امروز:
دوشنبه - 18 تير - 1403
ساعت :

 کاشت نهال انجیر به یاد قاسم آهنین‌جان

در روز درختکاری و در آستانه‌ سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مجموعه کتابخانه مرکزی استان خوزستان اقدام به کاشت نهال انجیر به نام و در یادبود شاعر فقید خوزستانی قاسم آهنین‌جان کرد.

رییس کتابخانه مرکزی استان خوزستان با نکوداشت یاد و خاطره شاعر فقید قاسم آهنین‌جان در این باره به ایسنا گفت: استاد قاسم آهنین‌جان، از چهره‌های ارزشمند ادبیات خوزستان، سال‌های مدیدی در محافل ادبی و برنامه‌های فرهنگی کتابخانه مرکزی استان خوزستان فعالیت داشتند و همواره حضور صمیمی ایشان موجب رونق و سرزندگی نشست‌های ادبی بود.

محمدرضا شکاری افزود: به پاس خدمات این شاعر فقید و در تکریم از شاعران فقید استان نهالی به یادگار در فضای سبز کتابخانه کاشته‌ شد.

او ادامه داد: با حمایت اداره کل کتابخانه‌های‌های عمومی استان خوزستان به زودی یادمان مفاخر علم و ادب در این کتابخانه برپا و در معرض دید اعضا و مراجعه‌کنندگان قرار گرفته خواهد شد.

غرس نهال انجیر به دست یکی از اعضای نوجوان کتابخانه و با حضور جمعی از کارکنان و شاعران استان در این کتابخانه انجام شد.

شعر کوتاهی از قاسم‌ آهنین‌جان:

 

* انجیر

"همین‌که رسیدیم به اشراق

به انجیرِ معبدِ بنفش در مِه

چنین گفت نگارین

که بنگر پاره‌های نور در اُفُق

که بنگر پاره‌های نور

بر جگر."

 

 کاشت نهال انجیر به یاد قاسم آهنین‌جان

قاسم آهنین‌جان (زاده ۲۶ شهریور ۱۳۳۷ ـ درگذشته ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰) شاعر، نویسنده، منتقد ادبی و فیلم‌ساز بود. وی فعالیت هنری را از سال ۱۳۶۴ آغاز کرد. از او بیش از ۱۱ عنوان کتاب به چاپ رسیده‌ است که کتاب «بچگی‌ها در شب سقاخانه» از وی اثر برگزیده سال ۱۳۸۶ کشور شد. وی همچنین بهترین فیلمنامه در جشنواره سراسری فیلم وحدت در سال ۱۳۶۸ را به خود اختصاص داد و از او در جشنواره سیزدهم شعر فجر به عنوان شاعر پیشکسوت تقدیر شد.

«ذکر خواب‌های بلوط»، «شاعر مرگ خویش می‌داند»، «خون و اشراق بر ارغوان جوشن‌ها»، «بخت تاریک در آفاق بنفشه و پروانه»، «گلی برای غریبان تا همیشه»، «برق رگ‌ها بر پولاد دریا»، «سوسن خاموش به‌وقت فراق»، «عطر غریب غزال مشرق‌ها»، «شاخه یاس به شام خرابات»، «لمعات خون»، «کودکی‌ها در شب سقاخانه» و «مینیاتورهای سیاه آهنین» مجموعه شعرهای سروده آهنین‌جان هستند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید