امروز:
جمعه - 14 ارديبهشت - 1403
ساعت :

جایزه استاد تقی ابتکار در دستان دو استاد خوزستانی

رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز از اعطای جایزه استاد تقی ابتکار پژوهشگر و مخترع زیست محیطی به دو عضو هیات علمی این دانشکده خبر داد.

به گزارش حبیب خبر، دکتر "عطاالله خادم‌الرسول" بازگو کرد: نوزدهمین آیین پیشکش جایزه دکتر تقی ابتکار با حضور جمعی از پویندگان و پژوهشگران عرصه محیط زیست در تهران برگزار شد و دو عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز برنده جایزه استاد تقی ابتکار شدند.

او افزود: هیات داوران نوزدهمین دوره این جایزه به ‌اتفاق آرا، جایزه پژوهشگر زیست محیطی را به دکتر"محمد اسماعیل خراسانی فردوانی"، استادیار گروه مهندسی بیوسیستم و دکتر "محمدرضا سیاه‌پوش"، دانشیار گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی اهدا کردند.

رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: این جایزه به پاس کارهای ارزشمند پژوهشی این دو عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در اختراع و ساخت دستگاه خودکار «نمونه‌گیری از آلاینده‌های بیولوژیک هوا» شامل گرده‌های گیاهی و اسپور قارچ‌ها و پایش گرد و غبار و همچنین ایفای مسوولیت اجتماعی در حوزه محیط‌ زیست و کشاورزی به آن‌ها پیشکش شده است.

گفتنی است: کاربرد این دستگاه برای مناطق و موقعیت‌هایی است که آلاینده‌های بیولوژیکی مانند گرده‌های گیاهان و آلاینده‌های غیربیولوژیکی مانند گردوغبار وجود دارند و شناسایی آلاینده اصلی برای اقدام لازم دشوار است. این شرایط در چندسال گذشته در خوزستان دیده شده که علت‌ آلودگی هوا و مسمومیت شهروندان، گرده‌افشانی نوعی درخت اعلام شده است، اما در مقابل برخی کارشناسان نیز علت مسمومیت شهروندان را آلاینده‌های صنعتی می‌دانند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید