امروز:
شنبه - 15 ارديبهشت - 1403
ساعت :

سکانس بی‌پایان کرونا در سینماهای خوزستان در انتظار یک کات

همه گیری ویروس کرونا از اسفند ماه از سال گذشته سالن‌های سینمای خوزستان و نمایش را مانند دیگر اماکن حضور جمعی به تعطیلی کشاند و در این اوضاع بد اقتصادی عوامل سینما را ناگزیر به نوشتن سکانس نهایی این ژانر ترسناک و در نهایت تعدیل نیروهای برخی سینماها کرد.

 تقریبا هفت ماه از بسته شدن سینمای شهرهایی که وضعیت فوق‌العاده داشتند میگذرد، مراکز فرهنگی که پیش از شیوع ویروس کرونا عوامل آن تلاش می کردند با جذب تماشاگر چراغ سالن ها را روشن نگه دارند، امروز به خاموشی ممتدی رسیده‌اند و منتظر روزی هستند که با برداشته شدن سایه این کابوس جمعی، بتوانند مجدد چراغ سالن ها را روشن کنند.
از آنجا که سینماها و سالن‌های نمایش از آخرین مجموعه‌هایی هستند که با تاثیر از کرونا مجوز بازگشایی می‌گیرند، دراین مدت چند بار با تغییر وضعیت هشدار بیماری کرونا سالن‌های نمایش سینما باز و بسته شدند.

میزان ضرر صنعت سینما و سینماگران خوزستان در این مدت در تاریخ حدود یکصد ساله سینمای استان بی سابقه است . سینماهایی که با هدف رونق بخشیدن به بازار هنر هفتم ، به بخش خصوصی واگذار شدند در مرز ورشکستگی  هستند وبسیاری از آنها ناگزیر به تعدیل نیروهای اندک خود شده اند.

مخاطبان هنر هفتم از رفتن به سالن‌های سینما می ترسند

خاطره غفاری از مخاطبین سینما است که در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: باتوجه به اینکه ویروس کرونا یک ویروس ناشناخته است که با وجود رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی باز هم یک نوع استرس ، ترس از ابتلا باعث نرفتن به سالن سینما می‌شود .

وی ادامه داد : سینما آنلاین به هیچ وجه قابل مقایسه با سالن سینما نیست به این دلیل که در سالن هیجان صفحه بزرگ نمایش ،صدای دالبی و در جمع تماشاکردن فیلم باعث می‌شود که کاملا تفاوت را احساس کنیم ، شخصا سالن سینما را به دیدن فیلم آنلاین ترجیح می‌دهم .   

این مخاطب سینما و فیلم با اشاره به اینکه اکران فیلم در سالن سینما طولانی تر از اکران آنلاین است گفت : فیلم‌هایی که برای اکران به سالن سینما می‌رود از زمان بیشتری برخوردار هستند و همین عامل باعث می شود فرصت مناسبی را برای تماشای فیلم در اختیار داشته باشیم ولی اکران فیلم به صورت آنلاین هم از زمان مدت اکران هم از نظر هزینه تهیه بلیت به صرفه نمی‌باشد .

غفاری ادامه داد : زمانی که فیلم به سینما آنلاین معرفی و اکران می‌شود از اینکه قرار است به زودی در سینما خانگی و در فضای مجازی منتشر شود انگیزه را از مخاطب خود برای تماشای فیلم و  تهیه بلیت می‌گیرد .

تعدیل نیرو به دلیل شیوع ویروس کرونا

قاسم باقری آپاراتچی یکی از سینماهای وابسته به موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد : با شیوع ویروس کرونا در استان خوزستان از ابتدای اسفندماه سال گذشته از محل کار خود اخراج شده‌ام .

وی ادامه داد : اسفند سال‌گذشته وفروردین ماه امسال مبلغ حقوق خود را کامل دریافت کرده‌ام ولی از اردیبهشت تا تیرماه با کسر ۱۰میلیون ریال حقوق دریافت کردیم .

باقری با بیان اینکه پس از هفت سال سابقه کار در سینما کار خود را از دست داده ، گفت : بعد از آن، با خودروی خود در یکی از تاکسی اینترنتی‌ها مسافرکشی و ازاین راه مخارج خود را تامین می‌کنم. 

این آپاراتچی سینما خاطر نشان کرد : سینماهای خصوصی در این دوران کرونایی اقدام به تعدیل نیرو نکرده‌اند در صورتی که سینماهای موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز که نیمه خصوصی محسوب می‌شود و باید دولت از این موسسه حمایت کند، سه نفر از نیروهای چندین سال سابقه دار خود را اخراج کرده است .

حسین جامعی از پرسنل یکی دیگر از سینماهای وابسته به موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : قرارداد کاری با سینمای وابسته به موسسه بهمن سبز تا پایان شهریور ۱۳۹۹ بود که به دلیل تعطیلی سینماها در ایام کرونا مرداد ماه امسال پایان کار و قراداد جدید را امضا کرده‌ایم تا با معرفی به اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی از بیمه بیکاری استفاده کنیم.

وی ادامه داد : پس از اخراج از سینما با حدود پنج سال سابقه کار در پیک موتوری کار می‌کنم تا مخارج خود و خانواده را تامین نمایم ،مدیر موسسه بهمن سبز قول مساعد برای برگشت به کار مجدد را داده است ولی بعید میدانم با این اوضاع پیش آمده تحقق این وعده امکان پذیر باشد .

این پرسنل سینمایی در اهواز افزود : در ایام تعطیلی سینما برای اینکه مشغول به کار باشم برای بازسازی سینما اکسین اهواز فعالیت می‌کردم ولی با گذشت مدتی به من  عدم نیاز دادند و از کار بیکار شدم که این بی مهری حق پرسنل چند ساله یک مجموعه کاری نیست .

سینما آنلاین فضای رقابتی برای کسب درآمد تولیدکنندگان فیلم

امین حیاتی کارگردان خوزستانی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اکران فیلم در سینمای خانگی مناسبتر از سالن سینما است اظهار داشت : باشیوع ویروس کرونا  فیلمسازان برای اینکه فیلم خود را زودتر اکران کنند ترجیح داده اند  اثر تولیدی خود را در شبکه سینما خانگی به نمایش بگذارند.

وی ادامه داد : دریافت مجور برای تولید و نمایش در سینما آنلاین آسانتر و سریعتر از سالن سینما است از این رو شرایط تماشای فیلم برای مخاطبین سینما راحت‌تر و قابل دسترسی تر است و از طرفی تولید کننده فیلم زودتر به هدف مالی خود می‌رسد .

این کارگردان خوزستانی خاطر نشان کرد : با شیوع ویروس کرونا کارتولید فیلم به دلیل خطر انتقال و بیماری کرونا سخت شده است ؛ عوامل تولید فیلم به دلیل ترس از این بیماری به سختی در محل حضور پیدا می‌کنند و همین عامل باعث می‌شود افراد جوانتر کارتولید فیلم را بپذیرند ، به همین دلیل کیفیت تکنیکال فیلم کاهش پیدا می کند .

حیاتی ادامه داد : دراین شرایط تعطیلی سینما و تولید فیلم هیچگونه حمایتی از طرف اداره کل ارشاد اسلامی نشده ایم و انتظار بیشتری درخصوص جبران خسارت ها از این ارگان‌ها انتظار می‌رود .

در دوران کرونا سینما آنلاین بزرگ ترین ضربه را به سالن‌های سینما وارد کرده است

 مدیر امور سینمایی بهمن سبز  خوزستان گفت: طی هفت ماه شیوع کرونا با ورود سینما آنلاین ضربه جدی به بدنه سینما وارد کرده است ، از این رو استقبال از سالن های سینما پس از بازگشایی بسیار کم است.

میلاد تفت‌آشیان ادامه داد : توزیع سه فیلم در سالن سینما و پنج فیلم در سینما آنلاین باعث شده مخاطبین سینما کمتر به سالن‌ها مراجعه کنند و همین عامل باعث شده گیشه سینماها با ضرر بالایی در این مدت روبرو شود .

او با اشاره به فصل‌های پر مخاطب سینما در خوزستان گفت : سینما در استان خوزستان به دلیل گرما با کاهش مخاطب روبروست و از طرفی بهترین فصل فروش گیشه در استان فصل بهار است که میهمانان نوروزی به تماشای فیلم می روند که متاسفانه با شیوع ویروس کرونا بخش قابل توجهی از زمان فروش گیشه را ازدست دادیم .

مدیر امور سینمایی بهمن‌سبز استان خوزستان ادامه داد : بخشی از فروش گیشه سینما در فصل مدارس است که امسال با شیوع ویروس کرونا این بخش مهم را از دست خواهیم داد و از طرف دیگر کمبود فیلم های با کیفیت و عدم ارائه فیلم برای اکران از طرف تولیدکنندگان دلیل دیگر کاهش فروش بلیت در گیشه شده است .

تفت‌آشیان اظهار داشت : مجموعه سینماهای استان خوزستان باتاخیر ۲ماهه نسبت به سایر استان‌ها بازگشایی شدند ، که طی این مدت هفت ماهه مکاتبات متعددی با فرمانداری ، استانداری، اداره کل ارشاد اسلامی و حوزه‌هنری در خصوص حمایت و بازگشایی داشته ایم ولی متاسفانه هیچگونه حمایتی ازاین بخش نشده است .

بازگشایی سالن‌های سینما با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی

مدیر امور سینمایی بهمن‌سبز استان خوزستان گفت : با گذشت هفت ماه سینماهای خوزستان از ابتدای شهریور امسال بازگشایی شد که علاوه بر کسری در تامین هزینه‌های جاری هزینه تهیه اقلام بهداشتی و ضدعفونی بر این هزینه افزوده شده است .

تفت‌آشیان افزود : سالن‌های سینما در حال حاضر با فاصله گذاری چهار صندلی بلیت توزیع می‌کنند و پس از هر سانس سالن و صندلی‌ها و ورودی سالن کاملا ضدعفونی می‌شوند ؛ از این رو به مخاطبین و علاقه‌مندان سینما اطمینان خاطر می‌دهیم که سالن و صندلی‌ها کاملا ضدعفونی شده و فضای سالن برای تماشای فیلم ایمن هستند .

وی از تعدیل نیرو به دلیل شیوع ویروس کرونا و ضرر سینما در این دوران گفت و افزود : سینماهای سراسر کشور با مشکل تامین هزینه‌های جاری و حقوق پرسنل خود روبرو شده اند ، از این رو در خوزستان  سه نفر از نیروی‌های سینمایی اهواز تعدیل و برای دریافت حقوق و مزایای و دریافت بیمه بیکاری به اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی معرفی شده اند .

مدیر امور سینمایی بهمن‌سبز خوزستان با بیان این که نیرو های تعدیل شده از موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز خوزستان حقوق هفت ماهه خود را دریافت کرده‌اند ادامه داد : با رونق گرفتن سینما پس از دوران کرونا این افراد برگشت به کار خواهند شد .

آیا سینما به حالت پیش از دوران کرونا باز می گردد؟

شیوع ویروس کرونا در هفت ماه تمام صنایع را تحت تاثیر خود قرار داده است و تا از بین رفتن کامل این ویروس ناشناخته به نظر نمی رسد اوضاع سینما و سینما گران به حالت عادی بر گردد . تولید ، اکران و جشنواره‌هایی که چندین سال با شور و هیجان برگزار می‌شدند دیگر مثل قبل نخواهند بود .

در این روزها ژانر ترسناک کرونا مخاطبین این صنعت را از ورود به سالن منع کرده است وبا تعطیلی برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری این حوزه، چراغ سینما دراین سینمایی ترین استان کشور در حال خاموش شدن است . گرچه تا از بین رفتن کامل ویروس کرونا  استرس حضور در اماکن جمعی مانند سینما وجود دارد و ولی خاموشی این صنعت دراستان نیز پذیرفتنی نیست و مسوولان حوزه فرهنگ باید برای برون رفت از این بست، چاره و راهکار مناسبی بیندیشند.

 گزارش :  حمیدرضاترابی فرد

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید