امروز:
جمعه - 31 فروردين - 1403
ساعت :

شهید سلیمانی، سرداری که الفبای مقاومت را تدریس کرد

 سردار قاسم سلیمانی با شهادت خود به اسطوره‌ای جهانی در جریان مقاومت تبدیل شد و الفبای آن را در جای جای جهان اسلام به آزادگان تدریس کرد.

هرجا به کمک نیاز بود نامش می‌درخشید، زمان بحران که معمولا مسوولان از حضور در بین مردم فراری هستند سردار دلها حضوری فعال داشت و همواره گره‌گشای مشکلات بود.

زمانی که آن سوی مرزها درخواست کمک شد، فاصله‌ها بهانه‌ای برای غیبتش نبود، باز هم وارد میدان می‌شد و نااهلان را از سرزمین اسلام بیرون می‌راند.

تا پای جان برای صلح و آزادی جنگید و با مقاومت جانانه خود به یک اسطوره جهانی تبدیل شد؛ این اسطوره ملی، مقاومت را از دوران دفاع مقدس آموخت و شاگرد ممتازی در نشر این تکلیف بود.

در جنگ تحمیلی با تاسی از فرامین امام خمینی (ره) توانست منشور مقاومت را طراحی و آن را حدود چهار دهه در دیگر سرزمین‌ها ترویج دهد.

سردار، ژنرال، طراح، سپهبد و فرمانده تنها نمونه‌ای از القابی هستند که برازنده شجاعتش بودند.

یکی از جانبازان هشت سال دفاع مقدس درباره شکل گیری تفکر حاج قاسم سلیمانی و اندیشه مقاومت بیان کرد: اندیشه مقاومت در هشت سال دفاع مقدس شکل گرفت؛ همانطور که امام راحل فرمودند ما در جنگ هشت ساله انقلابمان را صادر کردیم و ابهت ابرقدرت‌های شرق و غرب را شکستیم.

پیروزی مردم افغانستان بر اشغالگران از دید فریدون غلامی مرهون دفاع مقدس است؛ او ادامه داد: دفاع مقدس هم به خودِ ما و هم به آزادگان جهان ثابت کرد می‌توان در برابر ابرقدرت‌ها مقاومت کرد و حتی پیروز شد.
به گفته این پیشکسوت دفاع مقدس یکی از دلایل توسعه، تقویت و متعاقب آن پیروزی‌های محور مقاومت درایت، دوراندیشی، هدایت و امیدبخشی رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به نقش امام خمینی(ره) در تربیت جوانانی با شهامت، شجاعت و فداکاری افزود: این امام همام با نفوذی که در قلب نوجوانان و جوانان ایران پیدا کرد مریدان و سربازانی چون شهید سلیمانی را تربیت کرد؛ جوانانی که با یک اشاره امام در صحنه جنگ و دیگر عرصه‌ها حضور می‌یافتند.
این ایثارگر توانمندی و شخصیت کاریزمای سردارشهید سلیمانی و اجرای درست منویات رهبر معظم انقلاب را در سازماندهی، انسجام و اتحاد بین جریان‌های مخالف با جریان استکبار و سلطه در جهان موثر دانست و بیان کرد: حاج قاسم همگرایی و وحدت بسیار خوبی از جهت نظری و عملی در جهان اسلام و محور مقاومت بوجود آورد.

وی افزود: شهادت این سرباز فداکار ولایت و ابومهدی المهندس و یارانش بر این انسجام و وحدت افزود به نحوی که اثر شهادت حاج قاسم و یارانش برضد استکبارجهانی و همگرایی بیشتر جهان اسلام چند برابر از زمان حیاتش شد.

یک بانوی انقلابی نیز با اشاره به نقش راهبردی و هدایت مقام معظم رهبری در پیروزی جبهه مقاومت گفت: اندیشه و عمل مقام معظم رهبری در مسائل بین المللی و مسائل منطقه نشان از شجاعت، زمان شناسی و سنجیدن شرایط ایشان است.
طوبی تخت فیروزه معتقد است امام خمینی(ره) مردم را بیدار کرد تا از دین و مکتب خود دفاع و راه را برای دیگر مسلمانان جهان باز کنند.
این بانوی ولایی بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران با مشارکت جدی نسل جوان به پیروزی رسید زیرا جوانان ما عاشق شهادت بودند و در دامان پرمهر ولایتمداری چون خمینی کبیر پرورش یافتند.

وی یکی از این جوانان را سردار دلها دانست و گفت: دشمنان تصور می‌کردند با شهادت سردار سلیمانی جریان مقاومت را متوقف کرده‌اند غافل از اینکه شهید سلیمانی با شهادت خود  تمام جهان اسلام را بیدار کرد و به یک اسطوره و الگو تبدیل شد. 

یکی دیگر از شهروندان دزفول نیز اظهارداشت: فردی چون سردار سلیمانی پس از شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران فریاد مبارزه با قدرت‌های قلدر سر داد که این فریاد خواسته مسلمانان بود و باعث هوشیاری و آگاهی ملت‌ها، رشد فکری و ایدئولوژی اسلامی و روحیه مبارزه طلبی در بین جوانان بویژه جوانان ایرانی بود.
محمدرضا زارع افزود: از طرفی کشورهای منطقه که خطر را احساس کرده بودند با همکاری استکبار جهانی صدام را به حمله به ایران تشویق کردند.
وی ادامه داد:  استکبار قصد داشت با جنگ جلوی این تفکر را بگیرد ولی تداوم جنگ موجب ظهور اندیشه مقاومت و مبارزه جدیدی شد و در بین کشورهای مسلمان گسترش یافت. 
 این شهروند دزفولی با بیان اینکه مقام معظم رهبری با بیانات راهبردی خود موجب شکل‌گیری جبهه مقاومت شد، گفت: هدایتگری رهبر معظم انقلاب، توجه به موقعیت مقاومت، زمان درست تصمیم گیری، روحیه جهادی و زمینه رشد فکری که نشانه آگاهی نسبت به مسایل منطقه و جهان و تکیه بر خودکفایی بود، جبهه مقاوت را به جایی رساند که همه دسیسه‌های  دشمنان را نقش بر آب کرد.
وی روحیه انقلابی و تلاش خستگی ناپدیر، حضور در نقاط مختلف ایران و حتی خارج از مرزها، توجه به دغدغه‌های مردم و همنشینی با آنها، نشست با افراد شیعه و سنی و رفتار درست را از ویژگی‌های بارز شهید سلیمانی دانست و افزود: این ویژگی‌ها باعث شد پس از شهادت او بار دیگر شاهد اتحاد و همدلی بین مسلمان‌ها و حتی آزادی خواهان جهان باشیم.
زارع در بخش دیگری از سخنانش به نقش امام خمینی(ره) در توسعه مقاومت پرداخت و گفت: امام راحل با آینده‌نگری و القای دین واقعی به جامعه، زمینه رشد فکری دینی را فراهم کرد.

یکی از مسوولان فرهنگی شهرستان دزفول نیز به نقش امام راحل(ره) در تربیت فرزندانی چون سردار سلیمانی اشاره و بیان کرد: بدون شک امام راحل آموزه‌های اسلام را در مکتب انقلاب به کار بست و در این مکتب شاگردان زیادی از احزاب و گروه‌های  مختلف تربیت کرد که برخی از آنها تا پایان ماموریت(شهادت) با تمام سختی‌ها، تهمت‌ها و ناملایمتی‌های روزگار باقی ماندند.

علی افروس با بیان اینکه شاگردان این مکتب چشم خود را بر پست و زینت دنیوی بستند و با شهادت جاودانه شدند، افزود: سردار سلیمانی نمونه‌ای از شاگردان این مکتب بود که در دوران دفاع مقدس درخشید.

وی ادامه داد: حاج قاسم بعد از جنگ تحمیلی رهسپار کلاس جبهه مقاومت شد و در پایان با کارنامه‌ای که میلیون‌ها نفر انسان آزاده پای آن را امضا کردند، فارغ شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول اظهارداشت: بی‌شک انسان‌هایی می‌توانند چهره‌ای جهانی داشته باشند و محبوب اکثریت شوند که اندیشه‌ای انسانی و وجدانی بیدار برای دفاع از ستمدیدگان جهان داشته باشند.

وی خشوع و خضوع سردار سلیمانی را از عوامل محبوبیت سردار سلیمانی دانست و افزود: شاید نام و آوازه ظلم ستیزی سردار سلیمانی در خارج از مرزهای ایران بهتر از داخل شنیده می‌شد.

افروس گفت: سردار سلیمانی یک سرباز واقعی برای تمام ستمدیدگان جهان به ویژه خاورمیانه بود و قبل از اینکه سردار دل‌های مردم ایران باشد سردار دل‌های زنان و کودکان بی‌دفاع در برابر هجوم تکفیری‌ها بود.

 معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی نیز با تیین نظریه مقاومت گفت: این نظریه بر خواندن تاریخ معاصر و فعالیت‌های سیاسی جهان و درس گرفتن از آنها تاکید دارد.
حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه  افزود: حاج قاسم با تدبیر و عقلانیت، فاطمیون و زینبیون را ایجاد کرد که اکنون افرادی دانشمند و قدرتمند در بین آنها وجود دارد.
وی شجاعت را یکی از مولفه‌های مهم نظریه مقاومت دانست و افزود: شهید سلیمانی، اصولگرا یا اصلاح طلب نبود بلکه ولایی بود و به جامعه خدمت می‌کرد.

به گزارش ایرنا، صبحگاه جمعه ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ سردار قاسم سلیمانی در حمله هوایی آمریکایی‌ها در فرودگاه بغداد به شهادت رسید.
 در این حمله همراه با سلیمانی، ابومهدی المهندس، فرمانده حزب الله عراق و قائم مقام بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و شمار دیگری از رزمندگان عراقی به شهادت رسیدند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید