امروز:
جمعه - 14 ارديبهشت - 1403
ساعت :

کابینه پیشنهادی سیزدهم و جو مثبت بهارستان

 اداره مطلوب امور مختلف کشور مستلزم آن است که رییس دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی، افراد کاردانی را برای تصدی مسوولیت وزارتخانه‌ها انتخاب کنند تا از این طریق تصمیم‌های کارشناسانه اتخاذ شود و چالش‌ها و مشکلات کشور کاهش یابند.

 

 در نخستین جلسه بررسی برنامه دولت سیزدهم، رییس جمهور به دفاع از وزیران پیشنهادی پرداخت و با تاکید بر شرایط سخت حاکم بر دولت از تاثیر نداشتن فشارها در انتخاب کابینه سخن گفت و از طرفی دیگر، نمایندگان می بایست که با توجه و دقت نظر لازم، وزرای پیشنهادی را محک بزنند و بدین ترتیب مسوولیتی مهم و تکلیفی با ارزش را برعهده دارند. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به برنامه‌های دولت سیزدهم پرداخته اند.

 

  رسانه‌های اعتدال گرا

  اعتماد آسیب دیده مردم باید بازسازی شود

  روزنامه ایران به بازتاب سخنان آیت الله رئیسی رئیس جمهوری در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم پرداخت و نوشت: روز گذشته برای دفاع از اعضای کابینه خود به بهارستان رفت. آیت‌الله  سید ابراهیم رئیسی در سخنان خود ضمن تشریح شاخصه‌هایی که در انتخاب همکاران خود مد نظر داشته، تأکید داشت که تمام برنامه‌های دولت به گونه‌ای تنظیم شده که موجب تحقق دو موضوع مهم و محوری «عدالت» و «پیشرفت» شود. او همچنین توضیح داد که با توجه به مشکلات پیش روی کشور هم برنامه فوری و کوتاه مدت و هم برنامه میان مدت و بلندمدت تعریف کرده است که آنها را در اختیار مجلسی‌ها و نخبگان کشور خواهد گذاشت.

تحول‌خواهی جز با تکیه بر شعارهای اصیل انقلاب اسلامی و پیروی از رکن رکین ولایت فقیه به ساحل امن عدالت و پیشرفت منتهی نخواهد شد. سند تحول دولت مردمی به عنوان چهارچوب حاکم بر برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم برگرفته از محورهای بنیادین پنجگانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تعالی فرهنگ اسلامی و ایرانی، اقتصاد مقاومتی، تأمین و بهبود معیشت جامعه بویژه اقشار کم‌درآمد و توسعه روابط بین‌المللی براساس منافع ملی و الهام‌بخشی در جهان اسلام است.

کاهش نقش‌های تصدی‌گرایانه و افزایش نقش میدان‌ساز و تسهیل‌گری دولت برای به صحنه آمدن و بسیج ظرفیت گسترده و متنوع مردمی بویژه جوانان و نخبگان که همواره پیشتاز و پیشران تحول‌خواهی هستند از دیگر حوزه‌های مورد تأکید در برنامه است. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه تمامی برنامه‌ها به گونه‌ای تهیه و تنظیم شده که تضمین‌کننده تحقق دو محور اصلی و مهم یعنی عدالت و پیشرفت در کشور باشد، گفت: عدالت‌محوری هم در توزیع منابع و هم در توزیع فرصت‌ها و هم در توانمندسازی، کشف و تقویت استعدادها و هم در شایسته‌سالاری و شکستن باندهای بسته قدرت و ثروت می‌باشد. رویکرد عدالت‌محوری در تضمین حقوق همه

 

زنان در کابینه رئیسی معاون می‌ شوند یا استاندار یا...؟

خبرگزاری خبرآنلاین به گفت وگو با الهام آزاد نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم و فاطمه رحمانی نماینده مردم مشهد پرداخت و نوشت: فراکسیون زنان یک نامه‌ای به آقای رئیسی زدند که چه پارامترهایی در انتخاب معاونت زنان در نظر بگیرند. طبیعتا با توجه به اینکه نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند؛ باید نقش بیشتری در سکان‌های مدیریتی و وزراتی کل کشور داشته باشند.

وی گفت: به هرحال باید در معاونت زنان این اتفاق بی‌افتد و به صورتی برای زنان برنامه‌ریزی شود که در جهت توانمندی اجتماعی و اقتصادی زنان گام برداریم و امیدوارم این در دولت سیزدهم اتفاق بی‌افتد.

الهام آزاد درباره استفاده از زنان در قامت سفیر یا استاندار در دولت سیزدهم، می گوید؛ «ان‌شاء‌الله؛ ما تلاش می‌کنیم که این اتفاق بی‌افتد.» اما فاطمه رحمانی، نماینده مردم مشهد چندان خوشبین به نظر نمی رسد که زنان جایگاه زیادی در دولت سیزدهم داشته باشند.

او درباره معرفی معاون زن در دولت رئیسی با خنده می گوید؛ «ایشان حداقل باید یک معاون زن برای پست معاونت زنان و خانواده معرفی کنند.» به هرحال بستگی به نظر ایشان دارد. ما توقع  و انتظار داریم که ایشان معاون زن معرفی کنند اما بشود یا نشود به نظر و تصمیم‌گیری ایشان برمی‌گردد. «من که در این رابطه نباید تصمیم بگیرم و این سوالاتی است که باید از رئیس‌جمهور بپرسید.»

 

رسانه‌های اصلاح‌طلب

نمایندگان از سیاسی‌کاری بپرهیزند

روزنامه آرمان ملی یادداشتی به قلم مصطفی درایتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب منتشر کرد و نوشت:  همه ارگان‌ها به ویژه مجلس باید از همان ابتدا، بنــا را بر همکاری با دولت بگذارند.

نمایندگان در مرحله رأی اعتماد، به‌گونه‌ای عمل نکنند که علایق سیاســی یا خدای ناکرده برآورده‌شدن مطالبات‌شان در رأیی که خواهند داد، اثر داشته باشد. نمایندگان باید بدانند رأی اعتماد، مسئولیتی مهم و تکلیفی با ارزش است که به واسطه آن در خــوب یا بد بودن مدیریت دولت نقش و سهم‌ خواهد داشت.

نکته ویژه دیگری که برای کارآمدی دولت باید جدی گرفته شود، چیزی جز این نیست که همه اجزای دولت باهم هماهنگ باشند و برای اجرای کارهای کشور در کنار هم همکاری لازم و تأثیرگذاری داشته باشند؛ زیرا هرگونه اختلاف و انشقاق در دولت علاوه بر حاشیه‌سازی، دولت را از رسیدن به راه‌حل مناسب برای برنامه‌ریزی که بتواند به اداره منطقی امور کمک کند، محروم می‌کند.

مردم در این سال‌ها هم به دلیل تحریم، گرفتاری‌های زیادی را به چشم دیدند و هم با شیوع ویروس کرونا زندگی‌شان کاملاً تحت تاثیر قرار گرفت... شرح این شرایط نشان می‌دهد، ‌ دولت سیزدهم باید همه تلاش را به کار بگیرد تا پیامدهای منفی این دو معضل حتی‌المقدور کمتر شود. در خصوص تحریم‌ها فقط باید ابراز امیدواری کرد که دولت به شرایط بین‌المللی نگاه واقع بینانه‌ای داشته باشد و در مذاکرات احتمالی درباره پرونده هسته‌ای بحث را به‌گونه‌ای مدیریت کند که سرانجام کلاف سردرگم برجام باز شود.

این مهم است که در گفت‌وگوهای بین‌المللی تلاش کنیم منافع ملی را از راه‌های منطقی و براساس شاخص‌های دیپلماسی پیگیری کرده تا از این طریق مشکل کشور و البته گرفتاری مردم را حل و فصل کنیم. در نهایت می‌توان ابراز امیدواری کرد که دولت جدید از  سیاسی‌کاری و پرداختن به حاشیه و جنجال پرهیز کند و حالا که نظام مدیریتی یکدست شده، بدون هرگونه بهانه‌جویی و... فقط دنبال این باشد که پتانسیل کشور را در راستای کاهش مشکلات و همچنین افزایش رضایتمندی عمومی به کار بگیرد.

 

اکثر اصولگراها در کابینه رئیسی غایب‌اند؛ جز احمدی‌نژادی‌ها

 روزنامه آرمان ملی به گفت وگو با محمد هاشمی پرداخت و نوشت: کمتر کسی این افـراد را می‌شناسد حتی یکی از نمایندگان مجلس که سخنگوی یکی از کمیسیون‌ها بود گفته بود حتی ما نام برخی از وزرایی که آقای رئیسی به مجلس معرفی کردند را نمی دانیم.

بنابراین‌ حضور وزرا و مدیران دولت احمدی‌نژاد که جزو اصولگرایان آن زمان بودند، حضور افرادی که چندان شناخته شده نیستند و عدم حضور چهره‌های شناخته شده‌ای از اصلاح‌طلبان یا دولت آقای روحانی در لیست کابینه رئیسی  بیانگر این است که آن وعده‌ها و حرف‌های که در زمان انتخابات و حتی بعد از رأی آوردن در مراسم تنفیذ و تحلیف مطرح شده انطباق لازم با وزرای پیشنهادی معرفی شده ندارد. محمد هاشمی گفت:  اگر این گونه باشد قاعدتا آن تعهداتی که باید در اجرای برنامه‌ها وجود داشته باشد نیست.

وی افزود: به هر حال الان طلیعه، طلیعه خوبی نیست در واقع توقعاتی وجود داشت فرض کنید تعدادی هم از گروه‌های دیگر اعم از اصلاح طلبان یا اعتدالگرایان، دانشمندان و افراد متخصص و مجرب دانشگاه و حوزه‌های اجرایی انتخاب می‌شدند در حال حاضر به نظر می‌رسد این گونه نیست و این فراجناحی بودن به مفهوم حضور همه نحله‌های اصولگرایی محقق نشده است و به نظر نمی رسد همه نحله‌ها در این کابینه نامزدی داشته باشند.

 

‌مجلس همراه یا مقابل دولت؟

روزنامه شرق به بازتاب جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت در مجلس پرداخت و نوشت: جلال محمودزاده، نماینده مهاباد، در مخالفت با کابینه رئیسی در سخنانی گفت: ما درحال‌حاضر در تحریم شدید اقتصادی قرار داریم و کشور ما به دلیل نپیوستن به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در لیست سیاه کشورهای صنعتی مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا، ژاپن، بریتانیا و... قرار دارد.

او تصریح کرد: جناب آقای رئیسی یکی از اشکالاتی که به کابینه جناب‌عالی وارد است، این است که با این تیم اقتصادی که فقط از دوستان نزدیک خود انتخاب کرده‌اید، نمی‌توانید به جنگ این مشکلات اقتصادی بروید.

او افزود اگر به لیست کابینه نگاه کنید، خالی از جناح‌های سیاسی و اهل سنت است. در اصل دولت سیزدهم در چینش کابینه خود میلیون‌ها نفر از اهل سنت را نادیده گرفته است، آیا در میان جامعه عظیم اهل سنت و نخبگان آنها اعم از کرد، بلوچ و عرب آیا فردی وجود نداشت که به‌عنوان وزیر معرفی شود و در کابینه حضور داشته باشد؟ محمودزاده در بخش دیگر از نطق خود در مخالفت با کابینه پیشنهادی به حضورنداشتن زنان در کابینه اشاره کرد و بیان کرد: زنان نیمی از جامعه هستند؛ اما هیچ زنی در کابینه حضور ندارد و این سؤال در نتیجه مطرح است که چرا ۵۰ درصد زنان در کابینه سیزدهم جا ندارند.

 

ورود سهل به مسیر صعب

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: هنوز چهار، پنج دقیقه‌ای از ساعت هشت صبح نخستین روز هفته نگذشته بود که محمدباقر قالیباف، تکیه زده بر آن کرسی مرکزی و فوقانی صحن سبز پارلمان که جایگاه ریاست بر جلسات مجلس است، درحالی زنگ آغاز به کار یکی دیگر از نشست‌های علنی مجلس یازدهم را به صدا درآورد که بیراه نیست اگر بگوییم این جلسه یا به تعبیر دقیق‌تر این روز کاری مجلس یازدهم که در ادامه دو شیفته شد، از آن روزهای مهم و ماندگار این دوره خواهد بود.

روزی پرکار برای بیش از ۳۰۰ نفری که اکثرا در قامت نمایندگان مجلس و تعدادی نیز در کسوت رییس‌جمهوری جدید و وزیران پیشنهادی‌اش، از همان دقایق نخست ساعت هشت صبح تا حدودا ۱۰ ساعتی پس از آن یعنی دقیقا ساعت ۱۸ و ۲۷ دقیقه عصر شنبه‌ای که پشت سر گذاشتیم، زیر سقف رفیع و هرمی‌شکل صحن بهارستان از نیک و بد کلیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم و در ادامه کارنامه و برنامه دو نفر از وزیرانی که برای تصدی دو وزارتخانه مملکت معرفی شده‌اند، گفتند.

این گفته‌ها اما طبیعتا یکسان و مشابه نبود و اگرچه نگاه کلی اغلب سخنرانان به کلیت کابینه پیشنهادی، نگاهی مثبت بود اما بودند ناطقانی که بعضا با شور و حرارتی که حتی به‌زعم برخی ناظران بیرونی «غیرمنتظره» بود، علیه فلان وزیر و حتی کلیت کابینه پیشنهای نطق کردند.   نمای بیرونی صحن دیروز مجلس، آرام به نظر می‌رسید و این نخستین رویارویی مجلس یازدهم و دولت سیزدهم که از آن به عنوان دو پایگاه مهم ایجاد «حاکمیتی یکدست» یاد می‌شود اما چندان دور از تنش و تلاطم نبود.

زیر سقف بلند بهارستان، دیروز تقریبا همه با هم موافق و هم‌نظر بودند اما نه لزوما در تمامی مسائل و البته نه الزاما همه آن بیش از ۳۰۰ نفری که به‌رغم شرایط کرونایی و به‌منظور بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم تشکیل جلسه دادند. بسته به اینکه صحبت از تیم اقتصادی دولت در میان باشد یا تیم سیاسی، فرهنگی یا اجتماعی، نگاه نمایندگان مجلس متفاوت است.

 

صندلی داغ وزارت ارشاد

روزنامه ابتکار در گزارشی نوشت:  وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی نیامده موجی از انتقادات گروه بزرگی از هنرمندان را به سوی خود جذب کرد. ماجرا از این قرار بود که محمدمهدی اسماعیلی، بعد از آنکه نامش به عنوان نامزد نهایی وزارت فرهنگ و ارشاد منتشر شد، برنامه‌های خود را در بیش از ۸۰ صفحه شرح داد اما انتشار این برنامه برای او تنها یک دستاورد داشت.

نارضایتی هنرمندان پیش از آغاز به کارش! عمر دولت دوازدهم هم به سر آمد و دولت سیزدهم با رویکردی متفاوت کار خود را آغاز کرد. اوایل هفته گذشته، ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری، لیست وزاری دولت سیزدهم را به صورت رسمی به مجلس ارائه کرد. پیش از معرفی قطعی نام وزیر ارشاد پیشنهادی، هنرمندان از هر جنس و هر حوزه خواسته‌هایشان را از طریق رسانه‌های گوناگون و همچنین شبکه‌های اجتماعی مطرح کردند و امیدوار بودند که درهای تعامل باز باشد.

 محمدمهدی اسماعیلی، نامی بود که به عنوان وزیر ارشاد آینده در لیست وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی قرار گرفت؛ شخصی که چندان برای اهالی فرهنگ و هنر شناخته شده نبود. بیست و پنجم مرداد، اسماعیلی برنامه‌های خود را برای وزرات فرهنگ و ارشاد به صورت یک فایل پی‌دی‌اف منتشر کرد. اما انتشار این فایل همان و سیل انتقادهای تند به او همان.
 

رشته تخصصی مرتبط وزیر پیشنهادی ارتباطات فراموش نشود

خبرگزاری ایسنا به بازتاب سخنان مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس پرداخت و نوشت: کابینه توانمند یعنی کارامدترین فرد و متخصص ترین فرد در آن حوزه، تا آن فرد بتواند مشکلات مردم را در حوزه کاری خود رفع کند، حال کارامدی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اول با ارائه برنامه و دوم با ارائه کارنامه شخص تا مشخص شود که آیا ایا فرد مورد نظر تحول گرا بوده و یا در بحث تعارض منافع اقدام مثبت داشته است یا خیر؟ جوان بودن به معنای صرفا جوانی برای مجلس موضوعیت ندارد. نباید رشته تخصصی وزیر پیشنهادی که مرتبط با حوزه زیرساخت می‌باشد را فراموش کنیم، اگرچه در نظام اسلامی در حوزه زیرساخت ها اقدامات خوبی شده است ولی در این حوزه نیز باید کار شود.

از سوی دیگر در حوزه مدیریت منابع و حکمرانی نیز باید توجه لازم را داشته باشم و بدانیم که این فضا امروز با اقتصاد مردم گره خورده است، بر همین اساس معتقدیم وزیر پیشنهادی در این حوزه باید  باید دارای شهامت باشد، راه اندازی مرکز دیجیتال که رخ داد سابقه نداشت، این موضوع  یعنی وی شهامت این کار را دارد، سابقا مردم باید برای دریافت ابلاغ های قضایی در مراکز قضایی در صف های طولانی حضور پیدا می‌کردند اما با ایجاد مرکز ابلاغ الکترونیک اقدام خوبی شکل گرفت.

 

تصدی صندلی وزارت چقدر ارزش دارد که برخی به نایب ولی زمان خود نسبت دروغ می‌دهند؟

خبرگزاری ایلنا به بازتاب سخنان حسین میرزایی نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات پرداخت و آورد: وصف حال ما امروز چنین است که «حالم چو دلیری است که در لشکر دشمن پسری داشته باشد»؛ آیا رهبر انقلاب از بین گزینه‌های پیشنهادی برای وزارت اطلاعات جناب آقای خطیب را پذیرفته‌اند؟

مجلس تابع رهبر انقلاب است و اگر معظم له کسی را انتخاب کرده باشند مجلس یکپارچه او را می‌پذیرد اما کسانی بر خلاف واقع تائید کسی را به حضرت آقا نسبت دهند در این روزها خبرهایی مبنی بر تائید آقای خطیب مطرح شد و به زبان‌های مختلف بیان شد و برخی گفتند وقتی آقای رئیسی لیست اسامی را عرضه داشتند، معظم له انگشت خود را روی نام آقای خطیب گذاشتند و برخی گفتند سیره حضرت آقا تعیین ۴ وزیر است و برخی گفتند که اگر ایشان با فرد خاصی مخالف باشند نهی می‌فرمایند اما تائید نمی‌کنند.  

درباره نظر حضرت آقا در خصوص آقای خطیب چه کسی جز رئیس‌جمهور می‌تواند جواب دهد و ایشان فرمودند حضرت آقا نظر خاصی نداشتند. در این باره سردار کوثری همان را گفتند و نقل کردند. چرا برخی افراد از ارادت مجلس انفلابی به حضرت آقا سوء‌استفاده می‌کنند. آیا اینان حساب و کتاب را قبول ندارند؟ خدا را شاهد اعمال خود نمی‌دانند؟ تصدی صندلی وزارت چقدر ارزش دارد که برخی به نایب ولی زمان خود نسبت دروغ می‌دهند که نمایندگان را دچار خطای محاسباتی کنند.   

 

رسانه‌های اصولگرا

موضع زارع‌پور درباره طرح فضای مجازی شفاف نیست

خبرگزاری فارس به بازتاب سخنان سید غنی نظری خانقاه نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی پرداخت و آورد: دلیل اصلی مخالفت من فقدان روحیه شفافیت در وجود آقای زارع پور به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

آقای زارع پور در یک کمیسیون با طرح مصونیت فضای مجازی مخالفت کرده و در کمیسیون که طراحان حضور دارند، قاطعانه می‌گوید؛ موافق است. بنابراین معتقدم روحیه وی با این وزارتخانه پرپول تناسب ندارد.

آقای زارع پور صرفاً مسئول آی تی هستند و لذا اداره وزارتخانه عریض و طویل ارتباطات در توان وی نیست. زارع پور هنوز در شبکه‌های مجازی و خارجی عضو نیستند، یا با خط شخصی خود وارد این فضاها نشده و یا کلاً اعتقادی به این پلتفرم‌ها ندارد. اکنون کارگزاران مخابرات روستایی دچار گرفتاری‌های بسیاری هستند، چرا که ۲۰ سال است وضعیت استخدامی مشخصی ندارند، این در حالی است که در برنامه وزیر پیشنهادی چیزی از رسیدگی به وضعیت آنها ذکر نشده است، لذا مخالفت ما با برنامه‌های وی است.

در واقع آقای زارع پور با برنامه‌هایی که دارد، نمی‌تواند این ارتباط گسترده را مدیریت کند. واقعیت این است که وزیر پیشنهادی وزارتخانه ارتباطات و فناوری با چالش‌های اساسی حوزه ارتباطات روبرو نشده است، بنابراین نمی‌تواند گزینه خوبی برای تکیه بر صندلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد.

 

تیم اقتصادی هماهنگ باشد

خبرگزاری مهر به گفت وگو با محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس پرداخت و آورد: بنده احتمال می‌دهم که یک یا دو نفر از افرادی که رئیس‌جمهور برای کابینه سیزدهم به مجلس معرفی کرده است، نتوانند از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد بگیرند. کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور متشکل از افرادی توانمند و انقلابی است و توقع ما این است که در صورت رأی آوردن، روحیه انقلابی و مردم‌داری خود را حفظ کنند.

البته بنده احتمال می‌دهم که یک یا دو نفر از افرادی که رئیس‌جمهور برای کابینه سیزدهم به مجلس معرفی کرده است، نتوانند از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد بگیرند. چند نفر از وزرای پیشنهادی دولت سوابق خوب و قابل قبولی ندارند و انتظار داشتیم که برای این وزارتخانه‌ها هم افرادی با کارنامه و سابقه بهتر به مجلس ارائه می‌شد.

البته نمی‌توان در این زمینه با قاطعیت نظر داد و باید وزرای پیشنهادی دولت در صحن مجلس حضور یابند، کارنامه خود را ارائه دهند و سپس می‌توان نظر نهایی را درباره آنان داد. مهم‌ترین مسئله در حوزه اقتصادی، هماهنگی تیم اقتصادی دولت است و یک وزیر به تنهایی نمی‌تواند کاری در عرصه اقتصادی انجام دهد.

در صورتی که هماهنگی لازم بین رئیس کل بانک مرکزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر صنعت معدن و تجارت، وزیر جهاد کشاورزی و دولتمردان دیگری که در بخش اقتصادی کار می‌کنند وجود داشته باشد، مشکلات اقتصادی کشور حل و فصل می‌شود.

 

کابینه در ترازوی مجلس

روزنامه خراسان در گزارشی نوشت: رئیس قوه مجریه در بخشی از سخنانش «عدالت» و «پیشرفت» را دو محور اصلی برنامه ریزی دولت خود اعلام کرد.

او با بیان این که مقابله با کرونا و انجام واکسیناسیون در اولویت کاری دولت خواهد بود از ۱۵ رویکرد دولت ایران قوی، در این باره سخن گفت.

رئیسی، چرخش از بوروکراسی کندکننده و فساد خیز به نفع ساز وکارهای جذب مشارکت عمومی را نخستین محور و نیز تغییر رویکرد از اقدامات صرفا مقابله ای با فساد به اقدامات پیشگیرانه از فساد را دومین محور برشمرد و اظهار کرد: «سومین محور چرخش از رویکرد تفکیکی در برنامه ریزی های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به رویکرد تلفیق سیاست های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است.

تغییر رویکرد از بخشی نگری و پایتخت محوری در گرفتن تصمیمات و توزیع منابع و امکانات به فعال سازی ظرفیت ها در سراسر کشور براساس آمایش سرزمینی محور چهارم است.»

وی گذار از تصمیم گیری های سلیقه ای و موسمی در حلقه های بسته کارشناسی و استفاده از فرایندهای جلب مشارکت حداکثری به ویژه بدنه نخبگانی را رویکرد بعدی در برنامه دانست و گفت: ششمین محور، تغییر رویکرد مداخله ای به حمایتی، هدایتی و نظارتی در بازارهای سرمایه است.

محور بعدی ممانعت از تغییر پی در پی مقررات برای ایجاد ثبات و تقویت تولید و تجارت است. هشتمین محور افزایش نقش دولت در تنظیم گری و تسهیل گری در فضای کسب وکارهاست. تغییر رویکرد اقتصاد سنتی متمرکز بر منابع و توجه بیش از پیش به اقتصاد دانش بنیان و مبتنی بر فناوری های نرم و نوین دیگر محور برنامه دولت است.

همچنین تغییر رویکرد از صادرات مبتنی بر مواد خام و اولیه به تولید محصولات صنعتی و با فناوری بازار، محور دهم دولت است. تغییر رویکرد از اداره کشور براساس درآمدهای نفتی و روش های تورم زا در تامین منابع دولت و افزایش بهره وری و خلق ثروت ملی رویکرد بعدی دولت خواهد بود. همچنین محور دوازدهم تغییر رویکرد از بودجه ریزی سنتی و مبتنی بر چانه زنی به بودجه ریزی بر مبنای عملکرد عملیاتی و هوشمند خواهد بود.»

 

وزرای کلیدی، وزن کابینه پیشنهادی را افزایش داده‌اند

روزنامه رسالت به گفت وگو با غلامرضا شریعتی عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: کابینه معرفی شده دولت سیزدهم درمجموع خوب است اما به نظر می‌رسد امکان معرفی کابینه قوی تری وجود داشت.

نمی‌توان گفت که کابینه دولت حجت‌الاسلام رئیسی عالی و بی‌نقص است، خوب است اما می‌شد بهتر از این باشد. وی افزود: باتوجه به مشکلاتی که گریبان کشور را گرفته است نیاز به وزرای قوی‌تری داشتیم و برخی وزرا باعث شدند وزن کابینه کمی پایین بیاید. اما اکنون نیز کابینه در ارزیابی کلی شرایط خوبی دارد.  

وزرای کشور، نفت و اقتصاد، وزن کابینه دولت سیزدهم را افزایش داده‌اند. وزرای کلیدی دولت ازجمله وزیر کشور، نفت، راه و اقتصاد کارنامه و نمره خوبی دارند و همین افراد وزن کابینه را بالا برده‌اند. اما باتوجه به سرمایه انسانی که در کشور داریم انتظار معرفی کابینه قوی‌تری را داشتیم.

نماینده مردم بهشهر ادامه داد: درهرصورت رئیس جمهور وزرای پیشنهادی خود را معرفی کرده و نمایندگان درحال بررسی زوایای مختلف کابینه هستند و بعد از پایان بررسی‌ها نتیجه گیری خوبی صورت خواهد گرفت تا آنچه به نفع ملت است اتفاق بیفتد.

او گفت: سیاست‌های کلی که رئیس جمهور اتخاذ کرده نگاه به توانمندی‌های داخل است. کشوری با بیش از ۳۰ استان هستیم که هر استان خودش به تنهایی یک کشور است و با بسیاری از کشورهای دنیا برابری می‌کند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید