امروز:
شنبه - 1 ارديبهشت - 1403
ساعت :

کانون کوه نوردان فولاد خوزستان به منظور پاسداشت یاد "البرز زارعی"- که در جریان خاموشی آتش سوزی‌های منطقه دیل در ارتفاعات گچساران دچار سوختگی شدید شده بود و در ۳۰ خرداد ماه ۹۹، جان باخت- به کوه دیل گچساران صعود کردند.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی حبیب خبر، منطقه حفاظت شده کوه دیل در کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد. آب و هوای آن معتدل کوهستانی و دارای پوشش گیاهی مناسب است.

در شاهنامه دیل نام پهلوانی در زمان شاهپور است که در جنگ با قیصر روم شرکت داشته است

فرود آمد از کوه غران چو پیل

یکی پهلوان نام او بود دیل

به رزم آمده دیل یزدان پرست

به جنگاوری پشت قیصر شکست

امتداد پهلوانی و دلاوری از دیل ساسانی تا البرز زارعی و شباهت آن دو را در ادامه خواهم گفت.

از آخرین ماه بهار بود که به فکر برنامه ای برای ارج نهادن به مقام و منزلت و زنده نگاهداشتن یاد قهرمان زاگرس و میهن مان زنده یاد "البرز زارعی"- که جان اش را در پیکار با آتش فدا کرد- افتادم.

به همین منظور با آقای نارکی رییس انجمن سبزگامان گچساران- که البرز نیز یکی از اعضای این انجمن بود- تماس گرفتم. پس از آگاهی او از ارادت قلبی من به آن عزیز و هماهنگی با آقای مهران نشیبی سرپرست کانون که پشتیبان و مشوق من در این راه بودند، با همکاری این دو بزرگوار این پاسداشت و ادای احترام را عملی ساختیم.

تیم کوه نوردی شرکت فولاد اهواز برای اینکه بگوید: همیشه پاسدار و نگهبان طبیعت بوده و قدردان قهرمانان سبز کوه و جنگل است و محکم و استوار در این راه قدم گذارد.

*ساعت ۷ صبح روز پنجشنبه ۱۸ آذر با اتوبوس اسکانیا به رانندگی آقای صادقی- که انسانی محجوب، خونگرم و با شخصیت و صمیمی بود- اهواز را به سوی گچساران ترک کردیم. ساعت ۱۱:۳۰ به مقصد رسیدیم.

پس از احوالپرسی و خیرمقدم آقای نارکی و سایر دوستان انجمن- که به استقبال ما آمده بودند- زمان کوتاهی انتظار کشیدیم تا میهمان ویژه ما دکتر عالیخانی شخصیتی فرهنگی و سراینده شاهنامه به همراه سیاوش جان مرادی به ما بپیوندند.

* در ادامه وارد محل اسکان خود (خوابگاه آموزش و پرورش) شدیم و بعد از صرف ناهار در ساعت ۱۳:۳۰ به نهالستان البرز رفتیم که انجمن به مناسبت های مختلف در آنجا اقدام به کاشت نهال می کند.

* در ساعت ۱۵:۳۰ به محل آرامگاه البرز حرکت کردیم. خانواده البرز برای قدردانی منتظرمان بودند.

با ورود به آرامگاه آن هم با پلاکارد و تاج گل و دیدار با خانواده البرز زارعی و اعضای انجمن و بخشی از مردم گچساران و نیز با پخش سرود ای ایران، شیون و زاری خانواده البرز، همه متاثر و اندوهگین شدیم.

پس از دلجویی از مادر مرحوم زارعی، سرپرست برنامه صعود به کوه دیل گچساران در پاسداشت البرز زارعی جان فدای زاگرس سخن گفت.

مهرداد کریمی در سخنانی اظهار کرد: البرز یک قهرمان بود. هیچ واژه ای برای بیان تلاش و فداکاری های او کافی نیست. او صاحب ثروت و مقام در دنیای مادی نبود. ثروت واقعی او زاگرس و طبیعت زندگی ساز بود.

وقتی آتش به جان زاگرس افتاد، گویی وجود او آتش گرفته بود. به میان کارزار رفت تا از بلوط و از سرزمین اش دفاع کند. در دنیایی که مادیات و مقام و منصب همه را شیفته خود کرده است؛ او زندگی و جان عزیزش را فدای طبیعت کرد.

البرز شیفته ای بود که به نجات دلداده اش شتافت و برای دفاع از عشق خود، جان به جان آفرین تسلیم کرد. نام او بر روی تمامی برگ های سبز درختان بلوط زاگرس حک شده است. آن ها هر روز با طلوع آفتاب به عشق و یاد البرز می رویند و روح سبز و بلند او را در خود جای می دهند.

او سمبل‌ قهرمانی، فداکاری و از خود گذشتن بود. به یاد داشته باشیم هر نفسی را که فرو می دهیم هدیه درختانی است که البرز پاسدار آن ها بوده است.

او خود را فدا کرد تا زاگرس زنده بماند. نام سبز و عزیزش تا ابد بر فراز زاگرس در اهتزاز خواهد ماند. در دنیایی که تاجران چوب به جان جنگل ها افتاده اند انسانی قهرمان و بزرگ مردی از تبار زاگرس جان خویش را برای حفظ و نگهداری از جنگل فدا می کند و درس بزرگی از مسوولیت پذیری و فرهنگ اجتماعی برای پاسداری از طبیعت را به ما می آموزد. روح سبز و بلندش شاد و یادش تا ابد در دل عاشقان و دوستداران کوه و جنگل و طبیعت سبز زنده و جاوید باد.

در ادامه دکتر عالیخانی در سخنانی به مراسم رنگی حماسی و اسطوره ای داد و در پایان ضمن قدردانی از کانون کوه نوردان در ساعت ۱۷‌ محل را ترک کردیم و به خوابگاه برگشتیم.

* بعد از صرف شام و استراحت شبانه ساعت ۷ صبح با مینی بوس انجمن به کوه دیل رفتیم و با کوه پیمایی کوتاه به تنگ کاردی که محل جان باختن البرز زارعی در پیکار با آتش بود رفتیم و به همراه همنوردان و دوستان انجمن و خانواده البرز در آنجا اقدام به کاشت ۹۹ نهال و دانه بلوط و تعدادی دانه دیگر به نشانه سالی که او جان خود را فدا نمود کردیم.

* پس از پایان کار در محیطی سرشار از صمیمیت و یکرنگی و آکنده از مهر و محبت ناهار را با خانواده البرز و دوستان انجمن و دیگر عزیزانی که در آنجا بودند میل کردیم و پس از خداحافظی در فضایی که بریدن و دل کندن برای مان آسان نبود ساعت ۱۵ خداحافظی کردیم و ساعت ۲۰ به خانه بازگشتیم.

بیامد در کوه تفتان البرز پیل

بزرگ پهلوانی و از کوه دیل

به رزم آمد البرز یزدان پرست

به جنگاوری پشت آتش شکست

گفتنی است: نوروز صالحی پور- یادگار منجزی- غلام امامی- علی شاه حسینی- مجید کوشایی فر- رضا خیاطان- رمضان وشاهی- مجید تقوی فر- حسین قوامی- عباس شهبازی- محمد مراد شهنی- عزت شنبه زاده- عبدالمحمد حسینی- سیاوش مرادی- میهمان ویژه دکتر عالیخانی در این مراسم شرکت داشتند.