امروز:
جمعه - 31 فروردين - 1403
ساعت :

تهیه طرحی برای تفحص از برداشت‌های آب از مناطق بالادست زاینده‌رود و کارون

 

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان از تهیه طرحی درباره تحقیق و تفحص در برداشت های آب از مناطق بالادست زاینده رود و کارون از سال‌های ۱۳۷۲ تاکنون خبر داد.

 

حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: طرحی برای تحقیق و تفحص در خصوص برداشت های آب از مناطق بالادست زاینده رود و کارون از سال‌های ۱۳۷۲ تاکنون تهیه شده است چون راهی نیست جز اینکه از ابزارهای قانونی و الزام آور مجلس بهره گیری کنیم.

 

وی ادامه داد: مقامات دولتی از گذشته تاکنون وعده های رنگارنگی داده اند؛ در سفر اخیر آقای رییسی، رییس جمهوری به اصفهان گفتم که زاینده رود برای مردم اصفهان فقط یک مشکل نیست بلکه از مشکل گذشته و به حیات و ممات اصفهان تبدیل شده است. نه شعار، نه طرح و نه برنامه، هیچکدام بدرد استان نمی خورد ما فقط عمل می خواهیم.

 

نماینده فلاورجان اضافه کرد: انگار مقامات دولت به اورژانسی بودن موضوع پی نبرده و گمان می کنند که می شود این موضوع را نادیده گرفت و یا حتی برداشتهای جدیدی از زاینده رود انجام داد.

 

وی با اشاره به بروز مشکلاتی درباره رودخانه کارون گفت: تمام این مشکلات ناشی از عدم رعایت حقابه و نادیده گرفتن قوانین ملی و برداشت بی رویه آب از بالادست است. برای روشن شدن ابعاد موضوع طرح تحقیق و تفحص از برداشت بالادستی از سرچشمه های زاینده رود و کارون را تهیه کردم که با به جریان افتادن این موضوع، مردم در جریان جزییات تخلفات قرار می گیرند.

 

به گفته موسوی لارگانی، متن طرح «تحقیق و تفحص از نقش وزارت نیرو در تخصیص آب فراتر از قوانین موجود در کارون و مناطق بالادست زاینده رود در سال های ۱۳۷۲ تاکنون» به شرح زیر است:

 
«هیات رییسه محترم خواهشمند است در اجرای ماده ۲۱۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درخواست تحقیق و تفحص ذیل را برای رسیدگی به کمیسیون تخصصی ذیربط ارجاع فرمایید.

 
عنوان تحقیق و تفحص:

بررسی برداشت های آب از کارون و مناطق بالادست زاینده رود از سال ۱۳۷۲ تاکنون، تاثیر این برداشت ها در خشک شدن زاینده رود و کارون، میزان انطباق این برداشت ها با قوانین و حقابه های موجود، چرایی قانون‌شکنی وزارت نیرو، در پاره‌ای موارد ترک فعل قانونی وزارت نیرو و نیز کلید زدن پروژه انتقال جدید آب زاینده رود به حوضه آبی دیگر در قالب پروژه بن-بروجن

 
شرح موضوع:

همانطور که می دانیم برداشتهای بی رویه آب از کارون و مناطق بالادست رودخانه زاینده رود منجر به بروز مشکلات بسیار جدی برای استان‌های مختلف شده است.

استان اصفهان و نیز استان خوزستان از چنین برداشت هایی متضرر شده و درگیر مشکلات کشاورزی، فرهنگی، زیست محیطی و حتی کمبود آب شرب شده‌اند.

اصفهان به بزرگ ترین منطقه کشور به لحاظ فرونشست زمین در کشور تبدیل شده است که علت آن خشکی زاینده رود و برداشت خطرناک و فراتر از استاندارد قانونی است.

تعطیلی کشاورزی استان، سیل مهاجرت به مرکز استان های یاد شده و حتی فرا استانی، بروز مشکلات فرهنگی عدیده، تهدید جدی توریسم و آثار تاریخی استان اصفهان و اکو سیستم استان خوزستان از دیگر مسائلی است که نیاز به بررسی جدی و روشن شدن پشت صحنه تصمیات فرا قانونی نهادهای ذیربط را دارد.

 
موضوع اصلی تحقیق و تفحص:
نقش وزارت نیرو در تخصیص آب فراتر از قوانین موجود در کارون و مناطق بالادست زاینده رود در سال های ۱۳۷۲ تاکنون چیست؟

 
موضوعات فرعی تحقیق و تفحص:
۱- در حالی که خشک شدن زاینده رود و کارون زندگی میلیون ها نفر از ساکنان استان های اصفهان و خوزستان را به جهات مختلف تحت تاثیر منفی قرار داده است، چرا دولت همچنان در فکر انتقال آب بین حوضه‌ای از زاینده رود و کارون است؟ پشت پرده چنین تصمیمات خطرناکی چه کسانی هستند و چگونه مافیای آب شکل گرفته است؟

 

۲- طبق مصوبه سال ۹۲ شورای عالی آب هر گونه بارگذاری جدید بر زاینده رود غیر قانونی است. چرا علیرغم وجود چنین مصوبه‌ای، پروژه بن – بروجن کلید خورده و چه افرادی پشت صحنه این مصوبه غیر قانونی قرار دارند؟

 

۳- تاکنون زندگی چه تعداد از شهروندان استان های اصفهان و خوزستان تحت تأثیر تبعات قانون شکنی وزارت نیرو قرار گرفته و آثار و پیامدهای این تصمیمات در آینده چیست؟

 

۴- ثمره اجرای طرح‌هایی نظیر طوبی و ده‌ها طرح کشاورزی که در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ در بالادست زاینده رود با لابی سنگین راه اندازی شد و صدها میلیون مترمکعب آب را هدر داد چیست؟

 

۵- انطباق این برداشت‌ها در زاینده رود و کارون با قوانین و حقابه‌های موجود به چه میزان است؟»

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید