روزهای شلوغ سینما در خوزستان/ سکانس چهارم؛ کشتارگاه امینی تا خون شد کیمیایی

 
 جشنواره سی ‌و هشتم فیلم فجر خوزستان در حالی به نیمه راه خود رسیده که جذابیت هایش را بیش از پیش برای مخاطبان نمایان می کند.

معصومه صالحی: چهارمین روز جشنواره فیلم فجر خوزستان جمعه شب با اکران سه فیلم جدید «قصیده گاو سفید»، «کشتارگاه» و «خون شد» بر اساس جدول نمایش در دو سینمای هلال و ساحل اهواز و همچنین اکران سانس های ویژه برای فیلم های پر طرفدار روزهای قبل پایان یافت.

فیلم «کشتارگاه» در سانس 18 سینما هلال اهواز به روی پرده رفت؛ فیلم بلندی که به مساله قاچاق گوشت می پردازد و ماجرای پسری را روایت می کند که چند ماه است از فرانسه دیپورت شده و با پدرش در یک اتفاق هولناک شریک می شود را روایت می کند.

این فیلم به کارگردانی عباس امینی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی است که مانی حقیقی، باران کوثری، امیرحسین فتحی، حسن پورشیرازی و حامد علیپور بازیگران آن را تشکیل می دهند.

 

خوب و بد کشتارگاه در نگاه مخاطبان

«کشتارگاه» به اعتقاد تماشاگران فیلم بدی نیست و تا حدودی رضایت آنان را به دست آورده به طوری که رضایی از تماشاگران این فیلم می گوید: فیلم آقای امینی فیلم جالبی بود و معضلات اجتماعی را در داستانی جالب روایت کرد.

او با بیان اینکه البته فیلم خالی از اشکال نیست می افزاید: بازی برخی از بازیگران می توانست بهتر باشد و بیشتر مخاطب را با خود همراه کند اما اینطور نبود و نقاط ضعفی را در این مورد شاهد بودیم.

«امین عنایتی» نیز اجرای فیلم را بسیار خوب می داند و بیان می کند: اگر موضوعات بحران اقتصادی کشور، نگاه مردم و هجوم طمعکارانه به بازار کاذب را کنار بگذاریم می توانیم بهتر به بحث فیلم وارد شویم.

این فیلم ساز خوزستانی خاطر نشان می کند: فیلم کشتارگاه اجرای خوب، فیلمبرداری خوب و کارگردانی قابل قبولی داشت که می تواند رضایت مخاطب را فراهم کند البته فیلمنامه بی نقص نیست اما اجراهای خوبی دارد و حتی در خصوص گریم شخصیت ها نیز به خوبی عمل کرده است.

اما به اعتقاد برخی منتقدان آنچه در پرده سینما با آن مواجه می شویم فیلمی کُند ضرب آهنگ است که علی رغم شروع غافلگیر کننده در ادامه توفیق چندانی به دست نمی آورد.

 

فضای بومی دور از واقعیت

«احسان سعیدی» در این باره می گوید: فیلمنامه به دنبال نشان دادن معضلات اجتماعی است و حرف های زیادی از بازار مکاره دلار دارد اما در روایت بسیار بی ربط عمل می کند، این فیلم که بخشی از آن در آبادان فیلمبرداری شده فضای بومی را بسیار دور از واقعیت نشان می دهد و فیلمنامه از سبک زندگی مردم خوزستان دور است.

این منتقد خوزستانی با اشاره به پایان بد فیلم تصریح می کند: کارگردان در این فیلم بدون اینکه درک درستی از محیط داشته باشد، نگاه توریستی به خوزستان داشته و انتخاب بازیگران نیز به خوبی صورت نگرفته است و از سویی فیلمنامه کشتارگاه آنقدر بد است که نکات مثبت کارگردانی و مسائل دیگر در آن گم می شود.

 

 

خون شد دل تماشاگران را خون کرد

«خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی دیگر فیلم چهارمین روز جشنواره فجر خوزستان بود که در سانس 20 سینما هلال و سیما ساحل اهواز به صورت همزمان به روی پرده رفت.

این فیلم که مانند دیگر آثار کیمیایی قهرمان‌پرور است حول زندگی شخصیتی می گذرد که به خانه برمی گردد و برای احیای ارزشی دفن شده تلاش می کند. خود کیمیایی خلاصه داستان فیلم را اینطور تعریف کرده است؛ داستان خون شد به مثابه خانه ای قدیمی است که همه چراغ‌هایش خاموش بوده و هیچ‌کس نیز در اتاق‌هایش ساکن نیست در این میان یکی از ساکنین این خانه می‌آید و همه چراغ‌ها را روشن می‌کند.

فیلم «خون شد» همچون آثار دیگر مسعود کیمیایی نمی تواند همه مخاطبان را راضی کند و در واقع مخاطبان و موافقان فیلم های مسعود کیمیایی را شاید بتوان عده خاصی دانست.

زهرا موسوی پس از تماشای فیلم می گوید: دلم می خواست ببینم این بار از مسعود کمیایی چه بر پرده سینما می رود و به جرات می توانم بگویم خون شد همچون آثار گذشته او بود که نتوانست من را راضی کند.

«سیامک عباسپور» نیز می گوید: اگرچه مسعود کیمیای آدم مهمی در سینمای ایران است اما او از نسل دهه چهل است و فیلم های او متاثر از این دهه هستند و البته موقعیت های فیلم سازی کیمیایی مرهون داشته های اواخر دهه چهل اوست.

این منتقد سینمای خوزستانی ادامه می دهد: کیمیایی مرتبا به دنبال آن است که  همان دهه چهل را بازسازی کند، سراغ آن سوژه ها می رود و فکر می کند با استفاده کردن از آن فیلم ها می تواند موفقیتی حاصل کند در حالی که باید گفت فیلم های او در حد ایده خوب و نه اجرا باقی می ماند.

عباسپور تاکید می کند: فیلم «خون شد» اگرچه نسبت به فیلم های قبلی کیمیایی متمرکزتر است اما باز هم در حد فیلم کاملا متوسط باقی می ماند و با همان اشکالات قبلی روبه رو است و دارای سکانس هایی است که تمرکز ما را از قصه اصلی دور می کند و البته پایان خوبی هم ندارد.

از سویی احسان سعیدی از منتقدان خوزستانی از فیلم خون شد مسعود کیمیایی دفاع می کند و می گوید: فیلم خون شد اتفاقا بر خلاف قاتل اهلی فیلم خوبی است و بهتر ساخته شده و دارای سکانس های خوبی بود و به نظرم پایان بندی فیلم بسیار خوب صورت پذیرفت.

 

 

قصیده گاو سفید با سوژه عالی

«قصیده گاو سفید» از دیگر فیلم های سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ در اهواز است که در سانس 18 روز جمعه سینما ساحل اهواز با حضور علاقه مندان بسیاری به روی پرده رفت.

«قصیده گاو سفید» دومین ساخته بهتاش صناعی ها، به اعتقاد منتقدان فیلمی قابل توجه و به شدت خوش ساخت است که ایده مرکزی درخشانی دارد و در بسط آن به شدت موفق عمل کرده است؛ این فیلم که به اعتقاد تماشاگران با استفاده از سوژه عالی روایت گر داستانی است که شاید کمتر کسی به آن توجه کرده باشد توانست برخی مخاطبان سینما را راضی نگه دارد.

علی کیانی از تماشاگران این فیلم می گوید: فیلم داستان جسورانه ای دارد که مخاطب را با خود همراه می کند اگر چه می توانست شخصیت پردازی بهتری داشته باشد اما با این وجود فیلم بدی نبود و بسیار بالاتر از انتظارم بود.

«قصیده گاو سفید» روایتگر داستان زنی به نام مینا است که همسرش به واسطه صدور حکم اشتباه قصاص، اعدام شده است و وی اکنون پس از آگاهی از این موضوع، سودای دادخواهی و استیفای حقوق از دست رفته خود و همسرش را از قوه قضاییه کشور در سر دارد.

اما آخرین ساعت های روز چهارم جشنواره فیلم فجر خوزستان خارج از جدول پخش به اکران ویژه و سانس های فوق العاده رسید به طوری که فیلم «روز صفر» که پیش از این چهار بار اکران شده بود و هر بار با استقبال مخاطبان همراه بود، بار دیگر در سانس 22 سینما ساحل اهواز به روی پرده رفت. این فیلم همچنین سانس ساعت 16 سینما هلال اهواز را به خود اختصاص داده بود.

حسن ختام روز چهارم جشنواره شامگاه جمعه 18 بهمن در سینما هلال اهواز و در ساعت های 22 و 23:59 اکران ویژه فیلم «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت بود؛ فیلمی که نمایش آن به رغم ساعت نامناسب اما با استقبال بسیار علاقه مندان و تحسین مخاطبان همراه شد.

 

جشنواره ای که روبه گرمی می رود

جشنواره فیلم فجر که با فیلم های نه چندان خوب شروع سردی در ایستگاه های فجر خوزستان داشت، رفته رفته به لطف اکران فیلم های مطرح این دوره از جشنواره رو به گرمی می رود و استقبال بیشتر مخاطبان هنر هفتم را به همراه دارد.

یکی از مهم ترین بخش های جشنواره فیلم فجر انتخاب بهترین فیلم از نگاه مردم است و تاکنون فیلم‌ های روز بلوا، آبادان یازده ۶۰، دوزیست، شنای پروانه، مغز استخوان، درخت گردو و روز صفر، فیلم های برتر آرای تماشاگران سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر در تهران را تشکیل داده اند.

از میان این فیلم ها روز بلوا، مغز استخوان، روز صفر، درخت گردو و آبادان یازده 60 در جدول پخش اکران جشنواره فیلم فجر خوزستان حضور دارند و فیلم شنای پروانه نیز به صورت ویژه از سوی سینما هلال اهواز در سانس فوق العاده اکران شد.

اما اقبال تماشاگران خوزستانی تا امروز که نیمه راه جشنواره فیلم فجر طی شده بیشتر به سوی فیلم های روز صفر، شنای پروانه و روز بلوا بوده که اکران ویژه و فوق العاده این فیلم ها نشان از این موضوع دارد.

گرچه این اقبال تا پایان جشنواره فیلم فجر و با اکران فیلم های جدید ممکن است دست خوش تغییراتی شود اما در مجموع می توان گفت این روزها شاهد آثار خوب و متفاوتی در فصل سینمای ایران هستیم که شور و نشاط خاصی را میان دوستداران هنر هفتم رقم زده است.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید