اعزام بالگرد آبپاش پس از ۶ روز آتش سوزی در کوه دلا

اعزام بالگرد آبپاش پس از ۶ روز آتش سوزی در کوه دلا
تصویر هوایی از آتش سوزی در منطقه حفاظت شده شیمبار به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست خوزستان

 مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به حضور بیش از ۷۰ نفر برای خاموش کردن آتش سوزی در منطقه حفاظت شده شیمبار، گفت: بالگرد آبپاش از امروز عملیات اطفای حریق را در این منطقه آغاز می‌کند.

به گزارش حبیب خبر، محمدجواد اشرفی چهارشنبه به ایرنا گفت: آتش سوزی در کوه «دلا» منطقه حفاظت شده شیمبار که از ۶ روز پیش شروع شده بود یک بار مهار شده و دوباره از سه روز پیش برای دومین بار آغاز شده که عملیات اطفای حریق در این منطقه همچنان ادامه دارد.

وی درباره تاخیر در استفاده از بالگرد برای اطفای حریق در این منطقه گفت: علت آن کمبود امکانات بوده، زیرا تنها چند بالگرد کار اطفای حریق در کل کشور را برعهده دارند.

اشرفی افزود: روز دوشنبه درخواست بالگرد برای هلی برد نیروها داشتیم که این بالگرد دیروز در اختیارمان قرار گرفت، همچنین دیروز درخواست بالگرد آبپاش کردیم که امروز به منطقه اعزام شده است.

وی علت آتش سوزی را تعارضات اجتماعی و اختلافات در منطقه عنوان کرد که باعث می شود مراتع را آتش بزنند.

اشرفی گفت: صعب العبور بودن منطقه، گستردگی آتش سوزی و پوشش مرتعی غنی باعث گستردگی آتش سوزی بوده و با توجه به محدودیت پروازها و توان بالگرد، استفاده از بالگرد آبپاش برای خاموش کردن این آتش سوزی کارکرد زیادی ندارد.

وی افزود: مسائل مالی که بین سازمان محیط زیست و وزارت دفاع درباره اعزام بالگرد بود، اکنون حل شده و این مساله مانعی برای در اختیار قرار دادن بالگرد به این حادثه نشده است.

 

کمبود تجهیزات اطفای حریق

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اندیکا همچنین در گفت وگو با روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از ادامه تلاش ها برای خاموش کردن آتش در کوه دلا در منطقه حفاظت شده شیمبار خبر داده است.

مصطفی یوسفی، کمبود تجهیزات همچون دمنده را از مشکلات عمده عنوان کرد و گفت: خوشبختانه مواد اطفای حریق روز گذشته توسط اداره کل حفاظت محیط زیست تامین و به  منطقه ارسال شده است.

 وی اظهار داشت: در برآوردهای اولیه نزدیک ۱۰۰ تا ۱۵۰ هکتار از مناطق دچار حریق شده‌اند و تلاش‌ها برای شناسایی علت و عوامل آتش سوزی همچنان ادامه دارد.

یوسفی، وزش باد های شدید، صعب‌العبور  بودن و پوشش مرتعی بالا را دشواری های مهار آتش در منطقه حفاظت شده شیمبار عنوان کرده است.

به گفته وی این آتش سوزی در روز جمعه ۲۴ مرداد ماه در منطقه صعب العبور قله دلا شروع شده است.

وی علت تداوم این آتش سوزی را  وزش بادهای شدید و پوشش مرتعی بالا عنوان نمود و گفت: تاکنون نیروهای یگان حفاظت محیط زیست از شهرستان‌های اهواز، رامهرمز، ایذه ، اندیمشک و پارک‌های ملی دز و کرخه به کمک نیروهای محیط‌ بان منطقه حفاظت شده شیمبار در اندیکا حضور داشته‌اند، علاوه بر آن نیروهای  منابع طبیعی شهرستان نیز در عملیات  اطفای حریق حضور داشتند.

یوسفی با بیان اینکه برنامه اطفای حریق امروز نیز با حضور بیش از ۴۰ نفر نیرو در منطقه و ارتفاعات ادامه خواهد یافت، افزود: به علت وزش بادهای شدید در منطقه کوه دلا این آتش سوزی در چهار جهت در حال گسترش به سمت دشت گل، منطقه شلا ، دریاچه سد و همچنین به سمت پل نگین است و بیشتر تلاش بر این است تا آتش قبل از رسیدن به منطقه پل نگین که پوشش گیاهی و جنگلی بالایی دارد ، مهار شود.

وی ادامه داد: جوامع محلی نیز از دیروز در کنار نیروهای بسیج در این عملیات حضور داشتند و از روز گذشته عملیات هلی برد با کمک یک بالگرد هلال احمر آغاز شده که در جابجایی نیروها نقش بسزایی داشته است.

منطقه شلا و کوه دلا در محدوده منطقه حفاظت شده شیمبار در اندیکا در استان خوزستان قرار دارند. این منطقه حفاظت شده، کوهستانی و پوشیده از جنگل و مرتع است که حدود ۵۴ هزار هکتار وسعت دارد.

اندیکا با سه بخش مرکزی، چلو و آبژدان درشمال شرق خوزستان قرار دارد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید