پافشاری نمایندگان مردم در مجلس:

دولت پای خود را از خودروسازی بیرون بکشد

دولت پای خود را از خودروسازی بیرون بکشد

شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید پافشاری کردند: دولت باید هفت درصد سهام خود در ایران خودرو و ۱۲ درصد سهام در سایپا را واگذار کند و پای خود را از دخالت در صنعت خودروسازی بیرون بکشد.

به گزارش حبیب خبر از ایسنا، شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 29 خرداد مجلس و در جریان بررسی اجرای نحوه قانون ساماندهی بازار خودرو پس از شنیدن روشنگری وزیر صنعت، معدن و تجارت نگرش های خود را گفتند.

"محمد پاک‌مهر" خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قانون ساماندهی صنعت خودرو در سال ۱۴۰۰ مصوب شد اما امروز در سال ۱۴۰۳ چه مقدار از آن اجرایی شده است.

در سال ۱۳۹۹ ما یادمان هست که کمبود خودرو چه وضعیتی پیدا کرده بود و چه بازار سیاهی شکل گرفت. چه قیمت‌های نجومی بر روی خودروها گذاشته شد. مردم برای تحویل خودروهای خود چه میزان در صف انتظار بودند که کیفیت آنچنانی نداشت برای صیانت از حقوق مردم ما این قانون را مصوب کردیم تا هم وضعیت بازار بهبود یابد و هم خودروی نو وارد شود.

"مهرداد لاهوتی" خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: سهم دولت در ایران خودرو بالغ بر هفت درصد و در سایپا ۱۲ درصد است. دولت این درصدها را واگذار کند.

دولت بدین ترتیب در انتخابات هیات مدیره این شرکت‌ها دخالت می‌کند بنده معتقد هستم که دولت پایش را از اقتصاد بیرون بگذارد و بخش خصوصی را به عنوان عامل اقتصادی مهم باور داشته باشیم.

مجلس گذشته واردات خودروهای کمتر از پنج سال را مصوب کرد که از نگاه بنده این خودش به نوعی توهین به مردم ایران بود چرا ما بعد از چهار دهه باید به این نقطه برسیم. حال ارز لازم برای واردات این خودروها نیز تخصیص داده نمی‌شود.

"احمد بخشایش" خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: شما در مپنا خوب درخشیدید ولی در وزارت صنعت، معدن و تجارت این گونه نبود. آقای وزیر شما چگونه خواب تان می‌برد زمانی که خودروساز داخلی خودروی کم کیفیت تولید می‌کند و به مردم می‌دهد.

آیا از خدمات پس از فروش ایران خودرو و سایپا خبر دارید؟ چرا برای واردات خودروهای برقی و هیبریدی اقدام نمی‌شود؟ آیا از جابه‌جایی‌های دوستانه در ایمیدرو و سایپا خبر دارید که بخشنامه آقای مخبر را نیز زیرپا گذاشته‌اند؟

"مهدی اسماعیلی" خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: تراژدی غم‌بار خودروسازی در ایران چه زمانی به پایان می‌رسد. مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو را مصوب کرد. همه از وضعیت نامناسب خودروها و خدمات پس از فروش آن که مشکلات عدیده‌ای برای خریداران ایجاد کرده است مطلع هستند. نگرش‌های جزیره‌ای و سلیقه‌ای بر صنعت خودرو وضعیت را به اینجا کشانده است.

"مصطفی نخعی" خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: دلایل متعددی از جمله اصرار بر مدیریت دولتی و انحصار ناشی از تعرفه‌های وارداتی سبب شده تا بازار خودرو به چنین وضعیتی برسد.

از سوی دیگر ما نتوانسته‌ایم حتی موتور خودروهای تولیدی خود را بسازیم. شما یک خودروساز با این تاریخچه پیدا کنید که هنوز نتوانسته صفر تا ۱۰۰ یک موتور را خودش بسازد. ما حتی یک گیربکس اتوماتیک معمولی را نتوانستیم تولید کنیم وضعیت امکانات رفاهی خودروها نیز مشخص است. از سوی دیگر وضعیت ایمنی خودروها که سالانه تلفات زیادی را به کشور تحمیل می‌کند بر کسی پوشیده نیست.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید
Tagsمجلس شورای اسلامی, قانون ساماندهی صنعت خودرو