امروز:
پنجشنبه - 13 ارديبهشت - 1403
ساعت :

طالبان مانع تحصیل دختران بالاتر از ۱۰ سال شد! 

گزارش‌هایی از برخی ولایت‌های افغانستان حاکی است مسوولان محلی حکومت طالبان به موسسه‌های آموزشی و مدارس توصیه می‌کنند که اجازه ندهند دختران بالاتر از ۱۰ ساله در کلاس‌های مدارس ابتدایی شرکت کنند.

منابع  گفتند: در ولایت غزنی، مسوولان وزارت معارف (آموزش و پرورش) به مدیران مکاتب و کلاس‌های آموزشی کوتاه مدت گفته‌اند «دختران بالای ‍۱۰ ساله اجازه تحصیل در مکاتب ابتدایی را ندارند».

همچنین منابع سازمان‌های کمک‌رسان غیردولتی در حوزه آموزش به شرط ناشناس ماندن نامشان  گفتند که چنین توصیه‌ها و دستورهایی به کلاس‌های سوادآموزی نیز رسیده است.

در برخی از ولایات گفته شده که مقام‌های محلی وزارت امر به معروف و نهی از منکر، اقدام به تفکیک دختران براساس سن کرده‌اند و از مدیران مدارس دخترانه خواسته‌اند دانش آموزان بالاتر از کلاس سوم را به خانه بفرستند.

یک دانش آموز کلاس ششم در شرق افغانستان گفت: «به ما گفته شد دخترانی که قد بلند و بالای ۱۰ ساله هستند اجازه ورود به مکتب را ندارند» اما سخنگوی وزارت امر به معروف طالبان در کابل  این موضوع را تایید نکرد.

محمدصادق عاکف، سخنگوی این وزارت  گفت: «از طرف ما، اداره امر به معروف چنین امری نشده است و اگر کاری انجام شده، مربوط به وزارت معارف می‌شود».

دو سال پس از روی کار آمدن طالبان هنوز دختران بالاتر از کلاس ششم اجازه رفتن به مدارس را ندارد.یک عضو اداره نظارت وزارت معارف طالبان در کابل نیز تایید کرد که آنها نیز «خبرهایی» شنیده‌اند اما افزود که هنوز نامه یا دستور رسمی در این زمینه دریافت نکرده‌اند.

این در حالی است که مقام‌های طالبان بارها در نشست‌های بین‌المللی در مورد تحصیل و کار زنان زبان ملایمی به کار برده و بر «موقتی» بودن آن تاکید کرده‌اند.

در آگوست سال گذشته ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان گفت: «ما در برخی از زمینه‌ها برای رفتن دختران به دانشگاه‌ها و مکاتب مشکل داریم، کار روی آن ادامه دارد و به زودی حل خواهد شد.»

نه تنها مشکلات حل نشده، انتقاد بسیاری از طالبان این است که دایره کار و تحصیل برای زنان روز به روز تنگ‌تر می‌شود و این موضوع نگرانی‌ها از آینده تاریک بدون آموزش در افغانستان را بیشتر کرده است.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید