امروز:
جمعه - 28 ارديبهشت - 1403
ساعت :

پیشکسوت و میراث‌بان کول فرح ایذه درگذشت

 

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان از درگذشت میراث‌بان کول فرح ایذه در خوزستان خبر داد.

 

به گزارش حبیب خبر از اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، سید حکمت‌ الله موسوی ضمن عرض تسلیت به خانواده مرحوم اسدی و مردم شریف و فرهنگ دوست شهرستان ایذه گفت: عبدالرحیم اسدپور پیشکسوت دلسوز و میراث‌بان خوزستانی بود که سال‌ها در راه مراقبت و حفاظت از آثار تاریخی، فرهنگی کشور، عمر و جوانی خود را صرف خدمت به فرهنگ کشور کرد.

 

او گفت: وجود افراد فرهنگ دوستی مانند زنده یاد اسدی باعث غنای فرهنگی کشور می شود و فقدان این گنجینه های میراث دوست بدون تردید ضایعه ای تلخ، برای خانواده بزرگ میراث فرهنگی و همچنین  علاقمندان میراث فرهنگی خواهد بود.

 

موسوی افزود: زنده‌یاد اسدی را تمامی میراث دوستان، اصحاب رسانه و مردمی که از نزدیک با او ارتباط داشتند با نام «عمو بَلِیطی» می‌شناختند؛ میراث‌بانی فرهیخته که از دوران کودکی و نوجوانی به واسطه زندگی در کنار آثار تاریخی کول فرح و شناخت کافی از این داشته‌های ارزشمند فرهنگی  با علاقه، متانت، آرامش  و کاملا دلسوزانه و دلنشین بازدیدکنندگان و پژوهشگران را با فرهنگ و میراث ایرانی اسلامی آشنا و توصیه به مراقبت از آثار می‌کرد و با توجه به علاقه‌ای که در نگاه بانی از این آثار از خود نشان می‌داد در سال ۱۳۸۰ به عنوان میراث‌بان به استخدام اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ایذه درآمد.

 

 او گفت: مرحوم عبدالرحیم اسدی در سال ۱۳۳۰ در شهرستان ایذه دیده به جهان گشود و سال‌ها در خانه پدری خود در دره باستانی کول فرح به مراقبت، صیانت و حفاظت از آثار تاریخی می‌پرداخت.

متاسفانه این مرد و همکار ایران‌دوست و دوست داشتنی پس از یک دوره بیماری سرانجام صبح پنجشنبه (۲۲ مهر ۱۴۰۰) در ۷۰ سالگی در بیمارستان شهدای شهرستان ایذه دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید