امروز:
شنبه - 8 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 هشدار هواشناسی برای خوزستان و دو استان دیگر

سازمان هواشناسی با صدور بالاترین سطح هشدار برای خوزستان، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد از بارش شدید باران، رعد و برق و وزش باد شدید خبر داد.

کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه سامانه بارشی امروز در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، جنوب و جنوب شرق و بخش‌هایی از مرکز کشور موجب بارش شد به همشهری آنلاین گفت: امروز در برخی مناطق شاهد گرد و خاک و همچنین در مناطق مستعد به ویژه جنوب شاهد رگبار خواهیم بود.

به گفته کبری رفیعی، شدت بارش‌ها امروز در خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، لرستان، فارس، غرب کردستان و کرمانشاه و جنوب آذربایجان‌های غربی و شرقی خواهد بود.

او با بیان اینکه روز دوشنبه فعالیت سامانه بارشی گسترش می‌یابد و شدت بارش‌ها افزایش خواهد یافت، افزود: برای روز دوشنبه در بیشتر مناطق به جز شرق هرمزگان و شرق کرمان و سیستان و بلوچستان بارندگی خواهیم داشت که شدت بارش‌ها در شمال و شرق خوزستان، جنوب و شرق لرستان، کهگیلویه و بویراحمد است که برای این سه استان هشدار قرمز صادر شده.

او با تاکید بر اینکه این بارش‌ها موجب طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر، سرریز شدن سدها، اختلال در ناوگان هوایی، اختلال در سفرهای بین شهری و شهری می‌شود از مسافران نوروزی خواست سفرهای خود در این 3 استان را مدیریت کنند.

در این شرایط جوی بارش شدید باران و رعد و برق، در نواحی مستعد رگبار تگرگ، در نواحی کوهستانی و سردسیر بارش برف درخرم آباد، ازنا، سلسله (الشتر)، الیگودرز، ایمان آباد، بدرآباد، بروجرد، پلدختر، دورود، سپید دشت، سراب، دوره، سیلاخور، شول آباد، کوهدشت، دلفان (نورآباد) پیش‌بینی می‌شود بنابراین بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، آبگرفتگی معابر بصورت گسترده، انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده ها، اختلال جدی در سفرهای بین شهری و داخل شهر، تعطیلی فعالیتهای عمرانی، خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و غیره دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی در زمان هشدار قرمز توصیه می‌کند که هموطنان از توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها اجتناب کنند و همچنین بازگشایی کانال‌ها و آب‌روهای درون و برون شهری، آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، بازگشایی دهانه پل‌ها، اجتناب از سفرهای برون شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوه نوردی، خروج شهروندان از تفرجگاه‌ها و سکونتگاه‌های واقع در حریم و بستر رودخانه، مدیریت زمین های کشاورزی، عدم تردد دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه ها و اطلاع رسانی به مسافرین نوروزی و سایر اقدامات پیشگیرانه در دستور کار قرار گیرد.

در استان خوزستان علاوه بر هشدار بارندگی، سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح قرمز از وزش باد شدید همراه با تقویت بارش در مناطق دریایی و مواج شدن دریا از یکشنیه تا دوشنبه خبر داده است.

براین اساس وزش باد شدید در محدوده ۵۰ نات و افزایش ارتفاع موج در محدوده ۶ فوت همراه با رگبار شدید باران و رعد وبرق درغرب خلیج فارس پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط آب و هوایی خسارت به مناطق ساحلی به دلیل تند باد شدید، اختلال در ترددهای دریایی، شناورهای سبک، شناورهای مسافربری و کشتی‌های تجاری، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی دور از انتظار نیست.

به توصیه سازمان هواشناسی تصمیمات لازم برای جلوگیری از خسارات احتمالی با تاکید بر غرب خلیج فارس اتخاذ و آماده‌باش نیروهای امدادی با منع کلیه فعالیت های تفریحی و شیلاتی، جلوگیری از تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین انجام شود البته با توجه به شدت بارش جلوگیری از تردد کشتی های تجاری به این مقاصد مورد تاکید است.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید