امروز:
يكشنبه - 30 ارديبهشت - 1403
ساعت :

نخستین نشست از سلسله وبینارهای هنر همسایگان ایران، با همکاری "کمپین هنر در برابر تاریکی" و "انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران" در ۱۵ آذرماه جاری در دانشگاه الزهرا برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی حبیب خبر، موضوع این جلسه- به دبیری ندا موسوی- مطالعه هنر معاصر افغانستان بود.

دکتر داریوش فرد دهکردی از اعضای هیات علمی و مدیر گروه گرافیک دانشگاه الزهرا و دکتر فریدالله ادیب آیین از هنرمندان پیشکسوت افغانستان به عنوان سخنرانان این نشست و شماری از علاقه مندان و دانشجویان هنر حضور داشتند.

ابتدا دکتر فرد دهکردی درباره تاریخ و پیشینه فرهنگی و هنری افغانستان و تاثیر متقابل آن بر فرهنگ ایران و کمبود مطالعات کافی درباره هنر افغانستان در سال های سخن گفت و به نبود اطلاعات کافی از" استاد رهرو" و "کبیر مکمل" و هنرمندان جوان معاصر افغان و لزوم حمایت از هنرمندان معاصر افغان و ارج گذاشتن به گسترش هنر و فرهنگ در کنار صنعت و ضرورت توجه به زمینه های فرهنگی و هنری افغانستان اشاره کرد.

 در ادامه ادیب آیین درباره رویکردها و علایق نقاشان پیشکسوت و همچنین نقاشان جوان افغانستان و مشکلات و چالش های آنان و تاثیر جنگ بر وضعیت مهاجرت و ناکامی آنان در ارایه آثارشان توضیح داد.

او گفت: از سال ۱۳۵۲ به بعد در افغانستان جنگ و نا امنی بوده ولی در عین حال هنرمندان به سختی در موضوعات چهره پردازی با احساسات مختلف انسانی و موضوعات جنگ و صلح به خلق اثر پرداخته اند.

این هنرمند ممتاز افغان پس از نمایش آثار هنرمندان گمنام و معاصر افغانستان به نمایش مجموعه آثار استاد نصرالله سروری پرداخت.

مرحوم نصرالله سروری از هنرمندان پیشتاز مردمی و برجسته افغانستان بود و مجموعه آثار او به دو بخش تقسیم می شود .

نخست مجموعه آثاری با موضوعات فلسفی از قبیل انسانیت، روحیات انسان، جدال های زندگی، عشق و قدرت و مفاهیم محدودیت و پوچی دنیاست.

سری دوم از آثار سروری اشاره به تاریخ افغانستان و بناهای فرهنگی و تاریخی و حضور زنان و مردان در کنار هم و در عرصه های اجتماعی دارد.

در بخشی از این مجموعه آثار با ارزش به زندگی بومی و عشایری در طبیعت افغانستان اشاره شده است.

 آثار نصر الله سروری شامل ۱۲۵ اثر نقاشی با ارزش که در ۹ دوره حکومت افغانستان به تصور کشیده است.

 این مجموعه با عنوان راه لاجورد از طرف اداره کل موزه های وزارت میراث فرهنگی و گرد شگری صنایع دستی ثبت شده است که می تواند به عنوان موزه خصوصی فعالیت کند.

در این میان به دیواره نگاری های موزه معاصر افغانستان که توسط استاد سروری انجام شده نیز اشاره می شود.

 در پایان آثار انتزاعی و مدرن استاد فریدالله ادیب آیین به نمایش در آمد که بسیار مورد توجه و علاقه مخاطبان قرار گرفت.

از جمله آثار مدرن این هنرمند تابلو "مقام افیون"است که با استفاده از نماد گاو به عنوان نشانه ای از قدرت، تاثیر مواد مخدر در نابودی انسان را نمایش می دهد.

این هنرمند با بکارگیری رنگ ها و طیف های رنگی متفاوت، کوچه باغ ها و مشکل های اجتماعی و بحران های مردم کشورش را با بیانی انتزاعی به تصویر کشیده است.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید