در سراي اهل قلم چهاردهمین نمایشگاه کتاب؛

"دریچه های نیمه باز نقاشی در شعر حافظ" بررسي و گشوده شد!

بررسی دریچه های نیمه باز نقاشی در شعر حافظ

نشست تخصصی "حافظ، نقاش فریبا" با بررسی دریچه های نیمه باز نقاشی در شعر حافظ با حضور سیما منصوری در بخش جنبی چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان برگزار شد.

به گزارش وب سايت حبيب خبر، سیما منصوری استادیار و دکترای تخصصی زبان و ادبیات فارسی در این نشست که شامگاه شنبه (۵ بهمن) برگزار شد،با اشاره به زیبایی هایی که در شعر حافظ وجود دارد، اظهار کرد: هنرهای پنهان و ظریفی در شعر حافظ وجود دارد و نقش آفرینی که قلم فریبا و سحرآمیز حافظ می آفریند،قابل بررسی است.

وی افزود: تقابل،تکمیل و تتمیم میان آرایه های ادبی شعر و هنرهای ذاتی شاعر مجموعه ای خلق می کند که در موازات مفاهیم اولیه ی شعر راه‌ می گشاید.

منصوری تصریح کرد: در واقع شعر معنی خودش را به ما القا می کند ولی شاعر به دور از دیوارهای محدود شعر،مغاهیم ثانویه ای را دنبال می کند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر گستردگی معانی شعر حافظ،خاطرنشان کرد: این مفاهیم ثانوی هرگز در نگاه نخست منظور نظر شاعر نیستند، اما یقیناً شاعر مصمم به فریب و سرگردانی مخاطب است.

منصوری ادامه داد: شاعر درصدد است تا با کنار هم چینی واژگان و نقاشی ظاهر جمله، معنای سومی بتراشد که با منطق هم خیلی سازگار نیست. اما فقط هنر و بازی با کلمات است.

این استادیار دانشگاه تصریح کرد: یکی از خصوصیات شعر حافظ، قدرت تصویرهاست و این از چیزهایی است که کمتر به آن پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه تصویر در مثنوی چیز آسان و ممکنی است،افزود: تصویرگری فردوسی را در شاهنامه و مخصوصاً نظامی را در کتاب‌های مثنویش ببینید،که چه زیبا طبیعت را تصویر می‌کند. این کار در غزل کار آسانی نیست، بخصوص وقتی که غزل باید دارای محتوا هم باشد. تصویر با آن زبان محکم و با لطافت‌های ویژه شعر حافظ و با مفاهیم خاصش چیزی نزدیک به اعجاز است.

منصوری شور آفرینی را از ویژگی های شعر حافظ برشمرد و اضافه کرد: شعر حافظ سرشار از مضامین و بویژه مضامین ابتکاری است و البته مضامین شعرای گذشته را با بهترین بیان و غالباً بهتر از بیان خودشان ادا کرده است.

وی یکی دیگر از خصوصیات شعر حافظ را روانی و رسایی آن دانست و گفت: هر کسی با زبان فارسی آشنا باشد، شعر حافظ را می‌فهمد.

این دکترای زبان و ادبیات فارسی در این نشست با بیان اشعاری از حافظ شیرازی به بررسی معانی مختلف آنها پرداخت که مورد استقبال مخاطبان چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان قرار گرفت.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید