امروز:
سه شنبه - 18 ارديبهشت - 1403
ساعت :

مشاور فرهنگی هنری استاندار خوزستان‌ گفت: کرونا باعث انفعال و رکود کامل حوزه فرهنگ و هنر نشد و با برگزاری کلاس، جلسات نقد و بررسی، معرفی کتاب، نقد ادبی و اکران آثار سینمایی به‌صورت آنلاین آسیب کمتری به اقتصاد و معنویت این حوزه وارد شد.

 رضا کیانی روز چهارشنبه ۲۸ خردادماه درباره وضعیت حوزه فرهنگ و هنر در ایام کرونا در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا محدودیت‌هایی در ابعاد مختلف فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری ایجاد شد.

وی با بیان اینکه در ایام کرونا به خاطر احساس مسئولیت و خلاقیت پیشکسوتان و هنرمندان فعالیت‌های فرهنگی و هنری با رکود و انفعال کامل مواجه نشد، افزود: در فضای مجازی و به طریق مختلف برخی فعالیت‌های فرهنگی و هنری تا حدودی تداوم یافت و تلاش هنرمندان باعث شد که نشاط اجتماعی و فکری همچنان پویا و زنده بماند.

مشاور فرهنگی و هنری استاندار خوزستان ادامه داد: در این محدودیت‌ها و شرایط سخت فرصت‌های ارزشمند و خلاقانه به وجود آمد که این تجربه می‌تواند در شرایط سخت دست آوردهای ماندگاری برای آینده جامعه فرهنگی به دنبال داشته باشد.

کیانی گفت: می‌توان با استعانت از فضای مجازی برخی فعالیت‌های فرهنگی و هنری را در محیط خانواده‌ها اشاعه داد.

وی به ایام کرونا و اثبات این مسئله که ضرورت ندارد برخی از فعالیت‌ها با امکانات سخت‌افزاری بالا و به شکل حضوری برگزار شود اشاره و اضافه کرد: به‌وسیله فضای مجازی و در خانه می‌توان برخی فعالیت‌های ارزشمند و سازنده فرهنگی و هنری را ادامه داد.

مشاور فرهنگی و هنری استاندار خوزستان عنوان کرد: نسل‌های مختلف، پیشکسوتان و دانشگاهیان در نقاط مختلف ایران هریک به‌نوعی به فعالیت‌های فرهنگی و هنری ارج نهاده و با همکاری مردم این‌گونه فعالیت‌ها را زنده نگه داشتند.

وی خاطرنشان کرد: در ایام کرونا شاهد برگزاری جلسات نقد و بررسی فرهنگی و هنری، معرفی کتاب، نقد ادبی و حتی آسیب‌شناسی فضای ای حوزه بودیم و برخی از ادارات به‌خصوص ادارات فرهنگی و هنری در کنار مردم و سازمان‌های مردم نهاد تلاشی جامع و فراگیر در این زمینه کردند.‌

کیانی از اکران آنلاین (در خانه) برخی از آثار سینمایی در بعضی سایت‌ها خبر داد و گفت: علیرغم آسیب‌هایی که در این ایام به اقتصاد سینما وارد شد اکران آنلاین توانست بخشی از این آسیب‌ها را کاهش دهد و مردم نیز از دستاوردهای روز سینما محروم نشدند.

مشاور فرهنگی و هنری استاندار خوزستان در ادامه مطلب فوق، اضافه کرد: اکران آنلاین کار ارزشمندی بود که نیاز به آسیب‌شناسی، تحلیل جامع و نقد و بررسی برای بهتر شدن دارد اما همین عمل شایسته تقدیر است.

وی به‌عنوان عضوی از خانواده فرهنگ و هنر به اهمیت جان هنرمندان نسبت به فعالیت آن‌ها تأکید و تشریح کرد: بازگشایی تالارها، سینماها، نمایشگاه‌ها و نظیر آن تا زمانی که احساس امنیت لازم حاصل نشود ضروری نیست.

مشاور فرهنگی هنری استاندار خوزستان با بیان اینکه مسائل آسیب‌دیده فرهنگ و هنر مانند اقتصاد در ایام کرونا نیز می‌تواند ادامه پیدا کند، افزود: تعدادی کلاس آنلاین برای کاهش آسیب‌ها در بخش فرهنگ و هنر برگزار شد که با توجه به جدید بودن این تجربه نیازمند پیدا کردن راه درست برای برگزاری این کلاس‌ها است.

وی ادامه داد: شرایط موجود کرونایی را درک کرد و نباید دائم فعالیت‌ها و زنده نگه‌داشتن فرهنگ و هنر را درگرو نشست‌های حضوری بدانیم.

کیانی با بیان اینکه در دوران قبل از کرونا به فعالیت‌ها و نشست‌های حضوری تأکید داشتم، تصریح کرد: با توجه به شرایط باید واقعیت‌ها را در نظر گرفت و جان هنرمندان را اولویت قرارداد.

وی به فرصت‌های قرنطینه و در خانه ماندن برای مطالعه، تحلیل جامع کتاب‌ها و مجله‌های تخصصی اشاره کرد و گفت: در فراز و نشیب‌های کار و زندگی از آن‌ها غافل بودیم و این ایام فرصت خوبی برای استفاده و ارج نهادن به کتاب و کتاب‌خوانی است.

مشاور فرهنگی هنری خوزستان عنوان کرد: اگر در ایام قرنطینه به شکل جمعی و در کنار خانواده کتاب بخوانیم علاوه بر جنبه فکری و تقویت سطح فرهنگی و هنری، همگرایی و انسجام، تأثیرات روحی و روانی مثبتی را نیز از خود برجای می‌گذارد.

وی تأکید کرد: باید مراقب آسیب‌های اجتماعی که از راه‌های جدید نفوذ می‌کند بود که یکی از راه‌های مقابله با این آسیب‌ها غنی‌سازی فکر و فضای ذهن کودکان، نوجوانان و دانش آموزان است.

کیانی در پایان یادآور شد: برخی از کتاب‌فروشی‌ها اقدام به ارسال کتاب با پیک رایگان برای مشتریان کرده که کارهایی از این قبیل می‌تواند به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، قرنطینه و فرهنگ کتاب‌خوانی در این ایام کمک کند.

خبرنگار: سروش یوسفی

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید