امروز:
شنبه - 15 ارديبهشت - 1403
ساعت :

«بلم»رفیق راه اهالی روستای عطیش/ احداث جاده از نان شب واجب تر است

حبیب نیوز: این روزها مسوولان استان برکات سیل را می بینند و از آن داد سخن می گویند و روستاییان از دار و ندارشان که سیلاب با خود برد و مانده اند ببینند مسوولان کی دست از برکات سیل می شویند و به دادشان می رسند تا مثل قبل از آمدن سیل، بتوانند به زندگی سخت اما راضی کننده شان ادامه دهند...

برای مثال: می توان به اهالی روستای «عطیش» شهرستان کارون- که همه چیز خود را در سیل خوزستان از دست داده اند و تنها مطالبه ای که دارند ساخت جاده دسترسی است- اشاره کرد.

"زهرا کاظمی منش" خبرنگار مهر خوزستان گزارشی تهیه کرده که می خوانیم:

 «بابا آمد؛ بابا با یک بلم آمد! بلم آن سوی جاده خراب شده بود! بابا برای اینکه خود را به آن سوی جاده برساند، باید به آب می‌زد؛ بلم را آورد تا مادرم، خواهرم، خاله، عمه، زن عمو و زن دایی را سوار کرده و به آن سوی جاده برساند. از آنجا سوار ماشین می‌شوند و خود را به شهر می‌رسانند تا مایحتاج یک هفته خانه را خریداری کنند!»

ماجرای آب و آتش این روزها برای بیشتر روستاهای سیل زده خوزستان مفهوم قبلی خود را از دست داده و آب دیگر دوای آتش نیست. آب ۴۰ روز است برای اهالی روستای «عطیش» در ۴۰ کیلومتری شهر کوت عبدالله و از توابع شهرستان کارون با ۱۴۵ خانوار و ۷۰۰ نفر جمعیت، خودِ آتش است!

۸۵۰ هکتار زمین کشاورزی اهالی که چیزی تا برداشت محصول شان باقی نمانده بود، زیر آب رفت؛ ۱۵۰ رأس گوسفند و ۴۰ رأس گاوشان تلف شد. آب از دو مقطع، مسیر دسترسی به روستا را شست و با خود برد.

 

*بلم، رفیق راه مردمِ صبور

بلم رفیق راه شان شده اما همچنان صبور هستند؛ صبور، سپاسگذار کمک‌هایی به آنها رسید و منتظر؛ منتظر جاده‌ای که دسترسی به روستا را آسان کند. اینجا مردِ خانه معنی ندارد! هر یک مرد، مردِ یک روستای ۷۰۰ نفری است. غیرت مردانه شأن اجازه نمی‌دهد زنان و کودکان شان این گونه برای تردد زجر بکشند.

از دور می بینم که دو کودک را سوار بلم کرده و آهسته مسیری که قبلاً جاده بوده و الان آب آن را برده است را طی می‌کند تا خود را به این سو برساند.

ما را که می بیند سلامٌ علیکم می‌گوید و جواب سلام ما را که می‌شنود بدون هیچ کلامی «الحمدلله علی کُل حال» را به زبان می‌آورد.

ابو محمد می‌گوید: «هرآنچه داشتیم رفت؛ زمین‌های کشاورزی مان، دام‌های مان.» رفت را با حسرت بیان می‌کند. ساخت جاده تنها خواسته‌اش است چون تردد با بلم سختی و مشکلات خودش را دارد؛ مخصوصاً برای زنان روستا.

از وضع تحصیل کودکان شان می پرسم که می‌گوید: هر دو مدرسه روستا تعطیل هستند چون جاده‌ای نیست که معلم‌ها خود را به اینجا برسانند.

نگران کودکان است؛ مخصوصاً کودکی که چند شب قبل دچار تشنج می‌شود و تا او را با بلم به جاده رسانده و از آنجا سوار ماشین کرده و به بیمارستان رسانده بودند، ساعت از ۳ نصف شب هم گذشته بود. البته این را هم می‌گوید که چندباری بالگردهای امدادی برای انتقال بیماران اورژانسی به روستا آمده‌اند.

 

*۴۰ روزِ سخت

گرم صحبت با ابومحمد، چشمم به مردی می‌افتد که خود را به آب زده تا بلم را از این سو به آن سوی جاده ببرد. نزدیک تر که می‌شود می پرسم چند روز است چنین مشکلی دارند؟ می‌گوید: «اربعین یوم؛ تَعَبنَه حِیل؛ بِس علی الله» یعنی ۴۰ روز و بسیار از این وضعیت خسته شدیم اما امیدمان به خداست.

ناصر نزدیک تر که می‌شود صدایش را واضح‌تر می شنوم. ادامه می‌دهد: دولت کمک‌های زیادی به ما داشته و متشکریم اما تقاضا داریم مشکل جاده دسترسی به روستا را حل کنند.

می‌گوید: ما مرد هستیم و به آب می زنیم تا خود را به جاده برسانیم اما این شرایط برای زن‌ها سخت است.

به حضور معاون رئیس جمهور در روستا اشاره می‌کند و می‌افزاید: قول داده‌اند علاوه بر حل مشکل جاده، مشکل زیرساخت‌های برق و گاز روستا که در اثر سیلاب دچار آسیب شدند را هم برطرف کنند.

جاده برایشان از نان شب هم واجب تر شده است؛ سوار بر بلم می‌شود و مسیر آمده را بر می‌گردد تا این بار زن‌ها را به این سو بیاورد؛ حین رفتن می‌گوید: «اِحنَه وفّایه؛ بِس نَرجو المساعده» یعنی ما وفاداریم و تنها از مسئولان کمک می‌خواهیم.

 

*جاده ساخته می‌شود

فرماندار شهرستان کارون درباره ساخت جاده دسترسی به روستای عطیش می‌گوید: تمامی مسیر دسترسی به این روستا در ماه گذشته به زیر آب رفته بود و باعث تخریب جاده در دو مقطع شده است.

معصومه خنفری می‌افزاید: با فروکش کردن آب، شرایط برای ساخت جاده دسترسی مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به تصمیم گیری های صورت گرفته، این کار به زودی آغاز می‌شود.

مسوول اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره شرایط ساخت جاده دسترسی به روستای عطیش می‌گوید: با توجه به طغیان رودخانه، مسیر این روستا در طول ۱۰ کیلومتر و عرض ۳ متر به طور کامل تخریب شده است؛ علاوه بر این زیرساخت جاده بر اثر زیر آب قرار گرفتن در مدت طولانی، به طور کامل شسته شده و جاده برای تردد ماشین آلات سنگین کاملاً ناامن است.

رحیمی ادامه می‌دهد: در حال حاضر دو دستگاه بیل مکانیکی و دو دستگاه لودر برای کار گذاشتن ۱۸ لوله با قطر ۱۳۰۰ میلی متر در نزدیکی روستا مستقر هستند اما با توجه به سست شدن زیرسازی آسفالت و عدم امکان تردد خودروهای سنگین، هنوز کار لوله گذاری آغاز نشده است.

او گفت: قرار است کامیون‌ها پنج هزار تن مصالح را برای احداث جاده دسترسی جابجا کنند اما عرض جاده کم شده و کامیون‌ها پس از تخلیه بار، امکان دور زدن ندارند؛ از این رو در گام نخست احداث دور برگردان در کوتاه‌ترین زمان ممکن در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته رحیمی در صورتی که شرایط تردد ماشین آلات سنگین در جاده مهیا شود، لوله گذاری و ساخت جاده دسترسی در ۲۴ ساعت قابل اجرا بوده و در اسرع وقت انجام می‌شود.

آبی که این روزها خوزستان را درگیر خود کرده برای بسیاری از شهرها و روستاهای سیل زده، آب نطلبیده‌ای است که باعث شده نه راه پس داشته باشند و نه راه پیش!

روستای عطیش یکی از چندین روستای خوزستان است که به دلیل سیلاب راه ارتباطی با آن به طور کامل قطع شد. تاکنون ۶۴۸ میلیارد تومان خسارت ناشی از سیل به بخش زیرساخت‌های جاده‌ای استان وارد شده و با فروکش کردن بیشترِ آب، حجم وسیعی از خرابی‌ها در جاده‌ها و محورهای مواصلاتی نمایان خواهند شد و بدون تردید این رقم افزایش می‌یابد اما مردم بلم سوار منتظر هستند تلاش‌های مسوولان برای ساخت جاده‌های دسترسی کارساز باشد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید