نظرات
- اولین نظر را شما بدهید
شرکت اوپنایآی(OpenAI) که خالق ربات گفت و گوگر چتجی پیتی(ChatGPT) است از یک موتور جست و جوی مبتنی بر هوش مصنوعی به نام سرچجیپیتی(SearchGPT) رونمایی کرد.
به گزارش حبیب خبر از ایسنا، شرکت اوپنایآی(OpenAI) از یک نمونه اولیه موتور جست و جوی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی به نام SearchGPT رونمایی کرد.
به نقل از انگجت، این سرویس یک نمونه اولیه موقت است که در حال حاضر به 10 هزار آزمایش کننده محدود شده است.
این حرکت نشان دهنده ورود این شرکت به بازار رقابتی موتورهای جست و جو است که برای چندین دهه است که تحت سلطه شرکت گوگل است.
اوپنایآی در وبسایت خود SearchGPT را به عنوان نمونه اولیه موقت ویژگیهای جست و جوی هوش مصنوعی جدید که پاسخهای سریع و به موقع با منابع روشن و مرتبط را به کاربر میدهد، توصیف کرده است.
این شرکت قصد دارد این محصول را با 10 هزار کاربر اولیه آزمایش کند و پس از جمعآوری بازخوردها، آن را در ChatGPT قرار دهد.
راهاندازی SearchGPT در بحبوحه رقابت رو به رشد در جست و جوی مبتنی بر هوش مصنوعی انجام میشود.
شرکت گوگل که صاحب موتور جست و جوی غالب جهان است اخیراً شروع به ادغام قابلیتهای هوش مصنوعی در پلتفرم خود کرده است.
استارتآپهای دیگری مانند Perplexity با پشتیبانی جف بزوس نیز همین هدف را دنبال میکنند و خود را به عنوان «موتورهای پاسخگو» که از هوش مصنوعی برای خلاصهسازی محتوای موجود در اینترنت استفاده میکنند، به بازار عرضه کردهاند.
ظهور موتورهای جست و جوی مبتنی بر هوش مصنوعی بحث برانگیز بوده است. ماه گذشته شرکت Perplexity به دلیل خلاصه کردن داستانهای پایگاههای فوربس(Forbes) و وایرد(Wired) بدون ذکر منبع با انتقاد مواجه شد. به همین دلیل پایگاه وایرد نامهای به Perplexity ارسال کرد و این شرکت را به سرقت ادبی متهم کرد.
شاید به دلیل این تنشهاست که به نظر میرسد اوپنایآی رویکرد مشارکتیتری را با SearchGPT در پیش گرفته است، چرا که این شرکت تاکید میکند که این نمونه اولیه با مشارکت خبرگزاریهای مختلف ساخته شده است.
در وبسایت این شرکت آمده است : SearchGPT برای کمک به کاربران در ارتباط با ناشران با استناد و پیوند دادن برجسته به آنها در جست و جوها طراحی شده است. پاسخها دارای اسناد و پیوندهایی با نام مشخص هستند تا کاربران بدانند اطلاعات از کجا میآیند و میتوانند به سرعت با نتایج حتی بیشتر در نوار کناری با پیوندهای منبع ارتباط برقرار کنند.
اوپنایآی همچنین اشاره کرد که ناشران بر نحوه ارائه محتوای خود در SearchGPT کنترل خواهند داشت و میتوانند از استفاده از محتوای خود برای آموزش مدلهای اوپنایآی در حالی که همچنان در نتایج جست و جو ظاهر میشوند، انصراف دهند.
رابط SearchGPT دارای یک جعبه متن برجسته است که از کاربران میپرسد: «به دنبال چه چیزی هستید؟» و برخلاف موتورهای جست و جوی سنتی مانند گوگل که فهرستی از پیوندها را ارائه میکنند، SearchGPT نتایج را با توضیح و تصاویر کوتاه دستهبندی میکند.
به عنوان نمونه: هنگام جست و جوی اطلاعات درباره جشنوارههای موسیقی، این موتور جست و جو توضیح مختصری از رویدادها را همراه با پیوندهایی برای جزئیات بیشتر ارائه میدهد. با این حال برخی از کاربران اشاره کردهاند که این موتور جست و جو هم اکنون اطلاعات نادقیقی را در نتایج خود ارائه میدهد.
ارسال نظر به عنوان مهمان