امروز:
دوشنبه - 24 ارديبهشت - 1403
ساعت :

حمیدرضا اکبری

یک شاعر و نویسنده گفت: سطحی‌نگری و سفارشی‌نویسی مانع رشد کیفی شعر جوان شده است.

حمیدرضا اکبری در گفت‌وگو با ایبنا، با بیان اینکه ادبیات جوان ما در دو حوزه شعر و داستان سمت‌ و ‌سو ندارد، عنوان کرد: شعر و داستان جوان ما از تجربه خالی است و به سمت سفارشی شدن گرایش دارد. آنچه باید در یک جریان ادبی باشد در شعرو داستان جوان معاصر ما دیده نمی شود.

این شاعر با تاکید بر اینکه شاعران و نویسندگان جوان ما در انجام رسالت خود ضعیف عمل می‌کنند، گفت: بی‌گمان در ادامه این حرکت، ما شاهد ورود نوعی آسیب فرهنگی بر جامعه خواهیم بود.

باید در جست‌وجوی عواملی که موجب زوال و انحطاط شعر در جامعه است پرداخت  باشیم و اگر ادبیات از ابتذال و سطحی‌نگری مصون بماند شعر جوان  رشد خواهد کرد.

اکبری تاکید کرد: اگر جریان ادبی جوان ما متعالی و عاری از ابتذال شود در جامعه معاصر و مدرن تأثیر شگرفی خواهد گذاشت.

اگر تفکر منفعلانه و خنثی بر ادبیات معاصر ما سایه‌اش ادامه داشته باشد بر مخاطبان شعر هم تأثیر خواهد گذاشت و شعر به انحطاط و سطحی‌شدن سوق داده می‌شود و به  یک جریان سودآور صنعتی تبدیل خواهد شد.

 وی بیان کرد: متاسفانه امروزه با چاپ مجموعه‌ شعر‌های فراوان و به وجود آمدن این نگرش در بین شاعران جوان که می‌خواهند مجموعه شعر خود را هرچه سریع‌تر، به چاپ برسانند بی‌آنکه تجربه و جهان‌بینی در سرودن شعر ارزشمند کسب کرده باشند مواجه هستیم. تولید انبوهی از محصولات بی‌محتوای شعر و عرضه آثار سطحی آفت شعر جوان به شمار می‌رود.

از حمیدرضا اکبری تاکنون ۴۳ کتاب منتشر شده که از جمله آنها می‌توان به «من جنازه یک عشقم»، «شکل من باید بشوی»، «یوغ به گردن شیون من زد»، «با عطر مقدس کلمات»، «تمام نام‌های زیبا تویی» و «اسب باید بشوی تا نجیب بمیرم» اشاره کرد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید