امروز:
پنجشنبه - 13 ارديبهشت - 1403
ساعت :

فیلمی که نویسنده فقید «کیمیا» برای امام(ره) نوشت

 

مسعود بهبهانی‌نیا ـ نویسنده بسیاری از سریال‌های نام‌آشنای تلویزیون ـ شامگاه گذشته به شکلی کاملا ناگهانی از دنیا رفت. مردِ متینِ خالق قصه‌ها، سال‌ها بود که می‌نوشت و اتفاقا خوب هم می‌نوشت. از «نرگس» پرهیاهوی اوایل دهه ۸۰ گرفته که با رفتن ناگهانی پوپک گلدره پرهیاهوتر هم شد تا «کیمیا»ی ۱۱۰ قسمتی اوایل دهه ۹۰ که هنوز هم به عنوان بلندترین مجموعه تلویزیونی از آن یاد می‌شود.

به گزارش حبیب خبر به نقل از ایسنا، مسعود بهبهانی‌نیا در زمان حیات با کارگردان‌های مطرح بسیاری در حوزه تلویزیون همکاری داشته است. سیروس مقدم، ابراهیم حاتمی‌کیا، حسین سهیلی‌زاده، جواد افشار، حمید لبخنده، مسعود شاه‌محمدی، عبدالله باکیده و ابراهیم شیبانی سازندگان قصه‌های او از دهه ۷۰ تاکنون بوده‌اند.

اما همکاری مسعود بهبهانی‌نیا با محمدمهدی عسگرپور ـ کارگردان ـ به تله‌فیلمی درباره امام(ره) برمی‌گردد. «نسیم شمال ـ باد جنوب» عنوان این فیلم بود که مناسب دیدیم همزمان با سی‌ودومین سالگرد رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی به اختصار به آن بپردازیم.

«نسیم شمال ـ باد جنوب» در سال ۸۴  به سفارش گروه فیلم و سریال شبکه تهران ساخته شد و ایرج محمدی تهیه کنندگی آن را عهده دار بود. محمدمهدی عسگرپور بعد از ساخت فیلم سینمایی «قدمگاه»، فیلم «نسیم شمال باد جنوب» را ساخت و بازیگرانی چون اسماعیل خلج، مرحوم کریم اکبری مبارکه (که به تازگی به دلیل ابتلاء به کرونا از عالم هنر پرکشید) و مهدی قربانی مقابل دوربین رفتند.

داستان فیلم بر اساس فیلم‌نامه‌ای از مسعود بهبهانی‌نیا در بهمن سال ۵۷ می‌گذشت؛ نوجوان ۱۵ ساله‌ای که بر فراز کوه‌های سوادکوه، در روستایی زیبا به نام دره گل با خانواده‌اش زندگی می‌کند، با شور و شوق دیدار امام(ره) مواجه می شود و این اشتیاق او را با ماجراهایی روبه رو می‌سازد. نوجوانی ۱۵ ساله در کوه های سواد کوه در روستای زیبایی به نام «دره گل» با پدر و خواهر کوچکش زندگی می‌کند، شور و شوق دیدار امام این نوجوان روستایی را با ماجراهای روبرو می‌سازد.

اسماعیل خلج، بازیگر و هنرمند باسابقه‌ی تئاتر که قبل از بازی در «نسیم شمال باد جنوب» در «یک تکه نان» کمال تبریزی حضور داشت، در این فیلم نقش پدر را بازی کرد و مهدی قربانی نقش نوجوان را ایفاء می‌کرد.

تصویربرداری این فیلم در آن زمان به مدت ۴۰ روز در روستای سوادکوه، شهرک سینمایی دفاع مقدس و تهران انجام شد.

ایرج محمدی درباره این پروژه گفته بود، «وقتی آقای عسگرپور طرح اولیه فیلمنامه را پسندید، مسعود بهبهانی‌نیا که آخرین تجربه نویسندگی اش را در سریال «خاک سرخ» ابراهیم حاتمی کیا شاهد بودیم، پس از بازنویسی های مکرر نگارش آن را به انجام رساند.»

نسیم شمال باد جنوب در این سال ها بارها به مناسبت‌های مختلف از شبکه های تلویزیونی پخش شده است.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید