امروز:
جمعه - 14 ارديبهشت - 1403
ساعت :

5d735d1460ddf_2019-09-07_12-02

الزام پزشکان به استفاده از دستگاه کارتخوان این روزها بحث داغ مطب های پزشکی است؛ الزامی که البته با چالش هایی برای بیماران و پزشکان همراه بوده است.

پس از هزاران خواهش و التماس موفق به پذیرش از طرف منشی پزشک متخصص زنان شدم چراکه پزشک مربوطه فقط بیمارانی که قبلاً زیرنظرش بودند را ویزیت و از پذیرش بیماران جدید به ویژه زنان باردار خودداری می کرد.

هنگام پرداخت ویزیت در کمال ناباوری متوجه شدم دستگاه کارتخوانی در مطب پزشک وجود ندارد و منشی فقط به صورت نقدی هزینه ها را دریافت می کند؛ این در حالی بود که صفی از بیمارانی که در انتظار دریافت نوبت و پرداخت هزینه با کارت بانکی بودند، تشکیل شده بود.

منشی پزشک متخصص زنان با لحنی تند به بیماران گوشزد می کرد که بیمارانی که قصد پرداخت ویزیت با کارت بانکی را دارند، پذیرش نمی شوند و باید برای ویزیت شدن پول نقد همراه داشته باشند.

بیماران برای نقد کردن پول به اجبار به خیابان ها و فروشگاه های اطراف پناه می بردند و مجبور به پیمودن مسافت و سروکله زدن با صاحبان فروشگاه ها می شدند ولی در همه این لحظات قانون اجبار پزشکان به استفاده از کارتخوان در ذهنم تداعی می شد و تک تک جملات خبرهای منتشر شده جلوی چشمانم رژه می رفتند.

فرار پزشکان از پرداخت مالیات در حالی است که هر یک از این پزشکان روزانه افزون بر ۱۰۰ بیمار را ویزیت و هزینه های زیادی در قبال این ویزیت ها دریافت می کنند ولی خود را موظف به پرداخت مالیات که وظیفه قانونی آنها است، نمی دانند.

زهرا ستوده یکی از بیمارانی است که با مراجعه به پزشک با چنین برخوردی از سوی منشی روبرو شده و وقتی از قانون استفاده از کارتخوان صحبت کرده با لحن تند منشی و عدم پذیرش مواجه شده است.

وی می گوید: متاسفانه هرکس به دنبال اجرای قانون باشد، توبیخ می شود و در واقع جای قانون گریز و ارباب رجوعی که حق استفاده از سیستم الکترونیکی را دارد، عوض شده است.

این درحالی است که معاون نظام پزشکی شهرستان دزفول در گفت و گو با ایرنا از استفاده ۱۰۰ درصدی پزشکان این شهرستان از دستگاه کارتخوان خبر می دهد و استفاده از آن را هم به سود بیمار و هم به سود پزشک می داند.

علیرضا مجدی نسب افزود: با وجود اتصال مطب همه پزشکان دزفول به دستگاه کارتخوان، مطب ها به استفاده از صندوق فروشگاهی نیز ملزم شده اند که همین امر مشکل ساز شده است.

وی با بیان اینکه همه صنف ها ملزم به نصب صندوق فروشگاهی هستند، گفت: نصب این صندوق ها از سال گذشته در مطب پزشکان آغاز شده است.

معاون نظام پزشکی شهرستان دزفول افزود: سازمان نظام پزشکی استفاده از صندوق فروشگاهی را به پزشکان گوشزد کرده و در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از پزشکان کشور از کارتخوان صندوق فروشگاهی استفاده می کنند.

وی بیان کرد: با اتصال کارتخوان صندوق فروشگاهی، درآمد روزانه پزشکان برای دارایی مشخص می شود که البته این امر برای شفاف سازی درآمدها خوب است ولی یک ایراد دارد اینکه هنگام محاسبه درآمد هزینه های مطب ها از دخل کم نمی شود.

مجدی نسب افزود: با نصب این نوع کارتخوان فقط دخل پزشک مشخص و طبق آن مالیات درنظر گرفته می شود و هیچ توجهی به هزینه ها نمی شود.

وی گفت: هر پزشک علاوه بر پرداخت حقوق کارکنان هزینه های دیگری چون خرید تجهیزات و اجاره محل دارد که باید برای آنها فاکتور گرفته شود البته این کار برای هر پزشک که با چندین شرکت مختلف فعالیت می کند، دشوار است.

معاون نظام پزشکی شهرستان دزفول بیان کرد: نظام پزشکی شهرستان دزفول یکهزار و ۲۰۰ عضو پزشک دارد که از این تعداد، ۴۰۰ ماما، ۱۵۰ پزشک متخصص، ۴۰۰ پزشک عمومی و بقیه در واحدهای پیراپزشکی، داروخانه، توانبخشی و دیگر واحدها فعالیت می کنند.

وی افزود: الزام پزشکان به استفاده از کارتخوان صندوق فروشگاهی در حالی است که پزشکان مطالبات زیادی از بیمه ها دارند برای مثال در شهرستان دزفول بیمه دی ۱۵ ماه معوقه و بیمه تامین اجتماعی ۱۱ ماه معوقه حق پزشک دارند که هنوز پرداخت نشده اند.

به گزارش ایرنا براساس توافق به عمل آمده بین سازمان نظام پزشکی، سازمان امور مالیاتی و سازمان دامپزشکی در مردادماه امسال، استفاده از کارتخوان برای افرادی که در حرفه پزشکی و دامپزشکی مشغول فعالیت هستند، الزامی است ولی برخی پزشکان به دلایل یادشده در این گزارش از استفاده کارتخوان در مطب های خود امتناع می کنند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید