نظرات
- اولین نظر را شما بدهید
سالنسازی سینما و افزایش تعداد سینماها در هر سرزمینی خوشایند است. اتفاقی که علاوه بر پویاترشدن صنعت سینما و افزایش ساخت فیلمهای سینمایی، سبب رشد و توسعه فرهنگی نیز میشود. رخدادی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم و دوازدهم به آن توجه خاصی داشته است.
به گزارش ایرناپلاس، هنوز تعداد سالنهای سینما در کشور کم است و از این نظر ضعف وجود دارد اما در چند سال اخیر با رویکرد ویژه بخشهای ذیربط در دولت، تعداد سالنها رشد چشمگیری داشته است.
رمضانعلی حیدریخلیلی معاون سازمان امور سینمایی کشور مهرماه سال گذشته درباره ساخت سالنهای سینمایی به ایرنا گفته است: «پیش از فعالیت دولت تدبیر و امید تعداد سالنهای سینمایی کشور ۳۱۸ عدد بود که اکنون به ۵۹۶ سالن رسیده که این نشان از افزایش چشمگیر تعداد سالن های سینما در سراسر کشور است».
وی همچنین تعداد تماشاگران سالنهای سینمایی کشور را در سال ۱۳۹۲ بیش از ۷ میلیون ۸۰۰ هزار نفر برشمرد و گفت: «با فعالیتهای نمایندگان دولت تدبیر و امید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه سازمان امور سینمایی در سال گذشته(۱۳۹۷) تعداد تماشاگران سالنهای سینمایی ایران به ۲۸ میلیون و ۵۴۵ هزار نفر افزایش یافت که شاهد رشد ۲۶۶ درصدی بودیم.»
البته پیشرفت در مسیر این سالنسازیها تنها به این اعداد و ارقام ختم نشده است. بلکه توجه به توسعه سالنسازی سینما، یکی از اولویتهای مهم دولت است. دغدغه فیلم دیدن و سینما ساختن برای شهرهای محروم و فاقد سینما از همان ابتدا مورد توجه قرار گرفت که البته طرح ساخت پردیس سینمایی «امید» این ادعا را تایید میکند. این طرح که از برنامههای ابتکاری دولت شناخته میشود، با محوریت توجه به شهرهای فاقد سینما، تاکنون در شهرهای زیادی اجرا شده است.
در همین رابطه از مجید مسچی مدیرعامل موسسه سینما شهر، درباره روند سالنسازی و بازسازی سالنهای سینما پرسیدیم و همچنین با حبیب اسماعیلی تهیهکننده با سابقه سینما که در حال حاضر سینمای نارسیس را در دست ساخت دارد، درباره دلایل و انگیزهاش برای ساخت سالنهای سینما و اهمیت این ماجرا به گفتوگو پرداختیم.
استقبال از سینما در بخش خصوصی افزایش پیدا کرده است
مجید مسچی مدیرعامل موسسه سینما شهر درباره مشارکت بخش خصوصی در سینماسازی و استقبال از آن در دولت یازدهم و دوازدهم به خبرنگار ایرناپلاس گفت: در سالهای اخیر استقبال از ساخت سینما بهخصوص در مجتمعهای تجاری افزایش یافته که عمدتا توسط بخش خصوصی بوده است. با توجه به رونق اقتصادی سینما در این سالها به جز سال ۹۹ و مشکلات ناشی از کرونا، این روند رو به افزایش است. این سینماها فقط در تهران نیست و بسیاری از شهرهای کشور نیز در این امر فعال بودهاند.
وی درخصوص نگرش دولت تدبیر و امید در زمینه سالنسازی سینماها و اقداماتی که برای افزایش سالنهای سینما شکل گرفته است، بیان کرد: افزایش ظرفیتهای نمایشی به طور عمده از طریق ساخت سینمای جدید، بازسازی سینماهای قدیمی، افزایش سالنهای نمایش و تبدیل سالن مجتمعهای فرهنگی به سالن سینما صورت پذیرفته است.
این آمار بیانگر افزایش ظرفیتهای نمایشی سینمای کشور است؛ در سال ۱۳۹۲ در مجموع ۱۶ سالن اضافه شده که ۱۰ سالن سینمای جدید است. در سال ۱۳۹۳ نیز ۲۴ سالن اضافه شده که ۱۵ سالن جدید است. در سال ۱۳۹۴ نیز ۶۹ سالن اضافه شده که ۱۳ سالن سینمای جدید است. سال ۱۳۹۵ در مجموع ۲۵ سالن اضافه شد که ۸ سالن جدید است. تعداد سالنهای اضافه شده در سال ۱۳۹۶ به ۹۵ سالن رسید که ۷۰ سالن سینمای جدید است. در سال ۹۷۱۳ نیز ۶۵ سالن اضافه شد که ۳۹ سالن سینمای جدید است و در سال ۹۸ در مجموع ۴۶ سالن اضافه شده که ۲۴ سالن سینمای جدید است.
به گفته مسچی، در حال حاضر ۴۰۳ سالن در دست ساخت است که ۵۸ سالن آماده افتتاح بوده و ۴۷ سالن نیز در مراحل پایانی ساخت قرار دارد. همچنین ۳۰۷ سالن در مراحل اولیه کار هستند که به تدریج تکمیل خواهند شد. سینماهای جدید در حال ساخت در استانهای تهران، خراسان رضوی، مازندران، آذربایجان شرقی، بوشهر، خوزستان، فارس، قم، لرستان، آذربایجان غربی، اصفهان، سمنان، کرمانشاه، گیلان، یزد و البرز است که پروژههای سینمای امید نیز به این موارد اضافه میشود.
چگونه سالنسازی جلوی فیلمسوزی را میگیرد؟
اما حبیب اسماعیلی بازیگر با سابقه و تهیهکننده درباره دلایل سالنسازی سینماها و تاثیر این اتفاق در مسیر رشد و ترقی سینمای کشور به خبرنگار ایرناپلاس گفت: در حال حاضر بسیاری از سینماهای ما نسبت به زمان خود فرسوده شدهاند. برخی سینماهای قدیمی، فرسوده و تعطیل شدند و البته در مقابل آن تعدادی سینما و پردیسهای جدید به خصوص در مکانهای تجاری ساخته شدند. اگر ما به سال گذشته و چند سال پیش برگردیم متوجه خواهیم شد که همیشه در ۶ ماهه دوم سال با مقوله فیلمسوزی مواجه میشدیم که بیشتر فیلمها پشت ترافیک اکران میماندند و همه دم از این میزدند که سالن نداریم. چرا فیلمی که دو سه سال از اخذ پروانه نمایش آن گذشته هنوز رنگ اکران را ندیده؟ ... همه این مسالهها و اعتراضها به کمبود سالنها برمیگردد. ما اگر سالنهای بیشتری داشتیم این سالندارهای سینما بودند که باید دنبال فیلمها بگردند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.
یک کار انقلابی برای حل همیشگی کمبود سالنهای سینما
این تهیهکننده، فعال شدن چرخه اکران و متضرر نشدن فیلمهای سینمایی را از نتایج اصلی سالنسازی دانست و گفت: اگر در یک جدول، ۶۰ تا ۷۰ فیلم اکران شده در سال را ببینند متوجه میشوید که غیر از چند اثر بالای فهرست که به سود رسیدهاند، بقیه تقریبا نوعی ضرر کردهاند. یعنی اگر فیلمی ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون تومان و در مجموع زیر یک میلیار تومان فروخته باشد، با توجه به هزینههای تولید، رقم قابل توجهی نیست. این دلایل نشان میدهد اگر سینماهای بیشتری وجود داشته باشند چنین مشکلاتی پیش نمیآید و سینما پویاتر میشود.
برخی از فیلمها بعد از یکی دو هفته جا باز میکند اما بسیاری وقتها این اتفاق میافتد که فیلمی را اکران میکنند که بعد از دو هفته فروش نمیکند و آن را پایین میآورند. فیلمهای پرفروش وقتی میآیند عملا همه سالنها را در اختیار خود میگیرند و سینمادارها مجبور میشوند به فیلمهای پرفروش دو تا چند سانس فوقالعاده بدهند.
اسماعیلی درباره راهکارهای پیشنهادی خود برای حل این مشکل چنین گفت: بارها گفتهام که مسئولان بیایند و با یک کار انقلابی، برای یکی دو سال بیشتر جشنوارهها را تعطیل کنند، البته نگفتم برای همیشه. چون در سال حدود ۷۰ تا ۸۰ جشنواره ریز و درشت برگزار میشود که هر کدام در زمان خود هزینه میلیاردی دارد. فیلمهایی که به اسم فیلمهای فاخر ساخته میشوند و هزینههایشان بازنمیگردد را برای دو سال نسازند و کل این هزینهها را برای مجتمعسازی و سالنسازی در نقاط مختلف تهران و شهرستانها اختصاص دهند تا فیلمهایی که ساخته میشوند به مشکل اکران نخورند.
گامی که ماندگار شود
از این تهیهکننده درباره انگیزهاش برای ساخت سالن سینمایی نارسیس پرسیدیم که گفت: الان متاسفانه اگر بخواهند در جایی سالنسازی کنند به پراکندگی سالن ها توجه نمیکنند. مثلا وقتی نگاه میکنیم میبینیم که در غرب تهران سالنهای خیلی خوبی ساخته شده یا در مرکز شهر هم سالنهایی داریم اما در شرق تهران نداریم. متوجه شدم اگر بخواهم در حوزه سالنسازی سینما کاری کنم باید به سراغ این منطقه بروم، یعنی منطقهای که سینما نداشته باشد تا قدمی که برمیدارم ماندنی شود. با مجتمع تجاری نارسیس در تهرانپارس صحبت کردیم و به توافق رسیدیم و از سال گذشته ساخت این سالن سینمایی را آغاز کردیم. خوشبختانه در حال حاضر سالن آماده است و مردم آن منطقه هر روز به آنجا مراجعه میکنند که سالن کی افتتاح میشود و از اینکه دیگر برای دیدن فیلم مجبور نیستند به غرب یا مرکز شهر بروند، خوشحال هستند.
صداوسیما و شهرداری کمک کنند
وی در پایان درباره اهمیت حمایت، کمک دولت و دیگر ارگانها به ساخت مراکز فرهنگی نیز افزود: برگشت سرمایه در این قضایا بسیار مهم است. مساله مهم حمایت دولت و ارگانهایی است که باید به کسانی که در این راه قدم میگذارند کمک کنند؛ کمکها به نوعی باشد که افرادی که میخواهند به سمت کارهای فرهنگی بروند تشویق شوند. ارگانهایی مانند صداوسیما و شهرداری باید کمک کنند، حال نه اینکه کمکهایشان مالی باشد بلکه از جنبه اطلاعرسانی و تبلیغات کمک کرده و آگاهی بخشی کنند که حداقل چنین مکانهایی وجود دارد.
باید با رعایت کردن پروتکلهای بهداشتی زندگیمان را بر اساس کرونا جلو ببریم و کمک کنیم چرخه اقتصادی حرکت کند. عدهای اعتراض کردند که چرا سینماها باز شده، اما باید تلاش کنیم چراغ آن را روشن نگه داریم چون بسیاری از مردم درآمدشان وابسته به سینماست.
گزارش از هنگامه ملکی
ارسال نظر به عنوان مهمان