معاون توسعه دانشگاه شهید بهشتی و معاون سابق طب سنتی وزارت بهداشت گفت: گل نرگس از ابتلا به کرونا ویروس پیشگیری نمی کند اما استفاده از گل های خوشبو در اتاق می تواند سیستم مغز، ریه و کبد را تقویت می کند.

 این شایعه که قرار است 10 اسفند تهران قرنطینه شود در فضای مجازی منتشر شد و مردم قفسه های فروشگاه ها را خالی و جیب مدیران این فروشگاه ها را پر کردند. به نظر می رسد شایعه دیگری قرار است جیب گل فروشان را پر کند. شایعه ای مبنی بر این که گل نرگس از بروز کرونا پیشگیری می کند.

محمود خداپرست تاکید کرد: کرونا ویروس یک بیماری نوپدید است و اگر گفته می شود گل نرگس می تواند از ابتلا به کرونا پیشگیری کند، تایید شده علمی نیست. بهترین اقدامات پیشگیری دست ندادن، شستن هر نیم ساعت دست ها با آب و صابون، ضد عفونی کردن و... است.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان می توان  با نظریه های طب سنتی با این ویروس مقابله کرد؟ گفت: طبق طب سنتی می توان اقداماتی انجام داد که سیستم ایمنی بدن قوی تر شود. به عنوان مثال صبح ناشتا شربت آب ولرم، عسل و لیموترش تازه، 3-4 لیوان دمنوش آویشن و پرسیاوشان در روز، چای دارچین و زنجبیل و پرهیز از سردیجات می توان سیستم بدن را بالا برد. کروناویروس سرد دوست است. این دمنوش ها ریه و مقابله بدن را تقویت می کند.

خدادوست با اشاره به این که معطر بودن اتاق نیز تاثیر زیادی بر مقاومت بدن دارد، تاکید کرد: استفاده از گل های خوشبو در اتاق می تواند ریه، مغز و کبد را تقویت کند. ولی این که گل نرگس یا گل های خوشبو می توانند از ابتلا به بیماری کرونا ویروس پیشگیری کنند، اصلا پایه علمی ندارد. احتمال دارد پشت بعضی از این توصیه ها منافع مالی نیز وجود داشته باشد. بهترین راه حل این است که از ترددهای غیرضروری خودداری کنیم چون خانه امن ترین جاست. اگر مردم به توصیه های خودمراقبتی اهمیت دهند، جای نگرانی وجود نخواهد داشت. مردم در عین حال که توصیه های خودمراقبتی را در دستور کار خود قرار می دهند نباید استرس داشته باشند. چرا که استرس سیستم دفاعی بدن را کاهش می دهد. اگر وزارت بهداشت مردم را به پرهیز از سفرهای غیرضرور تشویق می کند به این دلیل است که علاوه بر قطع شدن زنجیره انتقال کرونا ویروس، مسافرت خستگی را در بدن افزایش داده و سیستم دفاعی بدن در خستگی کاهش می یابد.