امروز:
جمعه - 28 ارديبهشت - 1403
ساعت :

میرشکار: برخی پروژه‌های عمرانی تالاب‌ها را از بین می‌برند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: برخی پروژه‌های عمرانی بدون توجه به اکوسیستم تالاب‌ها اجرا می‌شوند و تالاب‌ها را خشک می‌کنند و از بین می‌برند! تلاش بر این است که پیوست زیست محیطی همه پروژه‌ها رعایت شود و تا آخر پای آن ایستاده‌ایم.

"داود میرشکار" در مراسم روز جهانی تالاب‌ها که ۱۱ بهمن‌ماه در مرکز پایش زیست محیطی تالاب بامدژ اهواز برگزار شد، اظهار کرد: وجود تالاب‌ها هدیه‌ای از سوی خدا به مردم آن سرزمین است و انتظار می‌رود مردم در حفظ این تالاب‌ها کمک کنند. به دلیل خدمات اکوسیستمی که تالاب‌ها به جوامع محلی و کره زمین می‌دهند، مورد توجه کشورهای مختلف هستند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: با توجه به تنوع زیستی و ظرفیت‌های تالاب‌ها هر تالاب حدود ۳۳ تریلیون دلار برای یک منطقه سودآوری دارد. همچنین یک تالاب حدود ۹.۴ تریلیون دلار ارزش دارد و اگر تنوع زیستی داشته باشد، ارزش اقتصادی آن بسیار زیادی دارد.

او گفت: در مواردی تالاب‌ها مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند و به آن‌ها ظلم می‌شود تا جایی که تالاب‌ها از بین می‌روند و خدمات اکوسیستمی از ما گرفته می‌شود و زندگی در کنار تالاب از بین می‌رود، بنابراین  برای توسعه یک زندگی پویا و استفاده از این خدمات باید به حفظ تالاب‌ها و انتقال آن‌ها به نسل آینده توجه شود.

میرشکار با اشاره به دخل و تصرف در تالاب‌ها، تصریح کرد: بعضا آب تالاب‌ها پایین می‌آید و زمین‌ها مورد تصرف قرار می‌گیرند که این مساله به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست. در تلاش هستیم این تصرفات را به تالاب‌ها برگردانیم تا خدمات اکوسیستمی، جاری و ساری باشد.

او گفت: شکار و صید در تالاب بامدژ نمود آنچنانی ندارد اما در تالاب‌های دیگر حتی شاهد صید با برق هستیم و باید مردم هم در کنار ما در جلوگیری از این کار کمک کنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در تالاب بامدژ بیان کرد: یک بند تاخیری برای جلوگیری از هدررفت آب در تالاب بامدژ ساخته شده که در حال حاضر این پروژه متوقف شده است و باید اعتبار آن از سوی مسئولیت‌های اجتماعی صنایع تامین شود تا بتوانیم این کار را تکمیل کنیم و تالاب بامدژ جان دوباره بگیرد.

او افزود: ۳ هزار نهال مثمر مانند نخل و کنار به یکی از روستاهای منتخب اطراف تالاب بامدژ اهدا می‌شود تا در این مسیر کمربند سبز داشته باشیم. همه این اقدامات نیز با کمک و همیاری مسوولان و جوامع محلی انجام شده است.

 

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید