امروز:
سه شنبه - 28 فروردين - 1403
ساعت :

 خانه خالق همسایه ها چوب حراج‌ خورد

فروش خانه احمد محمود، نویسنده و داستان نویس و خالق "همسایه ها "و" زمین سوخته " روز شنبه از سوی خانواده این نویسنده موجب نگرانی‌ اهالی فرهنگ و قلم شد.

جمعی از اهالی قلم و فرهنگ فروش خانه این داستان نویس ایرانی را چوب حراجی بر سر فرهنگ و هنر خوزستان می‌دانند و معتقدند ارزش معنوی این اثر با هیچ چیز قابل قیاس نیست و حیف است فضای فیزیکی یادآور یک نویسنده ملی اینگونه از خاطرها پاک شود. خانه پدری احمد محمود جایی که او کودکی و جوانی خود را در آن گذرانده است در منطقه سی متری اهواز قرار دارد. این‌منطقه که به نوعی بافت تاریخی اهواز محسوب می‌شودو با توجه به اینکه کلانشهر اهواز تاکنون از داشتن موزه محروم مانده، خانه این نویسنده می‌توانست این ظرفیت را برای اهواز ایجاد کند. فروش خانه را از فضای مجازی متوجه شدم فرزند احمد محمود شامگاه شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: فروش خانه را از فضای مجازی متوجه شدم و برای آن بسیار ناراحتم اما چه می‌توان کرد؟ سیامک اعطا بیان کرد: این خانه متعلق به پدربزرگ من و متعلق به ورثه است و انحصار وراثت نیز صورت گرفته است. وی افزود: این خانه در برگیرنده بخش زیادی از خاطرات پدرم است و لوکیشن کتاب "زمین سوخته" او زیرزمین همین خانه است خانه ای که احمد محمود از کودکی تا جوانی در آن بزرگ شد و پس از آن بنا به دلایلی به تهران رفت. فرزند این نویسنده با ابراز نگرانی نسبت به سرنوشت این خانه بیان کرد: بارها از برخی ارگان‌های فرهنگی پیگیر ثبت این خانه به عنوان خانه مشاهیر بودم اما هیچکدام کاری نکردند. وی ادامه داد: الان خانه برخی مشاهیر مانند محمود دولت آبادی، شاملو و... به عنوان خانه مشاهیر پلاک زده اند اما این اتفاق برای منزل احمد محمود رخ نداده‌است. اعطا گفت: در هر صورت امیدوارم این خانه به دست کسی بیفتد که آن را بازسازی و به محیطی فرهنگی تبدیل کند البته خودم نیز سعی میکنم این مساله را پیگیری کنم. این خانه لوکیشن نوشته‌های محمود بود یک دوستدار میراث فرهنگی با انتشار خبر خانه این داستان‌نویس ایرانی بیان کرد: احمد محمود نخستین نویسنده دفاع مقدس به نام "زمین سوخته" بود که این کتاب را پس از شهادت برادرش در جبهه به رشته تحریر درآورد. مجتبی گهستونی با تاکید بر این که پیش از این بارها و ثبت و حفاظت از خانه احمدمحمود با دستگاه‌های متولی درمیان گذاشته شده است گفت: اما شاهد کوتاهی‌ نهادهای متولی و ثبت نشدن این اثر در فهرست آثار ملی هستیم. وی بیان کرد: این خانه می‌توانست موزه‌ مشاهیر اهواز باشد و علاوه بر زنده نگهداشتن نام نویسنده موجب رونق گردشگری فرهنگی در اهواز نیز بشود. اتاق احمد محمود در انتهای حیاط و زیر طاق در سمت راست واقع شده است احمد محمود در این خانه مثل همه خواهران و برادران در کنار مادر و پدر زندگی می‌کرد. در کتاب های وی  شخصیت‌ها و مکان‌های زیادی مثل مسافرخانه شکوفه به شکل واقعی وجود دارد. به گفته این دوستدار میراث فرهنگی "شخصیت صابر در کتاب "زمین سوخته" برادر کوچکتر احمد محمود است که در این خانه زندگی می‌کند شخصیت صاحب در زمین سوخته همان برادرشان قاسم است که شاهد شهادت محمد بود، نام محسن و مینا هم که برادر و خواهرهای احمد محمود هستند در "زمین سوخته" آمده است احمد در داستان‌هایش اسم شخصیتهایش را بدون دلیل  انتخاب نمی‌کرد. 

"زمین سوخته" درواقع روایتی واقعی از جنگ است و جای جای این خانه شاهد حوادث بسیار بوده که در داستان‌های مختلف، احمد محمود از آن الهام گرفته است. " خانه احمد در بافت تاریخی اهواز است معاون اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با بیان این که این خانه ثبت ملی نبود بیان کرد: آنجا خانه پدری احمد محمود است و برای ثبت ملی یک خانه نیاز به ضوابط خاصی مانند ارائه و اثبات  ارزش تاریخی یا وقوع یک رویداد خاص در آن بنا هست. احمدرضا حسینی‌بروجنی ادامه داد: پرونده ثبت ملی برای این اثر چند سال پیش تشکیل شد اما به نتیجه نرسید از این رو قرار شد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان آن را خریداری و تبدیل به خانه مشاهیر کند تا به واسطه فعالیت فرهنگی میراث فرهنگی وارد عمل شود و آن را ‌ به عنوان خانه مشاهیر در فهرست آثار ملی ثبت کند که در این زمینه نیز هیچ اتفاقی نیفتاد. وی با اشاره به اینکه قدمت بنا به پهلوی دوم برمی گردداما شاخص‌های یک اثر تاریخی را ندارد گفت: در هر صورت این بنا در محدوده مصوب بافت تاریخی اهواز است چنانچه مالک جدید قصد تبدیل آن به احسن‌ یا تخریب آن را دارد باید از میراث فرهنگی مجوز دریافت کند. معاون میراث فرهنگی خوزستان افزود: اداره ثبت اسناد باید برای خرید و فروش بنایی که تاریخی به شمار می آید،  از اداره کل میراث فرهنگی استعلام بگیرد، در چنین بنایی که ارزش تاریخی ندارد مانعی برای نقل و انتقال بنا وجود ندارد اما خریدار باید ضوابط حافظتی را رعایت کند. به گزارش ایرنا، احمد اعطا معروف به احمد محمود در بررسی تاریخ بیست ساله ادبیات داستانی ایران از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۷۷ به عنوان برترین داستان نویس و رمان پرداز بیست سال ادبیات داستانی در جامعه ادبی ایران شناخته می‌شود و هنوز هم باگذشت چندین سال از درگذشت این داستان نویس جنوبی بر تعداد علاقه‌مندانش افزوده می‌شود. احمد محمود فعالیت ادبی خود را با نگارش چند داستان در سال‌های ۱۳۳۳ تا ۱۳۳۶ در مجله‌های تهران آغاز کرد و پس از آن موفق به انتشار آثاری شامل "دریا هنوز آرام است"، مجموعه داستان "بیهودگی"، "زائری زیر باران"، مجموعه "پسرک بومی‌ و غریبه‌ها"، "همسایه‌ها"، رمان "داستان یک شهر"، رمان "زمین سوخته"، مجموعه داستان های "دیدار"، "قصه آشنا"، "از مسافر تا تب خال"، رمان سه جلدی "مدار صفر درجه"، "درخت انجیر معابد" شد. رمان همسایه‌های احمد محمود یکی از جنجالی‌ترین کارهای یک داستان نویس ایرانی است که با سبک ادبی خاص همچنان علاقه مندان خود را دارد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید