نظرات
- اولین نظر را شما بدهید
"عبدالله محمدزاده سامانلو" متولد ۲۰ مهر ۱۳۵۹، ساکن تهران و کارشناس ادبیات ترسیمی است.
او در زمینه شعر و ترانه و تحقیقات ادبی و تاریخی فعالیت می کند. در کنار کارش، از مسیر شعر و ادبیات و مطالعه دور نشده و روزی سه ساعت مطالعه دارد.
عاشق غزل و شعر سپید و حجم است و درکار ترانه سرایی هم فعالیت دارد. با چند تا خواننده خوش صدا که حامیان مالی قوی هم دارند، همکاری می کند.
این شاعر به غیر از کتاب ترانه های چاپ شده که مربوط به سال ۹۲ است یک مجموعه ترانه، دو مجموعه سپید عاشقانه و اجتماعی و یک مجموعه شعر کوتاه آماده برای چاپ دارد که قرار است امسال آماده شوند...
* میان شعر و ترانه کدام یک سخت تر است و کدام را بیشتر دوست دارید؟
درباره اینکه شعر یا ترانه کدام سخت تر است به نظر من بستگی به کسی دارد که استعداد و علاقه به موسیقی دارد و مسلما ترانه سرایی حس و حال موسیقی را می خواهد و چون بیشتر به زبان محاوره است. پس برای برخی ممکن است سخت باشد هر چند الان ترانه ها هم چند دسته شده اند که به سبک عروض یا ملودی گفته می شود که خیلی اصول رعایت نمی شود.
ولی در کل در شعر نو به ویژه شعر سپید با تجربه های قبلی در شعر کلاسیک و مطالعه اشعار، سبک ها و تاریخ ادبیات مسلما در سرودن اشعار سپید قوی تر و موفق تر خواهیم بود و حرفی برای گفتن خواهیم داشت چرا که واقعا در شعر کلاسیک و ترانه خیلی حرف های بکر و خاص و فراخور جامعه الان را به زبان، فرم خاص و تکنیکی و در ساختار زبانی آزادتر نمی توان گفت؛ پس اگر شاعر یا ترانه سرای حرفه ای باشید هر کدام سختی های خودش را دارد.
من به غزل، شعر سپید در ساختار شاملویی با آهنگ و گفتار و فرا گفتار و شعر حجم و ترانه سرایی علاقه زیادی دارم و حتی هر روز می نویسم.
* به عنوان کسی که ترانه کار می کنی ملاک تان برای شروع یک همکاری چیست؟
به عنوان یک ترانه سرا اولا صدای دلنشین که اول از همه خودم دوست داشته باشم و استاندارد بخواند و با اصول موسیقی استوار باشد که از همکاری پشیمان نشوم برای من خیلی مهم است. اصول ترانه سرایی و موسیقی را به خاطر هر خواننده ای زیر پا نمی گذارم و از نظر درآمدی هم زیاد در فکرش نیستم جز اینکه کمکی باشد برای پیشرفت و پیشبرد اهدافم .
* اگر خواننده کار اولی باشد با وجود گمنامی خواننده، حاضر هستید همکاری کنید ؟
بله اگر خواننده ای اولین کارش هم باشد و صدای خواننده و ملودی و آهنگ به دلم بنشیند و احساس خرسندی داشته باشم حتما همکاری خواهم کرد .
* کدام شاعر یا ترانه سرا بیشترین تاثیر را بر کارهای شما گذاشته است؟
در شعر کلاسیک به ویژه غزل، مولوی، سعدی، شهریار و افشین یداللهی و در شعر نو و سپید بیشتر از احمد شاملو و در ترانه سرایی بیشتر از افشین یداللهی.
* از مشکل شاعران و ترانه سرایان بگویید و این که راهکار شما چیست؟
در کار شاعران کلاسیک و ترانه سرایان جوان قاعده و اصول هنوز پابرجاست و تنومند؛ هنوز قدرت مشترکی وجود دارد برای نقد و بررسی شعر از نظر وزن و آهنگ و قافیه و مضمون و ...ولی بیشترین مشکل در شعر نو و تنوع فرم ها به خصوص نقدهای متنوع است. در نظر نگرفتن اصول و قواعد و مولفه های شعر نو به ویژه در شعر سپید آن هم از سوی تازه واردان و نا آشنا به شعر کلاسیک باعث شده شعر سپید را با دلنویسی و ساده نویسی و نثر نویسی اشتباه بگیرند. حتی در میان شاعران به ظاهر برجسته تنوع زیاد شده و اگر مقایسه شعر با بزرگان نباشد شعرهای موجود در فضای مجازی اصلا قابل نقد و بررسی نیست.
نکته دیگراینکه اشعار شاعران برجسته و قدرتمند در میان شاعران نوپا و فعال در فضای مجازی باعث شده که بسیار مهجور و غریب بمانند و هیچ نظارتی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد یا خانه شعر و ترانه یا کانون های شعر بر فضای سالم و شاعران معتبر نیست تا مکان استانداردی برای درج اشعار باشد.
آیا در شعر به نوآوری توجه دارید ؟
بله به ویژه در شعر سپید و گونه های دیگر سعی کرده ام مضمون را با نگاه تازه به آن در ذهن و تخیلم شاخ و برگ بدهم و با داستان شعری منظم و مرتبط و با ساخت ترکیب و تشبیه و تصویر و کشف های تازه مفاهیم ابتکاری تازه ای داشته باشم که خاص خودم باشد به ویژه در تصویرسازی از مقوله های فرا گفتار و شعر حجم در شعر سپید استفاده می کنم؛ با حفظ زبان رسمی و ادبی و آهنگ منظم شعر سپید.
* به نظر شما چه عوامل یا کسانی می توانند به شعر و شاعران نوپا صدمه بزنند؟
شعر به سرعت در حال رشد و پیشرفت و دگرگونی است و این مسیر حرکت به سمت ادبیات غرب و جهان است.
ولی با این حال با جست و جو در شبکه های مجازی و اینترنت در می یابیم که بسیاری هستند برای جلب توجه و اینکه در این مسیر حرکتی نو کرده باشند و اسم و رسمی برای خود به وجود آورند دست به ابداعات در فرم شعر یا در تنوع اشعار کوتاه از اسم های مختلف و شکل و قوانین متفاوتی استفاده می کنند که در چهارچوب منطقی و استانداردی ندارد و این عوامل باعث می شود تا شاعران نوپا مدت زمانی را سرگردان صرف کنند و بدون کسب اصول شعر و پشتوانه قوی، گرفتار این برکه های گل آلود شوند. متاسفانه بدون اینکه چیزی یاد بگیرند اطلاعات غلط دریافت می کنند و از مسیر دریای شعر و جوامع ادبی خارج می شوند و جایگاهی ندارند. تا دوباره بخواهند برگردند با تجربه ای تلخ همراه خواهند بود. این جریان ها به ویژه در شعر کوتاه بیشتر است که دارای شکل های مختلفی چون سه گانی، سروش، پریسکه، چکه، چامک، سپکو و ... است.
* آیا بیماری کرونا تاثیری روی شعر شما و اشعار دیگران در این روزها داشته است؟
خوب مشخص است که این جریان و همه گیر بودن در سطح جهان تاثیرات فراوانی روی زندگی، اخلاق، رفتار، معیشت، معاشرت و همنشینی و رفت و آمد و همچنین وضعیت بازار کار گذاشته است و اختلال چشمگیری به وجود آورده است و بدیهی ست که شاعران هم از همین مردم هستند و چه بسا با درک و توجه و احساسات بیشتر روی اشعار شاعران و حتی من تاثیر فراوانی داشته است چرا که وضعیت زندگی مردم را از نظر اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و روانشناسی مختل کرده و صدمات فراوانی وارد کرده است و شاعران و ترانه سرایان و حتی خواننده ها در این امر فعالیت کرده اند و در اطلاع رسانی یا شرح حال و ایجاد فضای مناسب برای بهبودی و انرژی مثبت دادن تلاش کرده اند.
و سخن آخرم این است که کاش بررسی جدی درباره چاپ کتاب و حتی سایت ها و انجمن ها و نشریه ها و ماهنامه ها و نیز ابداعات اهل شعر و انواع نام های مختلف و سبک های عجیب و غریب- که باعث به هم ریختگی و ایجاد تشنج و هرج و مرج در جامعه ادبی و شعری شده و حتی شاعران نوپا را سرگردان و سردرگم می کنند- صورت می گرفت.
مصاحبه کننده: اسماعیل مسیح گل
ارسال نظر به عنوان مهمان