امروز:
يكشنبه - 16 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 

علیرضا طبایی که معتقد است: «سایه» از دیدگاه‌های مختلف بر ادبیات ما تاثیرگذار بود؛ از سهم او در تحولات غزل و شعر نو می‌گوید.

 

به گزارش حبیب خبر، این شاعر پیشکسوت در گفت‌وگو با ایسنا دربارۀ ویژگی‌های شعر امیرهوشنگ ابتهاج (هـ. ا. سایه) و در پی درگذشت این چهرۀ فقید ادبیات فارسی گفت: ابتهاج از دیدگاه‌های مختلف بر ادبیات ما تاثیرگذار بود؛ به‌خصوص در چند دهۀ اخیر، در تکوین و تحول غزل نقش موثری داشت.

 

او همچنین بیان کرد: ایشان مثل چند نفری دیگر در تحول و زنده نگاه داشتن غزل و میراثی که از گذشتگان به ما رسیده و همچنین در تحولی که در این چند سال در قالب غزل، فرم و شکل و محتوای غزل به وجود آمده، سهم داشتند، در کنار افراد دیگر در این زمینه فعالیت می‌کردند، تلاشی کردند و خوش بختانه تلاش‌شان موثر واقع شد.

 

طبایی در عین حال درباره فعالیت «سایه» در عرصۀ شعر نو نیز گفت: او از گذشته‌های دور، یعنی از چند دهۀ قبل در عرصۀ شعر نیمایی فعالیت و تحولاتی را که به وجود آمده بود، دنبال می‌کرد.

 

او بر این باور است که هوشنگ ابتهاج در تحولات عرصۀ شعر نیمایی سهم داشت و تکمیل کرد: برای مثال: چند کتابی که از ایشان در گذشته منتشر شده، در حقیقت جلوه‌ای از همان تاثیرپذیری و تاثیرگذاری بر شعر نیمایی است.

 

علیرضا طبایی در پایان علت این اثرگذاری را چنین عنوان کرد: چون در قالب نیمایی کار می‌کرد. البته بعدها بیشتر قالب غزل گرایش پیدا کرد و بیشتر در این زمینه فعالیت کرد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید