم» و «استاد معلم» رتبه‌بندی می‌شوند.

 

یکی از نکات مهمی که در این مصوبه نهایی شده این است که میزان دریافت حقوق هر شخص با خود شخص سنجیده می‌شود یعنی درصد‌های افزایش هر فرد با حقوق خود فرد است که این موضوع به عدالت نزدیک‌تر است.

 

میانگین حقوق معلمان در سال ۱۴۰۰ حدود ۷ میلیون تومان است که این میانگین در سال آینده با اعمال رتبه‌بندی می‌تواند ۳ میلیون تومان افزایش یابد.

 

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس پیش‌تر ۱۸ اسفند پارسال در نامه‌ای به رئیس جمهور قانون رتبه بندی معلمان را برای اجرا ابلاغ کرده بود.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید