امروز:
جمعه - 28 ارديبهشت - 1403
ساعت :

"نمی‌توانم نفس بکشم" نماد مبارزه با تبعیض نژادی است

 یک هنرمند خوزستانی گفت: پوستر "نمی‌توانم نفس بکشم" در اعتراض به نژادپرستی و خشونت پلیس آمریکا، در مرگ جورج فلوید سیاه پوست آمریکایی است.

محمد باوی زاده روز سه‌شنبه هدف از طراحی پوستر "نمی‌توانم نفس بکشم" را مبارزه با تبعیض نژادی بیان کرد و افزود: نژادپرستی نوع خاصی از تعصب است که بر مبنای استدلال نادرست و عمومی کردن برخی خصوصیات به گروهی از انسان‌ها است که با طراحی این پوستر ، مبارزه با نژاد پرستی و مخالفت خود را با این حرکت نشان دادم.

وی با بیان اینکه ترکیب بندی این اثر به صورت فارسی طراحی شده افزود: در این اثر از خطوط معمولی و طرح‌های ساده و رنگ‌هایی که در نگاه اول، تصویری معمولی را به ذهن منتقل می‌کند استفاده شده است .

این هنرمند گرافیست ادامه داد: "نمی‌توانم نفس بکشم" به صورت پوستر گرافیک در قطع ۱۰۰ در ۷۰ طراحی شده است؛ اثری دیگر با موضوع "پرستاران و مبارزان خط مقدم در جبهه ویروس کرونا" درحال آماده شدن است که به زودی رونمایی خواهد شد.

باوی زاده گفت: پوستر "نمی‌توانم نفس بکشم" بر گرفته از بخشی از تابلوی گرنیکا اثر نقاش معاصر اسپانیایی، پابلو پیکاسو است که بمباران دهکده گرنیکا در شمال این کشور توسط بمب‌افکن‌های آلمان نازی در آوریل ۱۹۳۷ را به تصویر کشیده‌ است.

به گزارش ایرنا، به دنبال کشته شدن فلوید به دست درک شاوین افسر پلیس آمریکا در شهر مینیاپولیس که ۲۶ ماه مه (۶ خرداد) رخ داد، آمریکا و بسیاری از کشورهای جهان شاهد تظاهرات در اعتراض به نژادپرستی و خشونت پلیس هستند.

فلوید در حالی که پلیس سفیدپوست شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا آمریکا زانوی خود را بر گلوی او گذاشته بود، فریاد می‌زد "زانویت را بردار، نمی‌توانم نفس بکشم" به قتل رسید. در پی مرگ وی، موجی از اعتراض‌های گسترده ضد تبعیض نژادی این کشور و سراسر جهان را فراگرفت.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید