امروز:
دوشنبه - 17 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 

مدیر دفتر شعر حوزه هنری انقلاب اسلامی، سطح‌بندی، تنوع موسیقی و پایان‌بندی را سه شاخصه شعر نیمایی دانست و گفت: نیما راه جدیدی در حوزه شعر ایجاد کرد.

 

به گزارش حبیب خبر، علی داوودی در مراسم عصر شعر آیینی و بررسی مجموعه شعر نیمایی "ناگزیر" سروده "حامد صافی"- که به همت حوزه هنری خوزستان در تالار اجتماعات دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهوازبرگزار شد- شعر نیمایی را دارای ویژگی‌هایی برشمرد که تمایزاتی با دیگر اشعار مرسوم ادبیات دارد.

 

او جایگاه نیما در شعر و فرهنگ را فراتر از یک شاعر دانست و افزود: در طول تاریخ می‌بینیم این شعر بوده که بار بسیاری از مسایل و مفاهیم را به دوش می‌کشیده و شاعرانی همچون فردوسی، حافظ، مولوی و... در قالب اندیشه‌ورزان جامعه و فرهنگ ما ظاهر می‌شدند و فراتر از شخصیت عرفی شاعر در جامعه بودند.

 

او افزود: نیما نیز راه جدیدی در حوزه شعر ایجاد کرد و برخی سبک‌ها همچون شعر سپید از شعر نیمایی بهره گرفتند. در حقیقت نیما کاری کرد که نسیمی در شعر روزگار ما ایجاد شود چراکه آن رویکرد کهن دیگر پاسخگو نبود.

 

داودی کار مهم نیما را دعوت از ما برای نو دیدن و نوجویی برشمرد و گفت: ما قرار نیست یک قطعه شعر را با منطق نثر بخوانیم و حتما شعر راوی یک پیام بیرونی باشد بلکه شعر باید آفرینش داشته باشد زیرا به خلاقیت انسانی مربوط است.

 

او خاطرنشان کرد: آن چیزی که باید در مورد شعر نیمایی بشناسیم این است که وابستگی به وزن باعث درهم ریختگی نظام طبیعی گفتار می‌شود و یکی از دغدغه‌های نیما این بود که وابستگی به نظم برای ما مساله‌ساز است و عدول از عروض سنتی یکی از کارهای نیما تلقی می‌شود.

 

مدیر دفتر شعر حوزه هنری سطح‌بندی، تنوع موسیقی و پایان‌بندی را سه شاخصه شعر نیمایی دانست و تصریح کرد: موسیقی در شعر نیمایی به عنوان یک رکن متفاوت نسبت به شعر سنتی است که به شکل‌های مختلفی خود را نشان می‌دهد.

 

در ادامه، حامد صافی شاعر مجموعه شعر «ناگزیر» ویژگی‌های کتاب خود را بیان کرد و حجت‌الاسلام سید علی‌رضا شفیعی، وحید کیانی و حیدرعلی حزباوی شعرخوانی کردند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید