امروز:
چهارشنبه - 12 ارديبهشت - 1403
ساعت :

مدیرکل ارشاد اسلامی خوزستان:حوزه فرهنگ‌ در بحبوحه کرونا فراموش نشود

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: باتوجه به تاثیری که شیوع ویروس کرونا بر حوزه فرهنگ و هنر گذاشته است از مسوولان استان انتظار می‌رود حوزه فرهنگ و هنر را در بحبوحه کرونا فراموش نکنند.

محمد جوروند چهارشنبه اظهار کرد: هنرمندان خوزستان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون جوانمردانه به این مساله ورود کرد و تلاش‌هایشان از جمله پویش‎های آنان همچنان ادامه دارد که این پویش در خانه ماندن مردم بی‌تاثیر نبوده است.

وی افزود:  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از زمان شیوع کرونا تا به امروز نه تنها فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود را محدود نکرده بلکه اگر میزان فعالیت‌های سال جاری را با پارسال مقایسه کنیم چندین برابر بیشتر فعالیت در حوزه‌های مختلف انجام شده که تنها فرق آن با سال‌های گذشته تغییر در مکان و موقعیت برگزاری فعالیت‌ها بوده که از فضای حقیقی به فضای مجازی  منتقل شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تصریح کرد: یک هزار و ۵۱ فعالیت شاخص از سوی اداره کل ارشاد در سراسر خوزستان اجرا شده که اگر بخواهیم با برنامه های فرعی این میزان را حساب کنیم قطعا میزان آن بسیار بیشتر از این رقم خواهد بود.

وی توضیح داد: از ابتدای راه اندازی  "پویش در خانه بمانیم"  از هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر دعوت به عمل آمد تا از این طریق مردم را به ماندن در خانه تشویق کنند، هنرمندان سرشناسی  در این پویش حضور داشتند و فعالیت‌های خوبی نیز ارایه کردند.

جوروند ادامه داد: پس از راه اندازی این پویش از  همه شهرستان‌های خوزستان در حوزه‌های مختلف خواسته شد جشنواره‌های متنوعی را تعریف و اجرا کنند تا از این طریق علاوه بر این که مردم در خانه بمانند بلکه ارتباط مجازی با فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیز داشته باشند.

وی تاکید کرد:  براساس برنامه‌های صورت گرفته هیچ شهرستانی از فعالیت‌های هنری و فرهنگی و هنری بی‎نصیب نماند و فعالیت‌هایی در حوزه کانون‌های مساجد نیز در کنار دیگر حوزه‌ها، فعالیت‌های مختلفی در همه شهرستان‌ها داشتند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان کرد: علاوه بر حوزه‌های نرم‌افزاری در حوزه‌های سخت افزاری نیز فعالیت‌های خوبی صورت گرفت که از جمله آن‌ها می‌توان به فعالیت طراحان مد و لباس استان خوزستان اشاره کرد، این طراحان از ۲۰ اسفند تا امروز فعالیت‌های خوبی در حوزه تولید لباس‌های حفاظتی و ماسک داشته‌اند.

وی با اشاره به راه اندازی کارگاه های مختلف در همه شهرها از سوی اداره کل ارشاد و همچنین هنرمندان استان توضیح داد:  به عنوان نمونه یکی از کارگاه‌های تولید ماسک متعلق به یکی از بانوان هنرمند در شهرستان شوش است و تاکنون ۲۵ هزار ماسک با تاییدیه  دانشگاه علوم پزشکی دزفول تولید کرده و این ماسک‌ها را میان کارکنان خدمات شهری، پمپ بنزین‌ها، کارگران شهرداری و مردم توزیع کرده است.

جوروند بیان کرد: در حوزه فعالیت‌های جهادی کانون‌های مساجد ورود کردند و اقدامات بسیار خوبی را تاکنون از خود بر جای گذاشتند از جمله آن‌ها می توان به ضدعفونی کردن مناطق، معابر و محله‌ها، توزیع کمک‌های غیرنقدی میان مستضعفان و همچنین راه اندازی کارگاه تولید ماسک در کانون‌ها اشاره کرد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های جالب در پویش‌های مجازی برگزاری کنسرت به صورت آنلاین در شهرستان شوشتر شامل موسیقی مقامی، محلی و پاپ  بود که مورد استقبال قرار گرفت . از دیگر برنامه‌هایی که با استقبال خوبی رو به رو شد جشن مجازی بزرگ "انتظار" با اجرایی تئاتر و طنز بود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به برخی از برنامه های مربوط به حوزه پویش‌ها و فعالیت‌های مجازی این اداره کل گفت:  نخستین جشنواره مجازی شاهنامه خوانی و نقالی در بهبهان، جشنواره مجازی شعر و داستانک کروناواژه در اندیمشک، جشنواره شعر استانی طنز کرونانه در شوشتر، پویش کتابخوانی "در خانه می‌مانیم" در اهواز، جشنواره شعر عربی "السجع فی زمن الکورونا" در حمیدیه،  شعرخوانی آنلاین،نخستین جشنواره مجازی استانی کاریکاتور در شوشتر، نمایشگاه نقاشی و گرافیک با موضوع "در خانه می‌مانیم" در دزفول  تنها بخش کوچکی از فعالیت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این ایام کرونایی ما به شمار می رود.

وی مسابقه "اتحاد ملی در شکست کرونا" در دزفول، پویش استانی نمایش‎های کوتاه مجازی در دزفول، پویش همراهی هنرمندان با آسیب‌دیدگان مشاغل و بیکاران آسیب دیده از کرونا در دزفول، مسابقه مجازی "پویش در خانه می‌مانیم" در آغازجاری، جشنواره اجرای موسیقی زنده در بهبهان، جشنواره دوبله و دابسمش در بهبهان، مسابقه فیلم مجاری "پویش در خانه بماینم بندر امام خمینی، مسابقه مجازی تئاتر خانواده در خانه بمانیم بندر امام خمینی، نمایشگاه مجازی گروهی هنرهای تجسمی و خوشنویسی در بندرماهشهر، مسابقه هفت هنر و ... را از دیگر برنامه‌های متعدد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد.

 جوروند ادامه داد:  میزان بازدید از برنامه های بسیار بالا بود و مردم و علاقه مندان از طریق صفحاتی که برای همان جشنواره یا برنامه راه اندازی می‌شد در جشنواره ها شرکت می‌کردند برای مثال در جشنواره نقاشی در ایذه حدود ۸۰۰ اثر رسید که  اتفاق بسیار خوبی است.

خسارت‌های وارده به بخش فرهنگ و هنر

وی  با اشاره به خسارت های وارد به بخش فرهنگ و هنر ناشی از  بحران شیوع کرونا گفت:  سلسله کسب و کارهایی مانند مجتمع‌های سینمایی، پردیس‌های سینمایی، استودیوهای سینمایی، خانه‌های مد و لباس، استودیوهای ضبط صدا، سالن های تئاتر و نمایش، تماشاخانه‌ها، فروشگاه ها، بازارچه‌ها و حراجی‌های هنری، آزموشگاه‌های آزاد هنری و سینمایی، نگارخانه‌ها، کافه گالری‌ها، کنسرت‌ها، انجمن سینمای جوان، گیم‌نت‌های مرتبط با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد که خسارت های آنها به طور کامل برآورد شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ادامه داد: در حوزه بخش های هنری ۱۰۰ میلیارد ریال  خسارت، در بخش فرهنگی شامل کتابفروشی ها، کانون های آگهی و تبلیغاتی، موسسات فرهنگی و موسسات قرآنی و عترت و ... در حدود ۳۶۰ میلیارد ریال خسارت، حوزه رسانه و تولید محتوای دیجیتال ۲۶ میلیارد ریال خسارت برآورد شده است.

وی ادامه داد:  علاوه بر بخش خصوصی در نتیجه تعطیلی ناشی از شیوع کرونا خسارتی نیز به بخش دولتی وارد شده که این خسارت به موجب تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری که هزینه های خود را به خزانه دولت واریز می کنند است، خسارت این بخش ۹۰میلیارد ریال گزارش شده است.

دستور العمل های وزارت بهداشت طراحی می شود

جوروند گفت: براساس برنامه ریزی مشترک با دانشگاه علوم پزشکی اهواز بنا شد دستورالعمل‌ها و پروتکل های وزارت بهداشت طراحی شده و به ۲ زبان عربی و فارسی در مناطق حاشیه ای و محروم استان خوزستان توزیع شود.

وی بیان کرد: از طریق برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات در فضای مجازی استعدادهای بسیاری نیز بروز ، ظهور و کشف شده است، فراخوان های منتشر شده در فضای مجازی فرصتی مناسب به ویژه برای کودکان و نوجوانان ایجاد کرده تا استعدادهای خود را بشناسند و آن را معرفی کنند.

به گزارش ایرنا موارد مثبت از بیماری کووید ۱۹ یا ویروس کرونا از اواخر بهمن پارسال در کشور مشاهده شد. شیوع این ویروس بر بیشتر فعالیت‌های اقتصادی، آموزشی، اداری اجتماعی و فرهنگی خوزستان تاثیر بسیار بالایی گذاشته است. ویروس کرونا یا کووید ۱۹ اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر۹۸) در شهر ووهان چین گزارش شد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید