با كسب تجربه از ساخت نخستين بندر خشك در كشور؛ نگذاريم جوهر ساخت بندر خشک اندیمشک، خشك شود!

احداث بندر خشک اندیمشک در آغاز راه
 

اهواز- حبیب نیوز: بندر خشک، بندري درون سرزمینی چند منظوره است که به‌طور مستقیم توسط جاده و راه‌آهن به بندر دریایی وصل مي شود. بندري كه هم مرکزی برای انتقال کالاها است و هم ذخیره و انبار کالاها محسوب می‌شود.

در حقيقت، بندر خشک نوع جدید از بنادر در دنیاست. منطقه‌ای چند منظوره واقع در پس کرانه که در کشور‌های مختلف اروپایی و کشور آمریکا توسعه يافته است و حداقل با دو روش حمل و نقل به بندر ساحلی متصل است.

کشور ایران به دلیل موقعیت استراتژیک جغرافیایی، از اهمیت بالایی در سطح بین المللی برای ترانزیت کالا و تکمیل زنجیره تامین برخوردار است؛ جایی که در آن کریدور شرق به غرب ، آسیا را به اروپا و کریدور جنوب به شمال، جهان را به آسیای مرکزی و روسیه متصل می کند؛ از این رو جاده‌ها و ریل‌های ایران همواره از ترافیک قابل توجه‌ای برخوردارند.

 

*ساخت نخستین بندر خشک کشور در یزد

یک شرکت تعاونی در یزد موفق شد در سال ۱۳۹۲ به عنوان نخستين بندرخشک غیردولتی در قالب تعاونی در ایران مجوز رسمی از هیات دولت دریافت کند.

گمرک و خدمات ترخیص کالا، مجتمع انبار‌های عمومی، سردخانه و باسکول، شهرک پایانه‌ها و واسطه‌های حمل زمینی، دفاتر خدمات نمایندگی کشتیرانی، ارايه دهنده خدمات حمل ریلی کالا، خدمات مشاوره و بازرگانی، خدمات حمل یکپارچه کالا، خدمات کانتینری شامل انبارش، اجاره، شست و شو و تعمیر کانتینر، خدمات ردیابی تحت شبکه کالا، خدمات بسته بندی و سورتینگ کالا و دفاتر خدمات عمومی شامل بیمه، بانک، رفاهی و... از جمله بخش های تشکیل دهنده این بندر مي تواند باشد.

گزارش خبرگزاری فارس از انديمشك را درباره ساخت بندر خشك در اين شهرستان كه در آغاز راه است با هم مي خوانيم:

اندیمشک به‌عنوان یکی از نقاط مهم و استراتژیک خوزستان، هم دروازه ورودی شمال استان و هم محل طلاقی سه استان خوزستان، ایلام و لرستان است که توجه به آن می‌تواند ظرفیت‌های عظیمی ایجاد کند.

از سوي ديگر اندیمشک دارای حدود 150هزار هکتار مرتع و 630 هزار هکتار زمین زراعی و باغی، راه‌آهن، فرودگاه، جاده ترانزیتی است و از وجود سه سد دز، کرخه و بالا رود بهره می‌برد که این منطقه را مستعد هر نوع سرمایه گذاری کرده است.

* هزاران فرصت شغلی جدید در منطقه با ساخت بندر خشک

نماینده اندیمشک در مجلس با بیان اینکه ساخت بندر خشک اندیمشک باعث فعال شدن هرچه بیشتر بنادر خوزستان می‌شود، اظهار کرد: رقبای توسعه دریایی خوزستان به دنبال تعطیل کردن بنادر استان هستند و حاضرند با کشیدن ۱۳۰۰ کلیومتر خط آهن از بندرعباس به استان یزد و سپس با امتداد دادن آن به سمت تهران، یک بندر خشک را در استان یزد تعریف کنند.

فریدون حسنوند پروژه بندر خشک اندیمشک را یک طرح ملی و بین‌المللی دانست و افزود: این بندر دارای ۹۲۱ صفحه طرح مطالعاتی است که کل هزینه ساخت آن توسط استانداری خوزستان و سازمان برنامه و بودجه استان تأمین می‌شود.

وی بیان کرد: اجرای این طرح به سرمایه گذاری دو هزار میلیارد ریالی نیاز دارد و با راه اندازی آن شاهد تحول اساسی در زمینه اشتغال ، صادرات، واردات و ترانزیت کالا خواهیم بود.

نماینده اندیمشک در مجلس یادآوری کرد: احداث بندر خشک در اندیمشک باعث می‌شود که از بندرعباس کشتی‌های باری به بنادر امام، خرمشهر و آبادان وارد شده و سپس بار آنها با کامیون به اندیمشک حمل و از آنجا با استفاده ۷۰۰ تا ۸۰۰ کلیومتر خط ریلی به تهران منتقل شود.

حسنوند با بیان اینکه برای احداث و راه اندازی بندر خشک اندیمشک یک هزار هکتار در نظر گرفته شده است، افزود: با راه اندازی این بندر هزاران فرصت شغلی جدید در منطقه ایجاد خواهد شد.

 

*گامی دیگر برای توسعه منطقه خواهد بود

استاندار خوزستان نیز در این باره می‌گوید: استان و شهرستان در مسیر توسعه، اشتغال و پیشرفت قرار دارد و این مسیر را باید متوازن و سریع‌تر پیگیری کرد و توسعه متوازن استان را رقم زد.

غلامرضا شریعتی اظهار کرد: بندر خشک اندیمشک گامی دیگر برای توسعه منطقه خواهد بود و این بندر در رونق اقتصادی منطقه و توسعه استان نقش مهم و کلیدی خواهد داشت.

 

*پایان طرح مطالعاتی بندر خشک اندیمشک

فرماندار اندیمشک نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: سال گذشته اجرای طرح مطالعاتی بندر خشک اندیمشک پایان یافته است و نخستین مرحله این طرح ملی و بزرگ برداشته شد.

پیمان جهانگیری اظهار کرد: بر اساس این طرح ، احداث طرح بندر خشک با قابلیت جابه جایی 30میلیون تن بار در سال در دو هزار هکتار از اراضی این منطقه اجرا می شود.

فرماندار اندیمشک افزود: با اجرای این طرح ، بیش از 2500 فرصت شغلی در خوزستان ایجاد می شود ضمن آنکه هزینه جابه جایی کالا از جنوب به شمال و بالعکس اقتصادی‌تر و رقابتی‌تر خواهد شد.

وی امکان تزاتزیت کالا از کشورهای آسیای میانه و عراق را  از دیگر مزایای این طرح بیان کرد.

جهانگیری دسترسی به راه آهن سراسری، قرار گرفتن اندیمشک در مسیر آزادراه جنوب به شمال(تهران) ، نزدیکی به فرودگاه ، موقعیت نسبی مناسب و امکانات لجستیکی و نزدیک به بنادر اصلی خوزستان را از مزیت‌ها و توجیهات اقتصادی احداث بندر خشک در اندیمشک بیان کرد.

ساخت و راه‌اندازی بندر خشک در اندیمشک چهار سال پیش نیز مطرح شده بود؛ سال گذشته طرح مطالعاتی این پروژه پایان یافت.

توجه به مناطق کمتر توسعه‌یافته می‌تواند علاوه بر کمک به رشد متوازن در مناطق محرومی مثل خوزستان به خلق فرصت‌های عظیم اقتصادی و توسعه این مناطق منجر شود.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید