بازتاب انتخابات ۱۴۰۰ در شبکه‌های اجتماعی؛

ضد و نقیض‌های مجازی درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

 
ضدونقیض‌های مجازی درباره نامزدها

 

بسیاری از کاربران و رسانه‌های مجازی در روزهای اخیر بر مبنای رویکرد و مطلوبیت‌هایشان یا جلب توجه، به خبرسازی درباره آمدن یا نیامدن نامزدها به عرصه رقابت‌های انتخاباتی خبرسازی کردند.

به گزارش حبیب خبر به نقل از ایرنا، فضای مجازی در هفته‌های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ ترین عرصه‌های فعالیت نامزدها، رسانه‌ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسایلی چون مشارکت در انتخابات می پردازند و چهره‌ های مختلف جریان های سیاسی در شبکه‌ هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می گیرند.

گروه داده کاوی ایرنا در گزارش‌ های مستمر خود و در فاصله  حدود یک ماه و یک هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محورهای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی را مورد رصد قرار می دهد. این گزارش بر اساس روش تحلیل کیفی پست‌ های تلگرامی و توییت‌ ها در بازه زمانی ۱۱ صبح چهارشنبه بیست و دوم اردیبهشت تا ۱۱ صبح پنجشنبه بیست و سوم اردیبهشت ماه جمع بندی شده است.

 

تلگرام و نام نویسی ده‌ها داوطلب ورود به پاستور

یک کانال تلگرامی به بازنشر سخنان سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات در پایان دومین روز ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت: در مجموع دو روز، ۱۳۰ داوطلب به وزارت کشور مراجعه کردند. ثبت‌ نام از داوطلبان ۳ روز دیگر ادامه خواهد داشت و در نهایت در روز ۲۵ اردیبهشت ماه به پایان خواهد رسید. وی همچنین افزود: روز سه شنبه و در اولین روز ثبت نام، تعداد ۵۷ نفر از داوطلبان به وزارت کشور مراجعه و نام نویسی کردند.

ضدونقیض‌های مجازی درباره نامزدها

از جمله چهره های شاخص دومین روز نام نویسی انتخابات می توان به قدرتعلی حشمتیان رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران،  محمدحسن قدیری ابیانه سفیر اسبق ایران در کشورهای ایتالیا و مکزیک، رستم قاسمی وزیر پیشین نفت و فرمانده اسبق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، محمد عباسی وزیر پیشین ورزش و جوانان و تعاون، محمدشریف ملک‌زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دولت دوم احمدی‌نژاد،  حسن سبحانی استاد دانشگاه تهران و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی،  امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی،  محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت نهم و دهم و  صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم اشاره کرد.

با گذشت سه روز از آغاز نام نویسی نامزدها، گمانه‌زنی در خصوص ورود سیدابراهیم رئیسی به عرصه رقابت‌ها همچنان ادامه دارد و برخی رسانه ها از حضور و برخی دیگر از عدم حضور رئیس قوه قضاییه در انتخابات ریاست جمهوری نوشتند.

کانال تلگرامی گفتمان نیوز منتسب به اصولگرایان در پستی مدعی شد: علی رغم شانتاژ خبری برخی از خبرگزاری ها، برای ایجاد فشار رسانه ای جهت حضور آیت الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، به استناد گزارشات واصله به گفتمان نیوز، عدم ثبت نام آیت الله رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ قطعی شده و کاندیداتوری دکتر سعید جلیلی قوت گرفت. به این ترتیب در روزهای آتی شاهد ثبت نام دکتر سعید جلیلی برای انتخابات ریاست جمهوری در محل وزارت کشور خواهیم بود.

از سویی دیگر، یک کانال تلگرامی در پستی با بیان اینکه «دعوت‌های مردمی از رئیسی به حداکثر رسید» گزارش داد: اردیبهشت امسال، علاوه بر دعوت‌های مردمی، ۲۲۰ نماینده از رئیسی برای کاندیداتوری دعوت کردند. سپس نوبت به دعوت دانشجویان از قاضی‌القضات رسید. این موضوع از چشم سازوکارهای وحدت پنهان نماند و متکی، رئیسی را گزینه اول شورای وحدت نامید. در نهایت هم شورای ائتلاف در نامه‌ای خواستار حضور رئیسی رسید. دعوت‌های مردم، احزاب و قشرهای مختلف از آیت‌الله رئیسی برای حضور در انتخابات درحالی به نقطه حداکثری رسیده که ۲ روز از ۵ روز مهلت نام‌نویسی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری را پشت‌ سر گذاشتیم. روزهای باقی‌مانده، روزهای پرخبر و مهمی در عرصه انتخابات خواهد بود.

علی لاریجانی یکی دیگر از چهره های شاخص انتخابات ریاست جمهوری امسال است که با وجود گمانه زنی های اولیه مبنی بر عدم تمایل رییس سابق مجلس برای اعلام نامزدی، در روزهای اخیر خبرها و تحلیل ها از افزایش احتمال حضور وی حکایت دارند. یک کانال تلگرامی با بازنشر توئیت رسول جعفریان از قطعیت ثبت نام لاریجانی در انتخابات خبر داد.

 

ضدونقیض‌های مجازی درباره نامزدها

 

کانال خبرگزاری مهر نیز در پستی با عنوان «برگزاری جلسات انتخاباتی برای کاندیداتوری علی لاریجانی» از قول بهروز نعمتی نماینده سابق مجلس و از نزدیکان لاریجانی نوشت: کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات قوت گرفته است. تاکنون جلساتی با افراد مختلف در مورد کاندیداتوری لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری داشته‌ایم.  

در هیاهوی ثبت نام بیش از ۱۰۰ چهره سیاسی و غیرسیاسی در ۲ روز نخست نام نویسی انتخابات ریاست جمهوری، محمد غرضی از نامزدی انتخابات انصراف داد. کانال تلگرامی تسنیم در این باره از قول وی نوشت:به احترام مصوبه شورای نگهبان مبنی بر محدودیت سنی داوطلبان در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۴۰۰ ثبت‌نام نمی‌کنم.

تسنیم در پست دیگری درباره احتمال کاندیداتوری محمدرضا عارف مدعی شد: شنیده‌ها حاکی از این است که فشارها به محمدرضا عارف برای کاندیداتوری از سوی گروه‌های مختلف اصلاح‌طلب از جمله برخی روحانیون این جریان زیاد شده و به نظر می‌رسد عارف در روزهای آینده در انتخابات ثبت نام کند.  

 

توییتر و نظرات کاربران درباره نامزدها

یک روزنامه نگار و فعال توییتری سعی کرد با این توئیت خبرساز شود: آقای #علی_لاریجانی دیگر تردید ندارد؛ تصمیم خود را گرفت. #انتخابات۱۴۰۰

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رییس مجلس در باره اعلام نامزدی خود نوشت: نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری نه تفنن است نه نمایشی برای دیده شدن. برای ما یک سلام جدی است به مردم که مدتی است سلام هایشان بی پاسخ مانده و این بدون فداشدن ممکن نیست. در آخرین ساعات ماه رمضان عهدم را با خدا محکم کردم و ثبت نام کردم رب ادخلنی مدخل صدق... #دولت_سلام #ثبات_و_آرامش

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید